Oliefyr frostsprunget, hvad må jeg?

Jeg har købt et stort hus fra 35 med værksted til, der har stået tomt siden 2006 og deriblandt er oliefyr kedlen frostsprunget.
Må jeg sætte et nyt op eller et brugt? Hvad er reglerne, for det eneste jeg kan finde er om nyetablering eller erstatning til pillefyr (som jeg da har overvejet)
Jeg har købt et stort hus fra 35 med værksted til... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der er ingen ikke-kondenserende kedler, der kan måle sig med kondenserende kedler. Kun på papiret og for den ikke kyndige.

Sagen er, at man måler op imod to forskellige brændværdier på det samme brændsel, øvre og nedre.
Ved nedre brændværdi måler man alene på afkølingen af røggassen, mens man ved øvre brændværdi medregner kondenseringen af vanddampen.
Når der fortættes et kg vanddamp til vand frigøres ca 0,6 kWh.

Naturgas har en øvre brændværdi på ca 12,6 kWh pr kubikmeter og en nedre brændværdi på på ca 11,1 kWh pr kubikmeter.
Det er også grunden til, at man kan opleve kedler med en virkningsgrad på over 100%. Nemlig, når man på en kondenserende kedel sammeholder udbyttet med nedre brændværdi.
Der er betydelig forskel på om en kedel har en virkningsgrad på 95% ved øvre eller nedre brændværdi.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Chr.
Aha, ja så er der jo lige lidt mere at tænke over.

Mht. pille/olie så er jeg udemærket klar over at olie er på vej ud i kulden på mange punkter, men eftersom det hele er der til det, pånær en tæt kedel så har jeg fundet en anden kedel til 200kr jeg vil skifte ud med den frostsprængte og så klare den over vinteren og nyde jeg kun skal tænke på renoveringen af huset og ikke tænke på om fyret går ud/skal tømmes i nat

Vi er nemlig ofte ikke hjemme i længere perioder af gangen, så der er igen et plus for olie fyret, samt der står en kalorifere ude i værkstedet koblet på samme anlæg, til når jeg laver biler mm. i værkstedet (hvilket bliver en del).

Men ja 25.000 for et pillefyr, lyder reelt nok, da det jeg fik tilbudt i VVSexperten et combo15 fyr, mener jeg det hed, kostede 21.000 2-3000 for noget termostat og en ny cirkulationspumpe og så var der et tilbud sammen med på 4995 fra en VVSer der tilslutter det hele, så jeg reelt ikke skal røre en finger
Jeg går ihvertfald ud fra det så er leveret+monteret og med alle godkendelser?!

Det ser måske dyrt ud lige nu, men du kan med de priser der er på olie hurtigt tjene et nyt pille fyr ind igen. Det hjælper dig ikke at du tænker her og nu pris, du skal venne dig til at tænke langsigtet når det gælder opvarmning.

Og så kan der altså moteres en større silo til piller som så også kan købes i løsvægt, så kan fyre alt efter hvor stor en silo du køber, sagtens køre i ugevis uden at du skal tænke på at fylde på hvert døgn. Du kan også få monteret en snegl på, der trækker asken direkte ud i en sort plastik affalds sæk. Det er dog bedst at du renser kedlen en gang om ugen hvis du vil have fuldt udbytte af hvad du fylder ind.

 

Og som jeg ofte skriver : Køb billigt og græd mange gange, Køb kvalitet og græd en gang

Hej.

Jeg kan godt se det, nu du kan komme til at køre så billigt videre med olie. Hvis du gider, kan du køre med begge dele. Olie når I er ude og piller når I er hjemme.

En pillebrænder går lige i fyret hvor oliebrænderen sidder.

Det er selvfølgelig lidt besvær med at skifte brænder, men er der en periode hjemme er det fyring til ca. halv pris med piller.

Havde engang selv et svensk Norrahammer fyr med to låger, en til brændefyring og en med en oliebrænder monteret, så når man tog væk en tid efter at have fyret med brænde, var det bare at svinge den låge væk og lukke den med oliebrænderen. Smart, ikk

 

mvh


 varmetossen

Nå nu fik jeg lige et super tilbud af håndværkerne der kigger på taget om at de har et Biomax 13-30 pille fyr med snegl og silo og genopsætningsattest til 2000, samt en masse brugte pæne radiatore 
Men nu du siger det med både olie OG pille, så tænkte jeg om ikke det var muligt at ha pillefyret koblet til ved siden af den gamel(/"nye" oliekedel og evt. lave noget automatik, så når pillefyret går kold, så slår den kedlen fra vandet og så starter oliefyret op istedet?
Dem jeg købte den kedel af magen til den gamle, der fik jeg nemlig et fastbrændselsfyr/kedel med som de havde haft til at køre ved siden af det fyr og så bare drejet en hane så fastbrændselsfyret/olie fyret ikke spildte varme på at varme 2 kedler op samt centralvarmen
Så hvis det er noget der ku laves den gang, er der sikkert i mellem tiden dukket en elektrisk/automatisk løsning op måske?
Eller er det ikke det store tab at der er varme på begge kedler?
For selve fyrrummet bliver vaskekælder og det er direkte under huset, og så går kælderen direkte ud i værkstedet, så jeg kan lade varmen strømme den vej ud fra fyrrummet når jeg makker bil mm  

Skrevet af Klaus Lundstedt på 11-09-2014 14:22

Hej.

Jeg kan godt se det, nu du kan komme til at køre så billigt videre med olie. Hvis du gider, kan du køre med begge dele. Olie når I er ude og piller når I er hjemme.

 

 

Annonce

Hej.

Teknologisk Institut / Jysk Teknologisk har udgivet en publikation der hedder:

'Sammenkobling af olie- og fastbrændselskedler.'

Den beskriver de fleste af mulighederne og nogle af fejltagelserne.

Det er svært at sætte noget automatisk op, da kedlerne ikke må kunne afspærres i forhold til ekspansion.

Varmetabet i den ene kedel når den anden kører tror jeg ikke vil have den store betydning som du beskriver installationen.

mvh


 varmetossen

Nej der vil jo altid være noget varme der "sidder stille" enten i varmtvandbeholderen eller i en ekstra kedel i systemet, gør vel ikke det store, da det er et Tasso T3 fyr fra 1985, som modsat det gamle, er isoleret hele vejen om kedelen (en rulle isolering og "staniol" hvor det andet kun var sider og toppen det dækkede
Men det strålevarme den afgiver, varmern jo så kælderen op som så strømmer op i betongulvet i entréen og stuen og op i trappegangene op til hhv. værksted og baggang/køkken

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis