Taglægter til overdækket terrasse

Hej,

Min gamle overdækkede terrasse var monteret i det sternbrædt som skjulte min tagrende men da det hele nu er revet nu og tagrenderne er gjort synlige har jeg desværre ingen steder hvor jeg kan montere de nye lægter som skal holde taget til den nye terrasse. Der er heller ikke plads til, at montere noget under de nye tagrender, jeg har ikke komme ind til min rem da mit udhæng fra taget gør det umuligt. Så har jeg tænkt på nogen beslag som bruges til markiser og på disse skrue et brædt fast og herpå nogen bjælkesko. Terrassen er 5 m dyb og 8 m lang. Nogen der har gode forslag til hvordan jeg kan få lavet et "skellet" hvorpå jeg kan lægge mit nye tag.

Se vedhætet billeder, forklare forhåbentligt det jeg skriver.

På forhånd tak

Lars

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
1) Hvad ståhøjde havde du tænkt at du ville have?
Hvad vil du bruge som tagbelægning på taget?
Hvor mange grader er husets tag og på den nye overdækning?
Så kan jeg måske komme med et forslag.
Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Hej.

Du skriver ikke meget om hvilken tagkonstruktion du har tænkt dig.
Og det kan betyde en hal del for hvilke muligheder du har. Og naturligvis også hvilken tagtype, pga vægten og fastgørelses muligheder / krav.

Hvis du vælger den simple løsning med ensidig taghældning med plastplader, så er vægten af konstruktionen ikke stor, men der kan komme en betragtelig mængde vinter sne der bliver liggende... og 5 meter er trods alt en vis bredde og derfor vil du få en bjælkehøjde der er rimelig høj. Hvilket snupper af din frihøjde på terrassen!

En anden mulighed kan være at lave en saddeltagsløsning der vil give en mængde mere luft på terrassen.
Her vil bjælke dimensionerne blive mindre da lasten fordeles anderledes og trekant konstruktionen af bjælkerne har en indbygget styrke.

Og hvordan du så får bjælkerne fastgjort til din eksisterende tagløsning er der også flere muligheder for:

En er at finde eller få fremstillet nogle bjælke sko der monteres på sternbrædtet (evt bagved din tagrende) og som hænger så meget under tagrenden at de nye bjælker kan monteres i bjælkeskoen. Denne løsning afhænger også af hvordan din stern er fastgjort og hvor stærk den er... Hvis ikke den er fastgjort grundigt i gode stærke bjælke ender, og med en kraftig stærk stern, vil løsningen desværre nok ikke kunne holde til trækket / vægten fra det nye tag. Denne type løsninger stjæler mindst af frihøjden på terrassen.

En anden måde er at du fastgør hængestropper inde bag sterne op på de eksisterende bjælker, det kan være med kraftig patentbånd eller sømbeslag eller lignende. men vil kræve du tager dine udhængsbrædder af og genmonterer med udskårne spor til ophænget. Men bestemt muligt.
Også her vil bjælkehøjden stjæle af din frihøjde på terrassen....

Eller du kan skrue en rem op inde på muren hvorpå du fastgør bjælkesko der så bærer selve bjælken. En enkel løsning, men knap så elegant :-)
Den stjæler dog også din frihøjde pga bjælken kommer helt under den eksisterende stern.

Så først måle om med frihøjden under sternen som den er nu og overveje kraftigt hvilken tagløsning du ønsker dig.. så kan du efterfølgende være kreativ med hensyn til ophæng....

For mange år siden lavede jeg en saddeltagsløsning på en overdækket terrasse og den var meget velfungerende.. dels gav den meget mere fri luft og er desuden en del mere elegant.
Selve tagdækningen var enkel med klare plastplader og den ene tagflade havde afvanding i den eksisterende tagrende.. mens den udvendige fik en ny tagrende for at styre nedløbet.

Jo der kan samles blade etc, men de er rimelig nemme at fjerne....

Så du må igang med tommestok og fantasi... så tror jeg der er en masse der kan komem med hjælpsomme forslag i din videre process.

MVH Njord

MVH Njord
Hej, Tak for svar. Jeg vil forsøge, at komme med lidt flere oplysninger omkring projektet. Fra jord til top af min mur er der 2.15 meter og på denne ligger min rem (ikke målt den men den er vel 15-20 cm) Desværre kan jeg ikke få fat i den grundet mit udhæng. Omkring tagkonstruktion vil det i starten bare være helt almindelig trapez plader men på et senere tidspunkt (når økonomien tillader det) et thermo plader af den billigste slags da det ikke er en udestue med bare overdækket terrasse. Højden skal være minimum 2 meter høj væk fra huset da jeg vil have et par skydedøre i som er standard 2 meter høje (specialmål=meget dyrt). Jeg er i tvivl om hældningen på mit hus men en villa fra 1974 med eternittag, så jeg vil tror det er 35 grader men det skal jeg regne på før jeg kan være helt sikker. Jeg kan godt se idéen med et saddeltag men kræver det så ikke 4 stolper i jorden eller kan man stadig nøjes med 2 og ellers fast montere inde ved huset? Ved ikke om min idé med markise spærbeslag vil være en mulighed? Ved ikke om jeg lige fik svaret på det hele ellers må I sige til hvis I igen vil give jer tid til, at svare. Tusind tak for svar indtil nu. Mvh. Lars.

Ville der være mulighed for at du fjernede tagrenden på det stykke hvor udestuen skal være, så vil vandet fra taget jo blot løbe ud over det nye tag til en ny tagrende ?

Jeg kender ikke de markise beslag du foreslår.....
Har du et billede eller et link til et sted hvor man kan se dem??

Du kan da fint montere dit hænge beslag oppe i remmen... Beslaget skal bare være så langt at bjælken kan ligge i beslaget samtidigt med det kommer under udhænget :-) Måske et special beslag, men letter da montagen en del og kan du ikke selv lave dem koster det da ikke alverden hos en lokal smed.

Faktisk tror jeg at jeg har indsat billeder af de beslag jeg lavede til overdækningen....
Men da jeg PT er i asien er nettet lidt langsomt og søgninger på gamle artikler besværlig.. men prøv selv om du kan finde det .-) Der er sikkert også billeder af det hele efter montage :-)

Jeg er dog ret sikker på du ikke komme ri hus med den ensidige taghældning...
Umiddelbart vurderet er tagudhængets underkant ikke højere oppe end din murtop. Altså 2,15m over terrassen.
Og da du "vil" have min 2 meters sidehøjde i modstående side så vil et helt fladt tag kun tillade at anvende 150mm høje bjælker, hvilket jeg ikke tror på er stærkt nok til at klare spændet på 5 meter.
Plus der desuden skal være en minimum hældning på dine plast plader!

Så jeg er lidt bange for din "simple / billige" løsning vil være ganske umulig at komme videre med!

Prøv at skitsere lidt op på højderne og jeg tror du kan se problemerne med den manglende højde....

Ud over at bjælkerne vil føles meget lave når man går under dem hvis deres underside kun er 200 cm over terrassen......

MVH Njord


MVH Njord
Annonce
Skrevet af Global på 10-09-2014 09:08
Hej, Tak for svar. Jeg vil forsøge, at komme med lidt flere oplysninger omkring projektet. Fra jord til top af min mur er der 2.15 meter og på denne ligger min rem (ikke målt den men den er vel 15-20 cm) Desværre kan jeg ikke få fat i den grundet mit udhæng. Omkring tagkonstruktion vil det i starten bare være helt almindelig trapez plader men på et senere tidspunkt (når økonomien tillader det) et thermo plader af den billigste slags da det ikke er en udestue med bare overdækket terrasse. Højden skal være minimum 2 meter høj væk fra huset da jeg vil have et par skydedøre i som er standard 2 meter høje (specialmål=meget dyrt). Jeg er i tvivl om hældningen på mit hus men en villa fra 1974 med eternittag, så jeg vil tror det er 35 grader men det skal jeg regne på før jeg kan være helt sikker. Jeg kan godt se idéen med et saddeltag men kræver det så ikke 4 stolper i jorden eller kan man stadig nøjes med 2 og ellers fast montere inde ved huset? Ved ikke om min idé med markise spærbeslag vil være en mulighed? Ved ikke om jeg lige fik svaret på det hele ellers må I sige til hvis I igen vil give jer tid til, at svare. Tusind tak for svar indtil nu. Mvh. Lars.

 

Hej. jeg prøver at lave et eksempel senere på dagen

 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Har vedhæftet et billede af et markise spærbeslag. 2 meter over terrassen er faktisk meget i forhold til den gamle jeg hev ned den var lidt over 2 meter inde ved tagrenden og max 1.8 meter i den anden ende. Så 2 meter og hele linien vil være luksus :-) Lyder rigtig godt med en beregning så kan jeg måske se om det virker eller ej det jeg har planer om. Kan ikke lige se hvordan jeg vedhæfter et billede som ved min første besked men her er et link til en beslag http://shop.poolworld.dk/product/spaerbeslag-markise-beslag-til-goer-det-selv-montage-1064/ vh. Lars
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis