Bejdse fyrretræ med knaster i?

Hejsa.

Jeg vil gerne bejdse 2 sengeborde sorte med Junckers Rustikolie, men er i tvivl om hvordan jeg griber det an.

Jeg har forstået så meget, at den eksisterende overflade (lak?) på sengebordene først skal slibes væk, så de kan tage imod bejdsen. Men eftersom træet er fyldt med knaster, er det så ikke nødvendigt at pensle med knaslak, så de ikke begynder at svede? Imidlertid forhindrer lakken vel bejdsen i at trænge ind i træet, så hvordan gribes det an?

Når bejdsen er påført – hvad så? Kan man bare lade det være? Eller skal man påføre blank lak eller olie?

(Hvilken knastlak er i øvrigt den bedste?)

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Kamille.

Og velkommen her på LDS.

Dit projekt vil tage meget lang tid og vil formentlig ikke kunne betale sig. Der skal slibes temmelig meget, da lak trænger ned i træet, skal du først have slebet mindst 2-3 mm. af træet væk der befinder sig under lak laget. Ellers kan du ikke bejse træet så det bliver jævnt fordelt. Og man lukker altså ikke knaster med noget da de så ikke vil kunne modtage bejsen.

Derfor vil mit råd til dig være, at du sliber overfladerne let med fint sandpapir, fjerner alt slibe støv og giver møblerne en gang akryl maling.

Hejsa og mange tak!

Det lyder fornuftigt. Men hvad hvis det ikke er lak, men maling, man skal slibe af - er det ligeså besværligt?

Jeg tror, jeg vil forsøge at finde noget ubehandlet træ at bejdse;-)

Mvh
Kamille
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Det er stort set det samme, det er grunden til at maling og lak ikke bare falder af efter hånden. Og når der er malet så er det som regel også spartlet og grundet inden det endelige lag maling.

Når man eks. skal lakere et nyt stykke træ, er det ikke bare at høvle et lag lak på ! Der sker det når træet får ret fortyndet lak, så rejser det sig, d.v.s. du får en rimelig ru overflade der skal slibes og lakeres slibes og lakeres mindst tre gange inden man påfører to lag i let fortyndet lak. Så får du en flot over flade. Da jeg for mange år siden stod i Bådebygger lære, lakerede vi med 16 lag lak, så´ så det ud som lå der et lag glas uden på træet. Acryl maling lægger sig i et ret tykkere lag og er i vore dage blandet med ting der får den til at flyde fint sammen.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også