Beklædning af bådform

Hej

Jeg er ved at bygge en båd.
Har lavet det I kan se på billedet, det næste jeg har brug for at gøre er at beklæde skroget med noget materiale så jeg (forhåbentligt) får en flot runding henover de lister jeg har brugt.

Kan nogle af Jer foreslå et materiale som ville være velegnet til dette?

Jeg støber det færdige skrog over formen når jeg har beklædt den, så I skal ikke tænke i materialer som holder vand eller på anden måde egner sig til at bygge både.

Håber I har gode forslag.

Mvh

Mads
63 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
fortsæt med at beklæde med lister, slib og spartle din form så du får en helt glat overflade,
når din form er glat så skal den have voks og lige inden du støber glasfiber skal den ha slipmiddel.
god fornøjelse,

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Hej Rolias
Tak for dit svar, jeg håbede at kunne "slippe" for at beklæde hele skroget, jeg tænker at jeg kan spare tid ved at beklæde med andet end lister. Jeg er ikke inde i detaljerne omkring støbning af glasfiber endnu, så det du skriver om voks og slip middel er meget godt at vide 😃
Mvh Mads
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Godt begyndt - er altid en begyndelse.

MEN - det er ikke sikkert at det er en god begyndelse - specielt ikke hvis du ikke ved hvordan du skal fortsætte. Jeg tror at du får en masse arbejde ud af det - og du kan lave båden meget lettere på en anden måde.

Hårde ord - og ikke opmuntrende for en nybegynder - men det er faktisk meget velment:

Jeg mener at du skal tænke helt forfra - og jeg tror at du skal begynde helt forfra også.

Din metode betyder at du laver MEGET arbejde med en form, som kun skal benyttes een gang - og så skal du igen arbejde med at lave en pæn yderside til sidst, på den båd du har støbt.
Det er en teknik som man bruger til store eengangs-projekter.
Til små ting kan det ikke betale sig - tror jeg:

Derer en rigtig fiks teknik med Krydsfiner som hæftes i kanterne, og så limer og beklæder man med Epoxy. Man kan lave stærke og lette og flotte småbåde på den måde. Teknikken er meget velegnet til joller osv.

http://en.wikipedia.org/wiki/Stitch_and_glue

Søg Google "stitch and glue" (det hedder teknikken på engelsk= Sy sammen og lim)

http://www.westsystem.com/ss/using-dowels-to-align-stitch-and-glue-panels/
http://www.salmoboats.com/eng/stich_and_glue.html

https://www.glen-l.com/weblettr/webletters-4/wl35-power14a.html

Der er masser af links også på You Tube om dette - og du kan købe tegninger - eller samlesæt.

>>>
Det kræver at du lærer at arbejde med Epoxy - men det er ikke svært - man skal bare være omhyggelig med tingene og undgå at smøre det på huden.

Jeg har hjulpet en ven med at bygge en større katamaran med denne teknik - det er forbløffende stærkt.

mvh A


To ulykker kommer sjældent alene.

Jeg kan se at det du har gang i er at lave det der på fagsproget hedder en Plug. Det er som andre beskriver en lang og meget arbejds krævende proces, som slet ikke kan betale sig når det kun er for et exemplar. Da er metoden som Elida beskriver væsentligt lettere at gå til, og kan blive virkelig stærk. Om du bruger epoxy lim eller glasfiber er et spørgsmål om temperament og hvad man syntes bedst om.

Ja så er vi enige Håndværker.

MEN han KUNNE lave en super-fræk løsning, som kommer til at se lidt sjov ud - men som måske kan blive en båd der kan sejle:

Læg meget tyk plastik-folie over din form som den er nu. Stram det op med hæfteklammer INDE i formen - altså ikke på ydersiden.

Læg glasfibermåtte over - med polyester eller epoxy - alt efter hvsd du har viden om.

først een måtte - lad den hærde næsten op - læg så flere lag over og rul polyester ind i det.
Når du har lagt 5 lag på - så læg en køl-skinne på i træ - og så lægger du måtte over det igen.

Til sidst har du en glasfiberskal som (lidt) ligner en båd med knækspant.

Så hiver du "pluggen" ud / splitter den - og lægger lønning og forstærkninger inden i - ved agterspejl og i stævnen - og under dørken - og forstærker med glasfiber hvor det ellers er nødvendigt

Om den bliver pæn er svært at sige - men du kan sikkert lave noget der kan sejle.

mvh A.

Jeg læste om en fyr, som på tilsvarende måde byggede en robåd i jernbeton - over en stor "plug" af sand med plastic over - på stranden. Cement + sand + kyllingenet. Han var meget erfaren konstruktør af jernbeton-både - men robåden blev solid og blev brugt i mange år. Så alt kan lade sig gøre.


To ulykker kommer sjældent alene.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

En gang i 1980 erne, var jeg på båd udstilling i Bella centeret, der stod der nogle unge menesker og byggede den lille Mirror sejljolle. Man kunne dengang købe sådan et færdig udskåret sæt til en sådan jolle, som man så bandt delene sammen med kobber tråd. Her efter blev delene limet sammen med epoxy lim og smalle strimler fiber væv. Kobber trådene blev fjernet og der blev lagt yderligere et par strimler fiber væv på hver side. Så lakerede man skroget både udvendigt og indvendigt og havde så i løbet af tre dage en sejlklar jolle. De var ret populære blandt de unge på det tidspunkt.

Ja Håndværker - Nemlig - det er lige netop den teknik, som kaldes "stitch and glue" på engelsk.

Båden kan blive kanon flot - hvis man bruger flot X-finer og kun et enkelt tyndt lag væv, så ser man træet igennem - så ligner det bare en lakeret træ-båd.
Der er masser af klip på YouTube med det - kanoer, kajakker og små joller - nogen er bare super flotte.

mvh A


To ulykker kommer sjældent alene.
En væsentlig ting at nævne er at den facon, nærmest en halvcirkel, vil være utrolig ustabil at færdes i, ikke nogen god ide.
Du kunne måske finde en båd, du synes om, og så få nogle papskabeloner på 3-4 steder i den.
Men følg ellers i det mindste nogle tegninger, det er meget få selvkonstruktioner som dur.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

Argh    Lynæs, den kan da sagtens blive stabil. Der skal måske bare en 150 - 200 kg. bly i bunden

Pyha, sikke en masse indlæg 😃 skønt med velmente råd og at kunne bidrage til lidt sjov ogsåy😃
Det er rigtigt som en nævner, jeg prøver at danne en form som jeg kan bygge en plough over og altså støbe
flere skrog i. Jeg forestiller mig at det skrog som jeg har lagt et billede op af er center skroget i en trimaran.
Jeg har arbejdet en del med glasfiber (lagtnyt dæk på mmin 29 fods sejlbåd og repareret surf brædder), så
den del af det er jeg ikke så bekymret for.

Som det yderste lag har jeg selv tænkt på undertag eller noget som minder om ligge underlag (som når man ligger
i telt, men kender ikke noget materiale som har samme egenskaber.
Altså lidt stift men bøjeligt og rimelig let at skære/klippe i for at tilpasse det.
Kender I et materiale med disse egenskaber?

Mvh Mads
Der er yderligere 53 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også