Beklædning af bådform

Hej

Jeg er ved at bygge en båd.
Har lavet det I kan se på billedet, det næste jeg har brug for at gøre er at beklæde skroget med noget materiale så jeg (forhåbentligt) får en flot runding henover de lister jeg har brugt.

Kan nogle af Jer foreslå et materiale som ville være velegnet til dette?

Jeg støber det færdige skrog over formen når jeg har beklædt den, så I skal ikke tænke i materialer som holder vand eller på anden måde egner sig til at bygge både.

Håber I har gode forslag.

Mvh

Mads
Hej Jeg er ved at bygge en båd. Har... Vis hele indlægget
63 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Din båd's facon er jo det man kalder dobbeltkrum, hvilket vil sige det er umuligt at at få en ikke strækbar plade/papstykke til at følge den. At lave en bådform af papir/sølvpapir lyder i mine ører helt gak, så skal man jo bagefter hen og lave den rigtige facon indvendigt i en form, absolut ikke anbefalingsværdigt.
Lav plukken så den er perfekt, og støb så formen på den.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Lynæs
Jeg er sikker på at du har ret i at det bliver ret bøvlet.
Jeg har skiftet job og har derfor ikke længere adgang til træ værksted, så at save lister,give dem en vinklet kant osv er ikke længere muligt for mig.
Derfor er jeg meget interesseret i andre muligheder.
Økonomien er heller ikke ikke til Nobelprisen .
Jeg er dog så meget en nørd at jeg ikke kan lade være med at kommentere på det med dobbelt krumme overflader.
Hvis man tager et stykke tykt papir og en skalpel og eksperimenterer med S former og buer som støder op til hinanden kan man lave mange slags krumninger. Undskyld ;o)

De bedste hilsner
Mads
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Lynæs - jeg vil venligst gøre opmærksom på, at jeg foreslog:
>>>

Karduspapir....
Det er kraftigt papir som man bruger det til afdækning af gulv, inden man maler.

Skær det i strimler på 20 cm bredde.

Klips på skelettet - "på tværs" af stiverne - så faconen bliver nogenlunde rund. Lad dine papirstrimler lappe lidt over hinanden - og giv det nogen klatter hvid snedkerlim hvor de rører hinanden.

Bliv ved med at lægge papirstrimler - lag på lag over det hele, indtil det er lige så tykt som pap.

Så har du faktisk en ret stiv pap-skal.
>>>

Så man starter med papirstrimler og får noget som er et (dobbeltkrum) pap-lignende lag.
--- det var bare lige det jeg ville sige. mvh A.
 


To ulykker kommer sjældent alene.

Det vil jo ikke hjælpe spørgeren Elida, da det så aligevel vil blive en form for knækspant, når der ikke er flere lister på skabelonen. Det er altså ikke vejen frem hvis den skal have en finere rundning i skrogformen.

Hej Mads

En ting der undre mig lidt er hvorfor du ønsker og udfylde alle mellemrummene. Hvis det var mig det skulle bygge dette skrog ville jeg bruge det skelet/plug som du har allerede og bygge selve skroget som en sanwitch konstruktion direkte oven på skelettet.

Beklæd dit nuværende skelet med de skumplader du vil bruge som kærnemateriale i skroget og beklæd efterfølgende det hele udvendigt med glasfiber. Her efter vendes skroget skelettet fjernes og du beklæder indersiden med glasfiber. Du har nu en stærk, stiv og let konstruktion. Denne metode  er meget udbredt til konstruktion af one off både og anbefalet af eks. Ian Ferri.

Her er et link til en svensker der har valgt og bygge med denne byggemetode http://www.trinardo.com/y.a.t-yetanothertrinadobuilding

Du skal naturligvis efterfølgende spartle og slibe ydersiden, men det skulle du under alle omstændigheder. Fordelen er at du ikke skal ofre mere tid på pluggen og du kan komme i gang med og bygge med det samme.

Husk med en sanwitch konstruktion får du en væsentlig lettere konstruktion til samme eller lavere vægt sammenlinet med en massiv konstruktion. Nu hvor du bygger en flerskrogsbåd er det ekstra vigtigt og lave den så let som muligt.

MVH Mads


Ekomposit.dk
Vi gør det sjovt og arbejde med glas og kulfiber.
Vi har alt til reparationer og konstruktioner, lige fra epoxy og polyester til AIREX® skum og fyldstoffer til spartelmasse. Har du mod på vakuumstøbning så kik forbi ekomposit.dk

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej Mads

Du er en stjerne!
Det var lige sådan et svar jeg havde håbet på.
Har du nogen erfaring med hvilken slags skum jeg kan bruge?
Er det flamingoplader eller noget i den dur?
Fed idé, det ville være super hvis jeg kunne springe nogle led over i processen, den er jo lang nok i forvejen.

Tusind tusind tak :o)

Mvh
Mads
Hej Mads

Valget af skum afhænger lidt af hvilken type lim (polyester eller epoxy) du vælger og bruge. Bruger du polyester skal du bruge PVC baseret skum som eks. divinycell eller Ariex, det er relativ dyre skumtyper, men de er også velafprøvede og udviklet til komposit arbejde.
Et alternativ kan være og bruge epoxy og så anvende en noget billigere XPS skum som de fleste kender som de lilla eller lyserøde skum typer fra byggemarkeder og så selv skære pladerne op i 8-10 mm tykkelse med en glødetråd. Det er lidt besværligt, men det kan lade sig gøre. Det tog mig ca. en dag og skære 30m2 plader til et lille projekt jeg havde for et par år siden. Det er denne type skum svenskeren brugte til og bygge sin trinado med.
Denne type skum kan dog kun bruges sammen med epoxy, da styrenen i polyesteren vil opløse denne type skum.

Når man vælger skum er det vigtigt og gøre sig klart hvor stor bæreevne skummet har. Almindelige typer flamingo er normalt ikke hårde nok til og bruge til dette formål så styr så vidt muligt uden om dem. Jeg ville ikke bruge en skumplade med en trykstyrke på under 500 kPa.
Om man vil bruge disse alternative typer af skum er en temperament sag. Der er en del og spare ved det og til langt de fleste hjemmebygge opgaver er de fult ud gode nok, men de er ikke udviklet til formålet. Jeg vil ikke anbefale den ene type frem for den anden, for jeg syndes selv du skal gøre op om du vil gå med den ene eller den anden type skum.

MVH Mads

Ekomposit.dk
Vi gør det sjovt og arbejde med glas og kulfiber.
Vi har alt til reparationer og konstruktioner, lige fra epoxy og polyester til AIREX® skum og fyldstoffer til spartelmasse. Har du mod på vakuumstøbning så kik forbi ekomposit.dk

Hej Mads
Nu får jeg jo helt lyst til at stille dig ti tusinde spørgsmål.
Jeg har kigget en del på det link du har sat op, det er jo præcis det som jeg også er igang med.
Jeg har faktisk arbejdet lidt med XPS skum. Jeg har lavet små skibe med nogle børn engang, var bare ikke klar over at det var XPS.
Det er jo ret stift i det, så nu spekulerer jeg på hvordan man former det ifht min model.
Bliver det mere føjeligt når jeg skærer det tyndere, eller skal jeg hellere lave smalle stave og beklæde med det?
Jeg har en elektrisk høvl så jeg kan jo rette overfladen lidt til med den.
Hvad er din erfaring her?
Også fedt med wwww.ekomposit.dk linket! Arbejder du der?

De bedste hilsner
Mads

Hej Mads

Når man skære skummet til i 10-15mm tykkelse, så bliver det ret bøjeligt og du vil kunne forme det rimeligt let. Har du nogle meget komplicerede former kan du vælge og lave strimlerne smallere så vil det være lettere og tilpasse den ønskede form, men som sagt så har jeg brugt det til et 8,5m trimaranskrog uden problemer. Husk jo større plader du bruger jo hurtigere skrider arbejdet frem. I denne type projekter er det for de fleste vigtigt for og holde en frimdrift i byggeriet for og holde motivationen. 

Sig til hvis der skulle være flere spørgsmål. Selve processen er ikke svær, de fleste kan håntere byggeteknikken, hvis de tager sig tid til det og jo jeg har en tilknytning til ekomposit.

Iøvrigt har du lidt flere oplysninger om dit projekt. Er det kun et hovedskrog du bygger eller er det alle tre skrog du vil lave?

MVH Mads

 


Ekomposit.dk
Vi gør det sjovt og arbejde med glas og kulfiber.
Vi har alt til reparationer og konstruktioner, lige fra epoxy og polyester til AIREX® skum og fyldstoffer til spartelmasse. Har du mod på vakuumstøbning så kik forbi ekomposit.dk

Nu har jeg gået og set det hele an hen over vinteren. Jeg har besluttet at jeg vil bruge flamingo, det kan bøje og er super billigt. Hvilket er ret vigtigt, jeg kan købe flamingo til hele skroget for 170 kr. Jeg forestiller mig at når jeg har beklædt formen og givet den glasfiber og polyester kan jeg tage båden af formen og beklæde den indvendigt.
Mit spørgsmål denne gang er så: hvor mange lag glasfiber skal jeg give den på hver side af flamingoen? Det er en flamingo med lukkede porer.
Glæder mig til at høre fra jer 😁
Mvh Mads
Der er yderligere 33 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også