Beklædning af bådform

Hej

Jeg er ved at bygge en båd.
Har lavet det I kan se på billedet, det næste jeg har brug for at gøre er at beklæde skroget med noget materiale så jeg (forhåbentligt) får en flot runding henover de lister jeg har brugt.

Kan nogle af Jer foreslå et materiale som ville være velegnet til dette?

Jeg støber det færdige skrog over formen når jeg har beklædt den, så I skal ikke tænke i materialer som holder vand eller på anden måde egner sig til at bygge både.

Håber I har gode forslag.

Mvh

Mads
Hej Jeg er ved at bygge en båd. Har... Vis hele indlægget
63 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du vil lave dit træskelet rundt, så køb en rulle karduspapir.

Det er kraftigt papir som man bruger det til afdækning af gulv, inden man maler.

Skær det i strimler på 20 cm bredde.

Klips på skelettet - "på tværs" af stiverne - så faconen bliver nogenlunde rund. Lad dine papirstrimler lappe lidt over hinanden - og giv det nogen klatter hvid snedkerlim hvor de rører hinanden.

Bliv ved med at lægge papirstrimler - lag på lag over det hele, indtil det er lige så tykt som pap.

Så har du faktisk en ret stiv pap-skal. Du kan måske spartle lidt hvor det er nødvendigt med et eller andet passende (polyfilla?) + sikkert give den noget lak + så det er til at pille ud af "båden bagefter - men det bliver KUN en "engangs" pap-form på den måde. Den bliver jo revet istykker, og så sidder der lidt pap inden i din båd - det gør jo ikke noget.

Hvis du vil lave en plug, som kan bruges flere gange, så er du på vej ud i noget "snavs" - forstået på den måde, at det er alt for meget arbejde til en ikke kendt båd-type.

Tror jeg.

Det virker ikke fornuftigt at lave mange på den måde.

mvh A.


To ulykker kommer sjældent alene.

Hvad skal du med den båd - det bliver jo nærmest en lang smal kano?

Det er ikke nogen sødygtig facon som enkeltskrog - kun på furesøen -

Efter min beskedne mening.

Jeg tror at du skal tænke lidt over hvad du vil med den båd - eller forklar det lidt bedre til os der ikke kan "se lyset".

mvh A


To ulykker kommer sjældent alene.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Nu tænker jeg så lige lidt kreativt, da jeg var i lære blev der lavet experimenter med at lave pluggen i store flamingo klodser, der blev tilpasset med både en kæmpe  elopvarmet "osteskære"  surf form høvle og sandpapir. Når den ønskede form var opnået blev flamingoen malet med en billig lofts maling, og der blev lagt lagenlærred ned i den våde maling, så mere plasmaling. Det var for at beskytte flamingoen, da polyester æder sig i gennem flamingoen. Når der var lavet en kraftig form med diverse afstivninger, blev flamingoen bare kradset ud.

Det var lige sådan nogle kreative ideer jeg håbede på, tak for dem😃 Jeg tror jeg vil kaste mig over kardus papiret. Jeg håber lidt at jeg kan få det til at slippe ved at bruge voks og slip middel.

Til A. Det er en trimaran jeg vil bygge, så der bliver to sideskrog, lidt som støttehjul 😃

Foreløbigt tak skal i have.
Mvh Mads

Hvis det er til en trimaran, vil jeg anbefale dig at lave den med en form for knækspandt, hvis du kigger på de Qurnings trimaraner er de bygget med knækspant, for trimaraner og katamaraner gælder det om at have så lille en våd overflade ved fart gennem vandet. Skulle jeg selv bygge en flerskrogs båd, skulle det være en katamaran, da der er væsentligt mere plads i en sådan. Jeg har haft en 20 fods Wharram der var bygget over knækspandt i almindelig billig østen krydsfiner. Højeste hastighed jeg sejlede med den var 17 knob. Du kan hos Wharram købe færdige tegninger til mange forskellige størelser Katamaraner og enkelte Proaer.

Yderligere har den den fordel at den stort set kan sejle på en dugvåd eng

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej Jørgen.
Jeg er vild med wharram 😃
Har set mange videoer hvor folk bygger med stitch and glue.
Jeg har rigtigt meget lyst til at prøve på denne måde.
Indtil nu har det kostet mig 0 kroner 😃
Jeg har valgt denne størrelse fordi der er en del små joller i den størrelse
og jeg regner med at kunne købe mig en billig rig fra sådan en.
Jeg har i mange år haft en dragonfly 24 og netop den lave dybgang
tiltaler mig fordi jeg bor ved Holbæk fjord hvor der er mange småøer.

Næste sommer er min datter seks år og så skal vi jo til at sejle sammen.

Mvh Mads

Så er vi to der er glade for mandens konstrutioner.

Du kan lime et lag staniol på tilsidst, så er du sikker på at der ikke trænger polyester ind i "pappet"

Giv staniolen et godt lag voks, så slipper det nemt.

Et par lag klarlak vil nok også være en ok løsning, istedet for staniolen.

Jeg har altid brugt staniol, og har ikke haft problemer med at få det til at slippe formen.

Du kan lave et par rør i bunden at formen, som du kan sætte trykluft på, så hjælper det gevaldigt, når det færdige emne skal ud af formen.

 

Hej Je_ns
Du er en stjerne, super god ide.
Jeg tænker at kardus papiret kan finde på at bølge når det bliver fugtigt af lim eller polyester. Jeg spekulerer på om jeg bør sprøjte lak på inden jeg limer stanniol på?
Har du nogen erfaring med det?

Mvh Mads

Jeg har aldrig brugt "pap" til forme, så det har jeg ingen erfaring med.

Men lav en lille prøve, inden du beklæder det hele, det vil kunne spare dig for mange ærgelser, når du først går i gang.

Jeg var nok mere til, at beklæde færdig med lister, så vil det være nemmere at slibe/spartle, den til en perfekt finisch, og den er mere stabil, når du nu skal støbe flere emner.

Der er yderligere 43 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også