Neddæmper lyden med malerier?

Min far står i den situation, at der er en del problemer med lyden i hans store åbne samtalekøkken / spiseområde, at vi nu vil finde en løsning, så det er til at holde ud - især når der er gæster på besøg!.

Det drejer sig som sagt om et store samtalekøkken, hvor der os er spisebord og tv på væggen.

Der er store fliser på gulvet, pudsede murstensvægge og glatte gipslofter i loftet.

Så alt i alt: Rigtig træls mht lyden!

Jeg/vi er ikke meget for at skulle sætte lydisolerende gipsplader op i loftet, da vi så skal til at skære noget af det gamle ned og spartle mm.

Vi er heller ikke meget for at få et tæppe på gulvet, da det ikke passer ind.

Jeg har så tænkte på at udnytte de store malerier han har.
Jeg ved at man kan få lydisolerende malerier (http://www.sumopix.com/da/lyddaempning)

Men da han selvfølgelig ikke vil af med sine personlige malerier til fordel for nogle nye "upersonlige", så tænker jeg at udnytte dem han har i forvejen. Jeg har tænkt på at putte et lydisolerende materiale ind i selve rammen, og så afslutte med at klamme et stykke stof på bagsiden af rammen, for at holde det hele på plads og man derved ikke kan se materialet, da det så er gemt inde bag.

Hvad kan bruges?

  1. - Isover glasuld (Har en del liggende på arbejde - så ville være gratis og nemt)
  2. - Flamingo (http://www.jemogfix.dk/butik/byggematerialer/murer_varer/polystyren.aspx?pid=9358254&view=1) - Men er det bedre end glasuld? Og det er jo os temmelig brandfarligt?
  3. - Lydisolerende materialer som: http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bil-tilbehor/Lyddamper/
  4. - Andet?

Mvh. Christian M
 

Min far står i den situation, at der er en del... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Studerende.

Nu skal jeg ikke anfægte, at der findes en gylden regel om 15 - 20%. Men hvad mener du med, at "det skal virke"? Et materiale, der absorberer lyd, absorberer jo lyd uanset, hvor meget af materialet der er. Den samlede effekt afhænger selvfølgelig af mængden af absorberende materiale - men her må materialets placering, rummets udformning, maleriets overflade (som efter min mening er et kritisk punkt, hvis der skal absorberes andet end dybe toner), afstandenden ind til væggen osv. også tænkes med. Parallelle flader og hjørner er kritiske.

Jeg er temmelig sikker på, at det der i trådstarters link kaldes "akustik lærred" er et meget tyndt lærred, som man ville kunne puste igennem.
Hej LHking.
Det jeg mener med de 15-20% og at det skal kunne virker. Er at, der skal sættes en mængde på 15-20 % af væggenes areal, men ja det kommer helt an på efterklangstiden og hvilke materiale man har. Glemte at skrive at procenttallet er mest anbefalingsværdig hvor problemet er værst. Hvor jeg synes det lyder som et stort problem i dette tilfælde. Men jeg er helt enig med hvad du skriver.
I forhold til linket du referer til . Så står der på deres hjemmeside, at de anbefaler en dyb ramme. og at deres lærred har en absorberende plade indvendig. så kan lærreds overflade sagtens være tyndt.
og det er dette samme ved andre fabrikanter

Men jeg kunne lave en efterklangs beregning. Nu hvor jeg ved materialet i rummet men mangler gulv arealet. Så kunne vi se hvor meget der skal til

Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Den bedste(og eneste) effektive måde at dæmpe lyden er nu engang med rockfon, eller evt troltex felter loftet. Har set flere beregning fra mere eller mindre lærde blive gjort til skamme og revurderet flere gange. Og har set/hørt effekten af et parvel placeret felter på loftet med troltex der har udrettet mirakler.
Jeg tager lige nogle billeder af det hurtigst muligt, samt måler lidt op Så kan i få en bedre ide om hvordan det ser ud og sådan,
Samt jeg kontakter lige en sælger af "lydisolerende billeder" for st høre nærmere om hvad det består af helt præcis

Mvh. Christian M
 

Hej.

Jeg synes at det er en rigtig god ide med at fylde ud bag malerier,du kan bruge stift rockwoll eller skumgummi, men ikke flamingo.

Jeg ved ikke om det er nok, men ellers er tæpper på væggen en billig løsning Når det kun er for at dæmpe tale og lignende behøver det ikke være så tykt, en subwoofer vil kræve noget meget tykkere og anderledes dæmpning.

Var for nylig på en restaurant med glas i loftet, det var et støjhelvede.

Held og lykke

Henning.

 

Prøv nu klappe metoden.

Og fyld så "bløde" materialer ind i rummet til du opnår den ønskede effekt (du vil blive forbavset over hvor meget der skal til i et relativt stort rum).

Alle de fine forkromede løsninger, ændrer ikke på naturlovene.  Lyd VIL reflektere fra alle glatte overflader, det er et faktum, ligegyldigt hvor de er pladseret  !

Og hvis du reflektere lyden rundt over det hele, så vil der bare opstå en "mudret" lydopfattelse, som ikke er behagelig at opholde sig i.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også