Fjerne væg(bærende?) og flytte køkken?

Kære lav-det-selv folk

Jeg ønsker at flytte et køkken fra et rum til et andet, og i den forbindelse vil jeg også gerne rive en væg ned.

1) Vil i vurdere at væggen mellem værelse og den lille stue er bærende? Det er den væg jeg påtænker at få fjernet.

2) Tænker i det vil blive en dyr opgave, bærende eller ej?

3) Derudover tænker jeg at flytte køkkenenet ind i det der på plantegningen betegnes "værelse". Altså rummet vest for køkkenet. Der er en faldstamme på toilettet mod vest. Hvor ville i bygge køkkenet op, hvis man skal sørge for at holde omkostningerne nede. Op mod toilettet eller op mod muren til det eksisterende køkken?

Der er tale om en lejlighed på 2. sal i en 3.sals ejendom.

 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis det er bærende vægge må du ikke pille ved dem uden at under støtte loftet, det er i det hele taget rimelig recikabelt det du har gang i. Er det en ejer lejlighed ?

Jeg ville beholde rummet køkket er i nu og lave soveværelse.

Sætte køkket op af vægen på den anden side af vægen ved køkkent. da både vand og kloak er lige på den anden side vægen så det ville være nemt at til sluttet.

Altså vask lidt bord og nogle højskabe og køleskab på vægen og en koge ø med plads til spisning i den ene ende ville være fint.

Et køkken på næsten 19m2 er da fint nok.

Vi har lige bygget om fra 50m2 køkken/alrum til 11m2 køkken og 39m2 stue med spise bord.
Hej Begge
Tak for hurtige svar.

@Håndværkeren - mht. nedrivning af væggen mellem værelse og stue, så vil jeg slet ikke turde give mig i kast med det alene. Hvis væggen er bærede vil jeg helt sikkert både have ingeniører til at beregne og håndværkere til at udføre arbejdet. Det er helt sikkert klogest også rent forsikringsmæssigt. Og ja det er en ejerlejlihed.

@Kent A. Det var faktisk også vores tanke, at lave det der er køkken nu om til værelse. Du har sikkert ret i, at det ikke er noget stort problem at trække kloak og vand gennem igennem døren.

Tror i på baggrund af plantegningen at væggen er bærende?
Skrevet af Mette_dv på 07-09-2014 21:52
Hej Begge
Tak for hurtige svar.

@Håndværkeren - mht. nedrivning af væggen mellem værelse og stue, så vil jeg slet ikke turde give mig i kast med det alene. Hvis væggen er bærede vil jeg helt sikkert både have ingeniører til at beregne og håndværkere til at udføre arbejdet. Det er helt sikkert klogest også rent forsikringsmæssigt. Og ja det er en ejerlejlihed.

@Kent A. Det var faktisk også vores tanke, at lave det der er køkken nu om til værelse. Du har sikkert ret i, at det ikke er noget stort problem at trække kloak og vand gennem igennem døren.

Tror i på baggrund af plantegningen at væggen er bærende?

 

Hej

Jeg vil sige at denne væg er bærende. Da den støtter bjælkelaget i etageadskildelsen.

Et stor dørhul/murerhul ville være en pæn løsning i væggen, men ja kræver en beregning om du selv fortæller. Derudover skal der også ansøges om en byggetilladelse på både at brydde den bærende væg og for ændring af rummenes funktion og afløb/vand delen. Men det ved entrepenøren du vil bruge selvfølgelig

Hilsen Martin.

 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis