vådrumsspartel

Hvordan er det lige med dette. Er det en lovkrav at bruge det i badeværelse? I alle zoner? Hvor tykt et lag skal man evt. bruge?

 

 

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Der bliver anvist at hvis man bruger gips system på vægge skal der bruges en vådrumsgips. Derfor skal der bruges vådrumsspartel på din vårdrums gips i samlinger og ved skruehuller. Loftet kan nøjes med en standard gips med standard spartelmasse.
Hilsen Martin

Hvis du har pudset vægge. Så er de godkendt som en overflade i badeværelset og behøver derfor ikke vådrumsspartel.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Jeg er ikke enig i, at man ikke behøver vådrumsspartel på pudsede vægge, da spartelmassen jo bliver udsat for lige store fugtpåvirkninger i et vådrum, uanset hvad der er bagved den.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Enig med Orla her, i vådzonen skal der anvendes vådrumsspartel, så samtlige vægge skal spartles med vådrumsspartel, eneste der ikke skal spartles med vådrums spartel er loftet, som der ikke er krav omkring, med mindre der er meget lav loftet derude.

Igen må jeg fortæller de to herrer at en pudset væg er godkendt som en overflade da den altid bliver forbundet med en tung væk som holder fugten bedre væk. Så der behøver ikke vådrumsspartel ved våd og fugtzonen på et pudset væg. Men derimod skal der bruges en vådrumsmembran/sikring i en vådzone. Altså bruseniche + mål ud over. på gulv og 10 cm op af resterne vægge som er i fugtzonen.
Hilsen Martin.

 

Men hvis det en vådrumssikring du mener. Så skal den være 2-3 mm tyk. du kan bruge en 3 mm spartel og køre membranen på med tænderne først og med det samme vende spartlen og køre over med den glatte side. så passer tykkelsen.


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Til Den Studerende Bygningskonstruktør:

Prøv lige at bruge din sunde fornuft og læs samtidig lidt om anvendelsesområder for vådrumsspartel!

Normalt skal en vådrumsmembran være min. 1 mm tyk og der bruger jeg normalt en 5 mm tandspartel selv om Alfix anbefaler en 4 mm.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Til Orla Nautrup.
Forveksler du stadig vådrumsspartel og vådrumsmembran med hinanden?
Det kan godt være at de enkelte forhandler skriver at det kan anvendes oven på pudset væg. men det er ikke ensbetydende med at det er et krav. Hvorfor bruge unødvendige penge på det når en pudset væg er godkendt uden vådrumsspartel?
Jeg bruger ganske vidst min sunde fornuft når jeg laver mit håndværk. alt andet ville være åndssvagt

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Hold nu op :-)

Jeg skriver ikke noget om at man skal bruge vådrumsspartel på en pudset væg, men hvis den pudsede væg skal spartles i et vådrum, skal det være vådrumsspartel der anvendes.
Hehe
Ja det er så rigtig nok. alt andet ville være uhensigtsmæssig.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Jeg er lidt forvirret kan i afklare hvor jeg skal bruge vådrumsspartel, så vil jeg være taknemlig.

Lige nu har jeg et rum med vægge af både af mursten og trævæg med forskallingsbrædder.
Det hele er pudset op med KC mørtel af en murer så de er lige, flotte men grove.

I bruseniche kommer der vådrumsmembran og fliser op til 2,2 meter.
I alle vådzoner kommer der vådrumsmembran.

Skal der vådrumsspartel i bruseniche over fliserne (over 2,2 meter)?
Skal der vådrumsspartel i bruseniche under fliserne?
Skal der vådrumsspartel i vådzoner? (ingen fliser)
Skal der vådrumsspartel ude fra vådzoner? (ingen fliser)


Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også