Siemens Opvaskemaskine ikke nok vand / 1min tilbage fejl

Hej LDS'ere 

HJÆLP!! Håber I har løsningen, da min kone ikke er tilfreds med min indsats 

Jeg har en Siemens opvaskemaskine model SE65M350EU/70, som har den kendte 1 minuts fejl.

Har gjort følgende:

  • Udskiftet trykkammeret til en ny(Flow sensor / den plastik dims i siden af maskinen som tit kalker til og/eller bliver beskidt.
  • Har renset varmvæksleren (Den store flade plastik beholder i siden, der sad en del skidt i øverste højre hjørne.)
  • Har renset det korte rør som går fra trykkammeret til sumpen. (fyldt med snask)
  • Har renset de to filtere som sidder i Aqua stoppen.
  • Har køret maskinen med kalk fjerner et par gange.

Min observation er, at den kun fylder varmvæksleren op med meget lidt vand (ca. 1/8 af højden.)
Den pumper fint vandet ud ved start, starter programmet, men når der er 30 min tilbage kører pumpen i sumpen (fordi der ikke er nok vand) og den kommer derfor ikke videre.

Den kommer ikke videre pga. at varmelegemet ikke er dækket af nok vand.
Ved at hælde 2 liter vand ind i maskinen, gør den programmet færdigt.

Bonus info: Alt servicen er plettet med sæberester (kan smage det ikke er salt) og derfor regner jeg med at den ikke får nok vand ind, så der er for meget sæbe til for lidt vand.

Jeg har læst alle forums / service manualer / youtube / råd og har haft den skilt ad 3 gange nu 

Vil gerne have jeres råd nu 

Hej LDS'ere  HJÆLP!! Håber I har løsningen, da... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er de 4 tilslutninger som kommer fra saltbeholderen. Den sidste af dem, den mod højre, kommer vandet op af.
Igen, har søgt Google, læst Siemens service manual, alle indlæg om Siemens opvaskemaskine fejl.

Havde håbet på en hårdhvidevare ekspert, men de har sikkert nok at se til, end at svare på disse indlæg.

Har vedhæftet et billede (af det gamle trykkammer) og har tegnet hvilken indgang det kommer ind af.
Har også vedhæftet et billede af varmeveksleren med hvilken indgang som der kommer vand ind af.

(ikke min varmeveksler, bare et billede af en magen til)
Tror jeg har fundet fejlen.

Ved at tag vandtilslutningen af ved varmeveksleren og pege den ned i en vandbeholder, og så tænde for opvaskemaskinen. Kan jeg konstatere at den bliver ved med at fylde op med vand, derfor ved jeg at sensorene i opvaskemaskinen virker. Og kan også konstatere at der kommer meget lidt vand ud.

Derfor må fejlen ligge i aquastop ventilen, som jeg nu har bestilt en ny af, da man ikke kan skille den gamle ad og rense.

Jeg har købt en afstatningsventil og ikke en komplet med vandslange, så en beskeden udgift på 500,-

Får den i morgen eller fredag, skriver tilbage med en opdatering, når den er skiftet.
Annonce

Det glæder jeg mig til at høre, om det er auqastopventilen. Normalt bliver den aktiveret af en sensor i bunden af opvaskeren. Det er normalt en NO (normalt åben) magnetventil, så den burde kun åbne, hvis der er vand i bunden af opvaskeren.Held med fejlsøgningen .


fase
Aquastop ventilen virker, men der kommer bare ikke særlig meget vand igennem den, tænker den er kalket til inden i
Altså min er ca. 10 minutter om at fylde op, maskine venter pænt på at "dunken" et er fyldt, render over aktiver fyldt og går i gang. Jeg har varmt vand på og min varmeveksler er lidt tilkalket, så trykket er ikke noget at råbe hurra for. Jeg håber virkelig det er fejlen for dig.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Så fandt jeg fejlen og den virker normalt, eller som ny igen.

Det var den højre ventil i saltbeholderen som var rustet, efter en gang sandpapir, virker den igen.

Hej, jeg har lige været udsat for samme syntom, hvor den ikke tørre i sidste del af programet. Jeg fandt langt om længe ud af at den manglede vand, da den kun fyldte behloderen 4-5 cm i bunden, og vand løb ind ad den sidste studs, og op i maskinen. Jeg har vedhæftet billede af magnet spolen der er skyld i problemet, og ja der var lidt rust på så fjedren ikke kunne trykke den ud.

Jeg vil sige tak for at der fandtes hjælp denne vej, for ellers var den røget sig en tur.

 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis