Aflastningsventil på kompressor med kølekompressor

Hej LDS medlemmer 

Jeg har de seneste par dage arbejdet på at montere en kølekompressor på en lille 8 liters tank til brug for meget små opgaver (airbrush etc.)

Jeg er dog løbet ind i nogle problemer med aflastningsventilen.
Problemet er, at når tanken er tom, og kompressoren starter op, så leverer den ikke luft nok til at lukke aflastningsventilen, så luften siver ud ved ventilen. Der opbygges meget langsomt tryk grundet udtæthenden og efter ca. 1-2min har tanken et tryk på 2bar og kommer ikke højere..

Jeg kan så ved at fifle lidt med ventilen med en skruetrækker når kompressoren kører, få ventilen til at lukke, og så fylder den tanken uden problemer på ca. 3min til 8bar hvorefter trykkontakten stopper kompressoren..

Mit spørgsmål er, om der er andre der har forsøgt lignede, og har fundet en holdbar løsning på aflastningsproblemet..? Der må vel findes en trykkontakt med en bedre opbygning af aflastningsventilen..

Ser frem til at læse jeres kommentarer 


 

Vh
OCMaster

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nå... Når man køber noget kinabras så er det åbenbart defekt ved modtagelse..
Tog ud og købte en ny trykafbryder og monterede, og nu siver der ikke luft ud ved aflastningsventilen..!

Når det problem så er løst, så har jeg en anden udfordring med selve kølekompressoren..

Når man tænder for sådan én er der 2 elektriske kredse i sådan én.. Den ene er en "Run" kreds, og den anden en "Start" kreds.
"Run" kredsen er altid aktiv, hvorimod "Start" kredsen kun er aktiv i få sekunder for at trække kompressoren i gang.

Problemet med styringen på en kølekompresser er, at den er termostyret, og kun vil starte kompressoren én gang hver ca. 2min, hvor den ind i mellem det tidsrum køler ned, så den igen kan starte kompressoren.

Når jeg benytter kølekompressoren på en lufttank som en alm. trykluft kompressor, så ender jeg i det problem, at jeg når at tappe nok luft indenfor et 2min tidsrum, hvorved kompressoren ikke starter igen når tanktrykket rammer de 6bar hvor den er sat til at starte igen.

Hvad vil den letteste samt billigste metode være til at hver gang kompressoren for 230v, så kører "Start" kredsen i 2-3 sek. hvorefter den afbryder strømmen til "Start" kredsen igen...
Dette skal ske hver gang kompressoren får 230v fra trykregulatoren som tænder og slukker for kompressoren..

Kom endelig med alt hvad i har af input, da jeg er lidt tør for ideer lige på den front..!

Hvis i har spørgsmål til overstående problematik, så vil jeg med glæde uddybe!!

 

Vh
OCMaster

Det er selvfølgelig sjovest at kunne lave det selv, men har du tænkt på at du sikkert kunne have købt en udmærket kompressor for den tid og penge du ind til videre har brugt på projektet. Onkel Harald har da en lille Stanley kompressor  til 698,00 kr. der køre efter samme princip som en køle kompressor. Der er også en Scheppach til 499,00 kr.

Det er bydende nødvendigt, at du får monteret en sikkerhedsventil, en kølekompressor kan levere omkring 40 bars tryk, der er flere mennersker der har mistet livet pga. en sprængt tryktankt til luft.

Jeg skal huske at tilføje at kravet til min nye kompressor var at den skulle kunne køre sent ud på aftenen i et lejlighedskompleks med små børn (som helst ikke skal vækkes )

Jeg har undersøgt alternativerne ja.. hvis jeg skulle ud og købe et lignende setup fra fx. Jun-Air, så ville jeg hurtigt komme af med 5 - 6.000,-kr.

Jeg kender udemærket Stanley kompressoren da min underbo ejer denne model - det var faktisk denne jeg ville have baseret projektet på. Men da jeg så at Biltema havde en 8 liters til 200,-kr mindre, så endte det med denne..

Hele projektet skal ses som et POC (proof of concept) til at bygge større systemer efterfølgende (med større mener jeg kun højere flow til hurtigere fyldning af tank - ikke højere tryk da jeg har stor respekt for alt over 8-10 bar..!)

Scheppach ?? Har du et link ?


 

Vh
OCMaster

Sikkerhed er altid min første prioritet når jeg arbejder med den slags ting.. (laver lidt af hvert )

Her en lille video af det "næsten" færdige projekt - mangler som sagt at kunne køre kompressoren når jeg har brug for det, og ikke når termo kontakten til start kredsen er kølet af..

https://www.youtube.com/watch?v=CS87Z5uU8lg

 

 


 

Vh
OCMaster

Annonce

Kan du ikke bruge den start automatik der er på Biltema kompressoren (presostat)

Ellers et fint project.

 

Vær opmærksom på at en kølekompressor ikke har stempelringe, så den sender lidt olie med ud i trykluften. (et kølesystem er lukket, så her "recikulere" olien.

Start automatiken virker udpåklageligt (dog ikke den der fulgte med kompressoren, da det var noget billig kinabras, og der sev derfor luft ud vil aflastningsventilen - monterede en ny fra Italienske NE-MA, og nu spiller det bare..)

Presostaten virker som sagt upåklageligt, problemet er termo relæet på kølekompressen - det er lavet til at kunne aktivere start kredsen ca. hvert 2. minut.. Efter én aktivering af kompressoren, er termo relæet altså varmet op, og "slutter" ikke start kredsen..!

Senariet er følgende:

Hvis jeg bruger luften for hurtigt (tapper fra 8 ned til 6 bar på tank trykket) indenfor de 2min hvor termo relæet til start kredsen køler ned, så starter kompressoren ikke før dette er kølet af igen..

Dvs. at presostaten aktiverer, hvorved den ikke får strøm til start kredsen, hvorved den derfor ikke starter.. Presostaten forbliver selvfølgelig aktiv, da den stadig ikke har opnået det ønskede tryk på 8 bar..

Når termo relæet på start kredsen igen er kølet af, starter kompressoren så igen og presostaten stopper så igen når de 8 bar er opnået..

Jeg får altså et tidsrum på ca. 1½ min. hvor kompressoren ikke kører, selvom presostaten går aktiv ved den nedre grænse på 6 bar..

Jeg ville gerne eleminere dette termo relæ, så jeg så snart presostaten går aktiv, får startet kompressoren igen...

Håber overstående giver mening, man bliver hurtigt indforstået med tekniken og glemmer at andre ikke roder med det


 

Vh
OCMaster

Kan du ikke "pille" termorelæet fra?

 Du kan jo evt. montere et motorværn istedet for..

Kan du ikke "pille" termorelæet fra?

 Du kan jo evt. montere et motorværn istedet for..

Hej.

Ang. støj ku det måske friste dig at bruge en frysekompressor eller to. Det blir mit næste

projekt

Hvad er ønsket luftflow ved max. belastning?

mvh

 


 varmetossen

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis