Indvendig væg

Hej LDS'er

Jeg har en ældre tilbygning, som er opført i en enkelt sten, og hvor der på indersiden senere er opbygget en slags multiplade, som indvendig væg.

Disse vægge vil jeg gerne udskifte med en, isoleret, indvendig væg i træ eller stål. Jeg regner med, at en del af væggene skal være bærende, da der skal hvile nogle spær på den indvendige vægkonstruktion?
For en udvendig væg er vel aldrig bærende?

Kan jeg bruge træ, når en del af væggene er i vådrum?
Det burde vil ikke være noget problem i, da der jo efterfølgende skal ske en vådrumsikring?
Spørger, da jeg gerne vil være sikker.

Jeg forestiller mig, at opbygge væggene i dimensionen 45x95 mm, som isoleres, og hvorpå der, indvendigt, sættes dampspærre og igen en 45x45 regel, der sættes vandret, der ligeledes isoleres imellem.
Derpå 2 lag gips, vådrumsikring, fliser. Denne opbygning skulle lette el-arbejdet og mindske risikoen for ødelagt dampspærre.

Eller vil det være bedre, at lave konstruktionen i 45x145 mm, og hvor dampspærren ikke placeres inde i isoleringen?

Hvad siger, I til min ide om at bygge vægkonstruktionen med en rem i bund, hvorunder der lægges et stykke murpap, og en rem i toppen. Lodrette "stolper" 45x95 mm pr. c/c 30 cm i vådrum og pr. c/c 60 cm i øvrigt.
I top og bund på begge sider fastgøres "Stolperne" med vinkler med rib. Bundremmen skrues fast i gulv.

Når det er sagt, så er jeg i tvivl om jeg skal bruge T1 eller T2 spærtræ? Og om træet i det hele taget har styrke nok på den led?

Er det nødvendigt at bruge vindpap/vindplade på den udvendige side af indervæggen, når denne står bag en ydervæg af mursten? Indervæggen placeres 20 mm fra muren.
A
Har læst et sted, at man bør kradse 2 lodrette fuger ud pr. meter i top og bund for ventilation. I fugen placeres noget net mod indtrængen af skadedyr. Er det en nødvendighed/krav?

Jeg ser frem til, at modtage noget konstruktiv feedback på mit indlæg.

På forhånd tak.


Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej LDS'er

Hvor er I alle henne?

Kan det virkelig passe, at der ikke er nogen, som kan og vil være behjælpelig med svar på spørgsmålene i denne tråd?


Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 

Hej.
Jeg ville opbygge væggene på denne måde.

I forhold til din vådrumsikring skal du være helt sikker på hvor du udfører den på væggen da. du ikke må have en dampspærre omme bag en vådrumssikring.

i forhold til din udkradsning af af fuger. Er det den helt rigtig måde at gøre det på

Hilsen Martin.

 

I tilfælde at du ikke kan se hvad der står på tegningenerne. Skriver jeg lige ned hvad der står oppe fra og ned efter.

1)

- Vindtræksbånd

- Forankring 250 mm ned i fundament

- Eks. murværk

- Ny fygtspærre 200 mm op af reglar

- Eks. fugtspærre.

- Nu fugtspærre under rem

- 50 mm ventilationsrum

2)

- Dampspærre 0,2mm PE folie

- Flexibatts

- Rockwool super venti batts. Har en hård udvendig overflader som fungere som vindspærre

- Eks. murværk

- 147x45mm reglar.Jeg vil bruge denne dimension da væggen skal være bærende

- 45x45mm reglar. c/c afstand 300 mm da du har 2 lag gips.

- 2 lag gips

 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Hej Allan.

Se når LDS brugere ser så stor en "spise seddel", holder de sig som regel væk da de sikkert ikke gider lege bygnings ingenører eller lignende, helt fint med enkle og mindre spørgsmål, men alt med måde.

Nu var du så heldig at den tidligere mørtel spreder gad gøre sig den store ulejlighed.

Skrevet af Den Studerende Bygningskonstruktør på 08-09-2014 23:52

I forhold til din vådrumsikring skal du være helt sikker på hvor du udfører den på væggen da. du ikke må have en dampspærre omme bag en vådrumssikring.

 

 

Hej Martin og Jørgen

Martin: 
Først mange mange tak for din store hjælp, rart at der stadig er gode og hjælpsomme mennesker til i denne verden.

Dernæst tillader jeg mig, at komme med et par supplerende spørgsmål:

1) Jeg har planer om, at vådrumssikre hele mit badeværelse fra gulv til loft. Selvfølgelig uden på gipspladerne, og før fliseopsætning  - Betyder det du skriver, at jeg skal undlade en dampspærre? 
Eller kun skal vådrumssikre i selve brusenichen og undlade dampspærre bag dette areal?

2) Vil det være nok, kun at bruge T1 reglar ? Er afstanden mellem 147x45 mm reglarerne også c/c  300 mm eller c/c 600 mm?

3) Jeg går ud fra, at vindtrækbåndene går i kryds fra øverst hjørne til modsat nederst hjørne?
Og der sættes en opstrammer på?


Jørgen:
"Spiseseddel" er nu så meget sagt, og man er vel på en eller anden måde nød til at forklare, hvad man agter at gøre og hvad man gerne vil have hjælp til.

Jeg synes ikke, at jeg stiller mange spørgsmål. Det er nok mere min forklaring, der får det til at se uoverskueligt ud. Jeg må udforme mit næste indlæg på en anden måde 

 

 


Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
1)
Du behøver kun at vådrumssikre i brusenichen og undlade dampspærren bag ved det stykke der er vådrumssikret.

2)
Det er helt fint med T1 reglar. Hvor afstanden er c/c 600 mm

3)
I forhold til vindtræksbåndet.
Skal vindtræksbåndet gå lodret. Hvor den bliver forankret i fundamentet og derefter forankres til topremmen, som der kommer spær oven på.


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Annonce

Hej Martin

Atter en gang mange tak for svarene.

Jeg er forvirret på et højere plan , hvad angår det med dampspærren.
For jeg synes altid, at man har fået fortalt, hvor vigtig det er ikke at lave huller i din dampspærre.

Men det kommer der da, hvis jeg helt undlader at sætte dampspærre op i vådrumszonen.
Skal dampspærren afsluttes på en speciel måde eller hvad er forklaringen?

 


Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 

Hej Martin

Atter en gang mange tak for svarene.

Jeg er forvirret på et højere plan , hvad angår det med dampspærren.
For jeg synes altid, at man har fået fortalt, hvor vigtig det er ikke at lave huller i din dampspærre.

Men det kommer der da, hvis jeg helt undlader at sætte dampspærre op i vådrumszonen.
Skal dampspærren afsluttes på en speciel måde eller hvad er forklaringen?

 


Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 

Er du forviret nu, så vent til du har været en time sammen med en politikker

 

Æv kunne altså ikke lade være

Hej Martin

Atter en gang mange tak for svarene.

Jeg er forvirret på et højere plan , hvad angår det med dampspærren.
For jeg synes altid, at man har fået fortalt, hvor vigtig det er ikke at lave huller i din dampspærre.
Men det kommer der da, hvis jeg helt undlader at sætte dampspærre op i vådrumszonen.
Skal dampspærren afsluttes på en speciel måde eller hvad er forklaringen?

 


Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 

Undskyld for de ekstra ens indlæg, men jeg fik en beskeden "kritisk fejl", så jeg troede ikke, at beskeden var blevet sendt.

Altså Jørgen, din lille spøgefugl :-) Jeg takker for den informative værdi, som dine indlæg har :-) Jeg kunne ikke lade vær.

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis