Indvendig væg

Hej LDS'er

Jeg har en ældre tilbygning, som er opført i en enkelt sten, og hvor der på indersiden senere er opbygget en slags multiplade, som indvendig væg.

Disse vægge vil jeg gerne udskifte med en, isoleret, indvendig væg i træ eller stål. Jeg regner med, at en del af væggene skal være bærende, da der skal hvile nogle spær på den indvendige vægkonstruktion?
For en udvendig væg er vel aldrig bærende?

Kan jeg bruge træ, når en del af væggene er i vådrum?
Det burde vil ikke være noget problem i, da der jo efterfølgende skal ske en vådrumsikring?
Spørger, da jeg gerne vil være sikker.

Jeg forestiller mig, at opbygge væggene i dimensionen 45x95 mm, som isoleres, og hvorpå der, indvendigt, sættes dampspærre og igen en 45x45 regel, der sættes vandret, der ligeledes isoleres imellem.
Derpå 2 lag gips, vådrumsikring, fliser. Denne opbygning skulle lette el-arbejdet og mindske risikoen for ødelagt dampspærre.

Eller vil det være bedre, at lave konstruktionen i 45x145 mm, og hvor dampspærren ikke placeres inde i isoleringen?

Hvad siger, I til min ide om at bygge vægkonstruktionen med en rem i bund, hvorunder der lægges et stykke murpap, og en rem i toppen. Lodrette "stolper" 45x95 mm pr. c/c 30 cm i vådrum og pr. c/c 60 cm i øvrigt.
I top og bund på begge sider fastgøres "Stolperne" med vinkler med rib. Bundremmen skrues fast i gulv.

Når det er sagt, så er jeg i tvivl om jeg skal bruge T1 eller T2 spærtræ? Og om træet i det hele taget har styrke nok på den led?

Er det nødvendigt at bruge vindpap/vindplade på den udvendige side af indervæggen, når denne står bag en ydervæg af mursten? Indervæggen placeres 20 mm fra muren.
A
Har læst et sted, at man bør kradse 2 lodrette fuger ud pr. meter i top og bund for ventilation. I fugen placeres noget net mod indtrængen af skadedyr. Er det en nødvendighed/krav?

Jeg ser frem til, at modtage noget konstruktiv feedback på mit indlæg.

På forhånd tak.


Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Hej LDS'er Jeg har en ældre tilbygning, som... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Men det kommer der da, hvis jeg helt undlader at sætte dampspærre op i vådrumszonen.
Skal dampspærren afsluttes på en speciel måde eller hvad er forklaringen?

vådrumssikringen udgør det for dampspærre i vådrumszonen

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Skrevet af Rolias på 09-09-2014 18:39

vådrumssikringen udgør det for dampspærre i vådrumszonen

Hej Rolias

Tak for dit svar. Jep, det har jeg forstået. Men hvis jeg gør, som Martin har anvist, og sætter dampspærren de 45mm inde i isoleringen, skal den så føres ud til gipspladerne/vådrumssikringen på det sted hvor vådrumssikringen starter?

Men som jeg ser det, så er det nok nemmest bare helt at undlade dampspærren og vådrumssikre hele badeværelset? Dyrere ja, men da jeg skal have fliser på væggene, så er jeg bange for, at der kommer fugt ind igennem flisefugerne og videre ind til gipspladerne.
Ja, jeg skal bruge vådrumsgips, men de er jo ikke vandtætte i sig selv?

 


Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis