Gulvvarme i gammelt hus

Jeg skal til at grave ud til gulvvarme i mit gamle hus. I den forbindelse har jeg 2 spørgsmål:

1: jeg skulle jo gerne lægge 30 cm. Isolering men murene står på stampet sand i en højde der forhindre mig i at grave så dybt. Jeg forstiller mig at lægge de påkrævede 30 cm. inde midt på gulvet. Langs væggene vil jeg lægge en 22 cm. Tyk blok de yderste 60 cm. Hele vejen rundt. Såfremt det bliver muligt vil jeg lægge de midterste blokke først og så hælde beton i renden hele vejen rundt og rette af 22 cm. fra midterblokkenes overkanten, så bliver der en god fast bund at sætte den yderste flamingoblok på og betonen skulle gerne være med til at stabilisere muren lidt så der er mindre risiko for at noget skrider eller rykker sig,
Når der er en plan flamingobund over hele gulvet lægges naturligvis almindelig kantisolering og der støbes - det er ikke første gang jeg støber.

2: hvordan gør man egentlig mht. Fliser eller hvis man vil have poleret betongulv. Man har jo almindeligvis kantstrimlerne på et par cm. Hele vejen rundt og de skal jo helst ikke være synlige. Hvis man lægger fliser gør man det nok bare direkte ovenpå strimlen men hvad med ved poleret beton. Støber man et par cm. Over strimlen og accepterer kuldebroen mod ydervæggen?

Vh Emil
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
vil du så støbe og så banke op bagefter for meningen er vel at gulvvarmeslangerne skal nedstøbes. for hvis du gør som du skriver så vil gulvvarme slangerne ligge der hvor du skal grave. Er der ikke sokkel under huset det er der jo normalt. Og du kan få nogle plader som hedder jackpor super eps de fylder 280mm og isolerer for 350mm

 

Det er helt sort det du skriver Blackbird - jeg tror du skal bruge en skitse :-)

Så kan du også nok se at graver jeg ned i fuld dybde ved ydermuren så skrider det hele...

Det beton jeg vil hælde i renden ude langs væggen skal der naturligvis ikke varmeslanger i - det er kun for at støtte væggen og for at have et stabilt underlag til 220 mm. blokken.

Fin tegning ja jeg var nødt til at gætte. Men jeg tror ikke at det hjælper at støbe den lille kant og vil husmurene skride kan flamingo og den lille støbe kant ikke holde. Jeg tænkte om du ikke skulle støbe en sokkel under de vægge så det kan holde.

 

Det er jo et sindssygt arbejdet at skulle støbe sokkel under - not an option :-)

Så hellere bare nøjes med en enkelt blok på 150 mm ude ved væggen og så lade være at grave under niveau.

Ved du forresten hvordan man gør mht. poleret betongulv. Støber man helt ud til ydervæggen?
Det lader ikke til der er nogle der kan hjælpe

 

Hej. Jeg vil sige at denne metode ikke vil holde som du vil bruge.
Hvis muren vil sætte sig. Så skal sandet nok få trykket betonen til side selvom du har flamingo op af.
Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Jeg har lavet det på tilsvarende måde. mit hus har gamel kampstenssokkel, der ikke stikker dybere end 30cm. jeg har lagt 150 mm den yderste halve meter rundt og så 350 på midten.
Men her er det fed og hård lerjord, så det er noget helt andet end din sandjord.
Jeg har læst at man kan fundere ved at sprøjte noget betonagtigt ned i jorden under sokkelen. Men aner ikke om det virker.

Er der ikke nogle retningsliner for udgravning nær sokkel under sokkeldybde? Et forhold mellem afstanden til soklen og dybden under soklen. Så er det vel at overholde dette.

Jeg er enig med LHKing i at der må være nogle retningslinier for hvor langt jeg skal være fra væggen for at kunne grave en bestemt dybde. Hvis jeg f.eks. Var 2 meter fra muren ville jeg uden problemer kunne grave 10 cm under niveau og så fremdeles.

Jeg er iøvrigt blevet lidt klogere på på det polerede betongulv. Min elektriker siger at man vist nok støber lidt over kantflamingoen og sætter et stykke sokkelpap op langs væggen for at undgå fugt og kuldebro (selvom det nok er begrænset hvor meget sådan et stykke isolerer). Han var i hvert fald enig i at det ikke var et oplagt gds projekt....han havde også set nogle resultater af tvivlsom udførelsen :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis