Hvad er dette

Sommeren 2013 var vi en tur forbi Augustenborg havn på als

og der så jeg denne mast og sejlføring

siden har jeg gået og grublet over hva faen det var for noget

og især hvorfor

nu må jeg ha vished så hvis der er nogen der kan forklare det ville det give mig ro

 

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja den ser interessant ud.

Jeg vil gætte på, at det er en variant af "Latinersejl":

http://www.answers.com/topic/lateen-1

http://nabataea.net/ships.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Lateen

Latiner-rig har været brugt mange steder rundt omkring - i vorskellige udformninger - Arabiske Dhows kommer tæt på.
Der var middelalder skibe fra Spanien med latiner-rig, - flere master også - som sejlede over og hentede sølv i Sydamerika.

>>>

Men det er jo ikke helt som på dit billede alligevel.
Det bliver spændende at høre om der er bedre bud.

mvh A.

 


To ulykker kommer sjældent alene.

Ja det ser meget specielt ud, jeg tænkte på om det bøjede "rør" måske var en forstærkning til toppen af masten og der så blev ført en form for meget stor genua som eneste sejl.. Der er dog de der fast gørings nagler på den Runde mast i forskibet, så en anden mulighed var at de bruger en form for stor drage der så styres af flere liner.

Men det kunne da være interesandt at kende den rigtige løsning, hvis båden er hjemhørende i Augustenborg, kunne jeg måske finde ud af det.

Har før set et grønt skib der ligner under sejlføring med noget, der i mine øjne godt kunne ligne et latinersegl. Men om det er det samme vil jeg ej skrive under på.

Skroget kunne godt se ud til at være Hollandsk inspireret ............   

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Ellida på 06-09-2014 15:51


Der var middelalder skibe fra Spanien med latiner-rig, - flere master også - som sejlede over og hentede sølv i Sydamerika.

 

Hmm, tror du husker forkert. Det er sikkert rigtigt at Spanolierne sejlede med latinersejl da Spanien var en Arabisk provins i den meget meget tidlige middelalder. Men Christoffer Columbus'es skibe var, mig bekendt, alle "båret" af råsejl   http://www.da.wikipedia.org/wiki/Sa...ADa_(skib) , og manden, der var portugeser sejlede for den Spanske konge der lagde både skibe og mandskab til opdagelsesrejsen og dermed opdagelsen af Amerika..

Men Araberne sejlede til både Indien, Kina og Japan med latinersejl allerede på kristi fødsels tid. Der er ikke noget der tyder på Araberne nogensinde har været over Alanten. Højst sansynligt troede de ikke der var land den vej, da man jo ikke kan transportere sig over land til Amerika som man kan til de andre destinationer.

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

OK

måske har jeg bare ikke læst grundigt nok på de links som jeg fandt.

Ja - et maga latinersejl al la MEGA genoa.

mvh A


To ulykker kommer sjældent alene.
Annonce

Jeg prøver med et billede mere

Jeg syntes bare at hvis der skal være et sejl foran på båden som fks en genoa

så ser det nået ustabilt ud da der kun er afstivning bagtil

 

Upsedasse - jeg har byttet om på frem og agter.

Ud fra dit første billede troede jeg at det som var et lige "stag" eller hvad det nu er - var foran.

Jeg kan se at den buede skinne (?eller hvad det er) er foran.

Så skal vi vist tænke helt forfra - det er lidt ekstra specielt.

Jeg har også prøvet at google bådnavnet - uden held - TUULA - ikken lige noget om en båd synes jeg.

mvh A
 


To ulykker kommer sjældent alene.

Det er en slags mast aft. rig, som anvendes for at undgå den turbulens, som opstår omkring en alm. mast.
Så vidt, jeg kan se er der undervanter ( rør ) og fra mastetop ses stag, som går til dæk, men hvad holder så mastetoppen oppe ?
Tjah, jeg kan kun se det buede forstag, man jo ikke kan se om det er spændt hårdt op med stagene, så der skal mange kræfter til at bøje det yderligere. Min formodning er at der kun føres forsejl på denne båd. Systemet kunne antages ikke at kunne holde forliget helt strakt til alle tider, og man så lever man med det.
Tjah ! det er sådan jeg kan se det.

NB. jeg indgår ingen væddemål vedr. rigtigheden af min udlægning.

Her en mindre dramatisk udgave af mast aft. riggen.

 


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

Lige min tanke Lynæs, for kigger man på resten af båden er der ingen form for bomme eller stager der skulle holde et sejl, det der så blot undre mig er de tværstivere på det buede rør nede ved stævnen. Der sidder nogle nagler som om der skulle fastgøres nogle liner ?

Det jeg har bemærket at forsejlets skøder er anbragt på forstaget ( parkering ) men ellers kan jeg ikke gennemskue diverse funktioner.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis