Synlige samlinger i gipsvægge - Hvad gør man?

Godaften til alle de natteravne der forhåbentlig sidder oppe til at sende mig et lille råd med på vejen. 

Situationen er den, at vi har fået sat gipsvægge op i stuen og der er blevet både spartlet og slebet. To mennesker mærker efter på væggen og føler, at nu er vi der hvor det er ved at være tid til at male. 
Der males, tre gange endda - og nu, med en almindelig stuelampe i rummet, kan man pludselig ganske tydeligt se hvor samlingerne har været og at der derfor må mangle endnu mere spartel disse steder - eller at den der har spartlet dette, måske har været for grundig med slibningen. 

Hvad gør en klog?

Kan man spartle disse samlinger igen, ovenpå malingen (Vi snakker rene gipsvægge uden filt) og så male kun samlingerne derefter? 

- eller kan man gøre ovenstående, men er nødsaget til at male hele rummet forfra.. tre gange mere? 

- Eller er vi helt derude, hvor det står så skidt til, at vores pæne nye stue skal være med synlige samlinger resten af dens dage? 

Håber at høre fra nogen der ved noget om dette - og endnu bedre hvis det kunne være gode nyheder af slagsen 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kunne da godt tænke mig at høre, hvordan samlinger ser ud. Er samlingerne revnet, er der en blød hulning eller en blød top, eller noget helt andet?

Er der tale om bløde buer, vil jeg tro det skyldes for lidt eller meget spartelmasse. Er den revnet skyldes det nok manglende papir i samlingerne. Er det "bare" grimt, er det vel dårligt udført.

Uden at have meget erfaring - har kun spartlet et stort rum i mit eget hus, men uden synlige samlinger :-) - vil jeg da tro, at du sagtens kan slibe og spartle de steder, hvor der er problemer, evt lægge papir i.

Men hvad siger andre mere erfarne?

Hej LHking, 

Du har ret. Jeg har åbenbart ikke beskrevet det ordentligt. Man kunne se samlingerne som bitte små, dårligt mærkbare fordybninger i væggen, når det rette lys faldt på. Deraf kunne det konkluderes, at der var tale om for lidt spartel i samlingerne (Eller at hende der har været så sød at give en hånd med til slibningen, simpelthen har været "for grundig"

Der er desuden armeringstape i samlingerne og der er absolut ingen revner og væggen er også rigtig pæn - lige minus når lyset falder "forkert" (eller rigtigt, om man vil). 

Vi har nu valgt at smøre et godt lag spartel i samlingerne, efter rådføring med en anden håndværker der bor i nærheden. Nu håber og krydser vi bare fingre for, at det ikke bliver grimmere end før, men mon dog? Spørgsmålet er så hvor mange gange det så skal males oveni de i forvejen tre gange - og om man skal male hovedsagligt samlingerne eller hele rummet, op til flere gange. 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Mon ikke det burde kunne gøre det, at male samlingerne 1-2 gange og så give hele en enkelt gang

mvh
BS

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Du skal samtidig være opmærksom på, at en helt glat væg, som i har, kræver stor omhyggelighed med spartel arbejdet. Specielt hvis der kommer meget sollys ind. Jeg tror, jeg har til gode at se en væg, hvor man ikke kan se ujævnheder i det "rette" lys - du kan jo prøve at slukke lyset i jeres stue når det er mørkt udenfor og lyse med en lommelygte parallelt med væggen. Jeg vil dog advare dig om, at hvis du forventer det perfekte, giver denne metode dig grå hår. Men den er udemærket til at opdage ujævnheder :-) Men du ser også dem, du alligevel aldrig ville få øje på.

Det er lidt ligesom at tage en retskinne og lægge den op ad væggen i et gammelt hus.

Har I husket at bruge forankringsgrunder? De synlige samlinger kan skyldes, at gips og spartel suger forskelligt, hvilket giver forskellig overflade, når der males. Det kunne også forklare, at i har måttet male 3 gange for at kunne dække.

Hvis der ikke er spartlet korrekt: Strukturen mellem den eksisterende maling og de nye glatte spartlede samlinger vil være forskellig. Selv når spartlen bliver malet igen, tror jeg der bliver synligt, da der vil være et forskelligt antal lag maling/struktur omk. samlingerne.

Jeg ville få spartlet samlingerne rigtigt. Herefter fuldspartle alle væggene (evt. med rullespartel). Så forankringsgrunder og endelig maling.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også