Min mørtel falder af!!

Hej LDS.

I første omgang, så et stort tak til alle dem der smider nogle svar på indlæg. Har ikke været medlem af siden før nu, men har læst utrolig mange ting herinde, som har været yderst hjælpsomme.

Nå, men mit problem er:
Jeg har lavet en fin mørtelblanding til min vægge i soveværelset, da der er rillet til nyt el + der var en hel del revner. I første omgang synes jeg
 resultatet var blevet godt, men efter 2 dage, kunne jeg se at det løsnede. Gennemgik alle væggene og kunne til min store overraskelse konstatere at intet at det hænger fast på væggen. Alt lort kunne pilles af igen. Nu er der pletvis mørtel på væggene, og nu frygter jeg sgu at begynde igen, før jeg ved hvad fanden der gik galt. Samtidigt kunne det være rart med et soveværelse igen.

Overholdte blandingsforholdene, vandende lortet inden, og alt støv var sgu også fjernet.
Nogen bud? Også gerne svar på, hvad jeg gør nu.

på forhånd tak..
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Først Velkommen til
Min murer lærte mig at trik med at bruge fliseklæb som binder. 
Fliseklæb røres op som en tyk maling og smørers på inden din mørtel.

Løsning: Hvis din fuge sidder løs, er der kun den hårde vej: UD med den og start forfra. 
Hvad skal du efterfølgende gøre ved væggen ?

Del gerne ud af dine erfaringer til andre, det er det fede ved sådan en side som denne.
Husk på, vi er alle eksperter...

En ekspert er en person der har begået alle tænkelige fejl på et meget lille område.
Niels Bohr.   



Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Mange tak

Sata.... Ikk at gøre. Har fået 90% ned. Det faldt jo af i stykker på 30x30 cm..
Jeg ville ikke andet end, at spartle væggene pænt op, så der kunne komme filt på. Der var bare så utrolig mange ujævnheder + rillerne til el, at jeg fik fortalt det andet ville give et pænere resultat..

Har du en god opskrift jeg skal følge i stedet. Både på en simpel blanding af fliseklæb men også selve min mørtel?
Har opbrugt tilliden til de "kloge hoveder" jeg omgåes med

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Har du husket at fugte vægen inden du fyldte rillerne op?
Hej
Det der er problemet er at du mangler dit bindeled imellem murværk og pudsmørtel.
Du kan enten bruge fliseklæb eller udkast.
Fliseklæben bliver mest brugt til små overflader der er skallet af, altså reparationer. fordi man hurtig skal være over den.
Udkasten bliver brugt på store flader.
Du kan gøre begge dele.

Fliseklæb:
Start med at fej/støvsuge væggen ned for støv og korn.
Vand derefter væggen godt ned . fliseklæben må først påføres når væggen er blevet fugtig og ikke våd.
Fliseklæben laves som en tynd vælling og smøres på med en kalkkost. et heldækkende lag.
Fliseklæben må ikke nå at tørrer før pudsen skal på, altså det skal laves vådt i vådt. så derfor kan man kun trække lidt lim på af gangen og lidt puds på af gangen. ellers binder det ikke.
Selve pudsmørtlen behøver ikke at være stærkere end 1/15 den skal kunne være fleksibel
når pudsen er påført ventes der til at man kun kan trykke den let med fingeren og så pudses der over med pudsebrædtet,
og hvis det skal have en hel pæn overflade kan man tage en fugtig murersvamp og pudse let over med til sidst og en pensel til hjørnerne.

Udkast.
Start med at fej/støvsuge væggen ned for støv og korn.
Vand derefter væggen godt ned . Udkasten må først påføres når væggen er blevet fugtig og ikke våd.
Udkasten kastes på med en murerske på den fugtige heldækkende, højest 3 mm tyk.
Udkasten laves af 1 cement/4 Murergrus 4 mm (uden ler) skal være meget vandet.
Dagen efter forvandes udkasten igen til den er fugtig og der kan sættes puds ud på hele væggen.
Selve pudsmørtlen behøver ikke at være stærkere end 1/15 den skal kunne være fleksibel
når pudsen er påført ventes der til at man kun kan trykke den let med fingeren og så pudses der over med pudsebrædtet,
og hvis det skal have en hel pæn overflade kan man tage en fugtig murersvamp og pudse let over med til sidst og en pensel til hjørnerne. Video for udførelse af udkast: https://www.youtube.com/watch?v=ziT6AHsUR_4

Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Hvis du alene ønsker at opnå en overflade, som der kan komme filt på - og spartling ikke er vejen - hvad så med at bruge gipspuds?

Det klæber simpelthen på alt. Og hvis du filtser og glitter det, kan du opnår en overflade, der er lige så glat som at spartle. Du kan tilmed slibe det eller finspartle det bagefter.

Den største ulempe er, at du skal kunne arbejde hurtigt og røre op ad mange gange. Og så sviner det gerne.

Køb fx Knauf Rotband eller Goldband.
Hvad er det for nogle vægge du har pudset på??? For mig lyder det til at du har lavet mørtlen for tyk og derfor tørrer det alt for hurtigt og kan ikke binde på væggen. Den rigtige konsistens er nået når du kan kaste en lille klat på væggen og den virker som om den suger sig fast

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også