Ventilation, vindpap og undertag

Hej.
Jeg er ved at bygge nyt "midlertidigt" skur - det vil formentlig skylle stå 5-8 år.
Skuret er 3*12 meter, med flisebund og pulttag med 25 procent hældning, Decra på taget.
Væggene er træskelet, der kommer plader på udvendig (tror vi ender med OSB3 med pyntelister for at gøre det lidt anderledes), 100 mm isolering og gips indvendigt.
Ligeledes 100 isolering og gips i loftet.
Herudover vinduer og døre med ialt ca 12-15 kvm glas mod syd.

Mine spørgsmål er:

Er det nødvendigt med vindpap og klemlister på væggene (aht. ventilation), eller er det ok blot at sætte pladerne direkte på skelettet?

Har jeg ret i at jeg ikke skal sætte dampspærre op, når skuret ikke er opvarmet?

Skal jeg have vindpap/undertag under decraen for ikke at få blæst i isoleringen?

På forhånd tak :-)

Lykkelig LDS'er med gammelt missionshus...
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis hytten ikke skal opvarmes, er det spild af penge at isolere !
Det var rimeligt konstruktivt svar du fik, så fortæl mig lige hvorfor du vil isolere et skur der ikke skal opvarmes.
Tak for din holdning.

Er der nogen der har en mening og viden ifht mine spørgsmål?

Lykkelig LDS'er med gammelt missionshus...
Isolering holder det frostfrit længere tid, Håndværker.

Med vinduer mod syd vil der være en vis drivhus effekt, som vil give en del opvarmning, her vil isoleringen hjælpe til med at holde på varmen længere.
Derudover vil jorden til en vis grænse også hjælpe til at holde temp. oppe når der er et isoleret rum over.

Dampspærrer burde ikke være så vigtigt i et uopvarmet rum som du selv er inde på, tætheden vil formentlig heller ikke være 100 %, og derved vil der være lidt naturlig ventilation.

Med hensyn til isoleringen i loftet og underpap/tag. så kommer det nok bla. lidt an på hvilken type du bruge, om det er løst, bløde batts, eller hårde batts.. Det giver næsten sig selv at jo hårdere type du vælger, jo mindre udsat for vind.

STX, HBU, BA Bygningskonstruktør MAK


Skrevet af Hounsou på 03 sep 2014 12:10
Isolering holder det frostfrit længere tid, Håndværker.

Med vinduer mod syd vil der være en vis drivhus effekt, som vil give en del opvarmning, her vil isoleringen hjælpe til med at holde på varmen længere.
Derudover vil jorden til en vis grænse også hjælpe til at holde temp. oppe når der er et isoleret rum over.

Dampspærrer burde ikke være så vigtigt i et uopvarmet rum som du selv er inde på, tætheden vil formentlig heller ikke være 100 %, og derved vil der være lidt naturlig ventilation.

Med hensyn til isoleringen i loftet og underpap/tag. så kommer det nok bla. lidt an på hvilken type du bruge, om det er løst, bløde batts, eller hårde batts.. Det giver næsten sig selv at jo hårdere type du vælger, jo mindre udsat for vind.



Tak for det :-)

Isoleringen i loftet bliver knauf ecoblanket, da det er hvad jeg har til at ligge, og det er jo rimelig blødt...
Det jeg er mest i tvivl om er faktisk, om jeg vil få problemer med fugt i væggene, hvis jeg ikke laver ventilationsspalter udvendigt?

Og hvis jeg skal lægge noget under taget, er det så ok med vindpap, eller skal jeg bruge rigtigt undertag?

Lykkelig LDS'er med gammelt missionshus...
Ventilation af ydervægge skader hverfald ikke. Fugten kommer jo typisk udefra så et udhæng hjælper også til at begrænse opfrugting af ydersiden af væggen.

Hvad du skal bruge i taget har jeg ikke lige et forslag til i denne omgang, er lidt i tvivl om konstruktionen

STX, HBU, BA Bygningskonstruktør MAK

Hvis hytten ikke skal opvarmes, er det spild af penge at isolere !


Man skal høre meget på meget vrøvl..

Selvfølgelig hjælper det at isolere et uopvarmet rum - 12-15 kvadratmeter glasareal er et betydeligt energibidrag.

Men begrund gerne, hvorfor det ikke hjælper.

/K

Hej

Tag:
Dit tag behøver ingen undertag når du bruger Decra med en taghældning på 25 grader. Der skal først undertag på, når du er under 12 grader, men du kan godt ligge din vindpap alligevel. Om du har vindpap eller ej så sørg for at have en klemmeliste imellem dit spær og lægte så der kan kommer ventilation. Ved vindpap, husk at din vindpap vil bue lidt så der skal ikke være isolering i de første 4 cm fra spær overkant og ned efter.

Ydervæg:
Der bør altid anvendes et ventileret hulrum bag en pladebeklædning.
Ventilationen skal ske fra ventilationsåbninger nederst på facaden til åbninger øverst i beklædningen.
ventilationen må ikke hindres og spalten mellem beklædningen og din vindspærre skal derfor være mindst være 20 mm.
Så en klemmeliste på højkant vil være fint.
Der skal etableres ventilationsåbninger forneden og foroven på facaden svarende til 0,25% af facadehøjden for at sikre passende ventilation.

Hilsen Martin.


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis