Maling af jolle som aldrig ligger i vandet ? bundmalin/topcoat

Hej drenge

JEg ved godt det har været oppe mange gang og jeg har læst alle emnerne uden held

Jeg har en 15 fods jolle som ligger på en trailer, jeg ved ikke hvad den er malet med før, men den har samme farve over alt og er umildbart ikke bundmalet. Jeg har lige konstateret at et par steder på "kølen" er der slået maling af helt ind til glasgiberen eller gelcoat (jeg er usikker på hvordan jeg ser forskel)

Har et par sprøgsmål

1. Må jeg sejle resten af sæsonen uden at lave de små skader ?
2. Når de skal reppes er det så nemmere/bedre at male hele bunden når jeg er igang ?
3. Da jeg ikke ved hvilken  malin der er på båden, må jeg så kun bruge 1 komponent ?
4. Hvis jeg bruger 1 komponemt skal den gamle maling så bare materes med exsendersliber, rensen og males ?
5. En båd der ikke skal bundmales, hvad er den malet med ? topcoat
6. Kan jeg købe en maling så kaan bruges på hele båden ? både fribord og under vandlinjen ?

Håber I kan hjælpe :-)

 Mvh. Nikolai 

Hej drenge JEg ved godt det har været oppe... Vis hele indlægget
44 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ja, det er vist en træbåd belagt med et lag glasfiber. Der er jo også spanter i den.


Finnband

Ja ved nærmere studering af båden på de første billeder, hvor der er spanter i båden, kunne det godt være en træbåd med glasfiber. Og så er spørgsmålet om det over hovedet kan betale sig at reparere mere på den, en nyere i ren glasfiber vil holde meget længere uden diverse reparationer hvert år.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Hvordan kan du være så skråsikker på det er glasfiber, kender du båden?

Prøv at forstørre billede 1 op (klik på det)

Hej alle.- . .Mange tak for jeres indput, de bliver læst med yderste tilfredshed :-)

JEg er ikke den store båd kender, men efter min vurdering er det klinkbygget glasfiber. . Altså der er nogle "stivere" i båden samt bænke som er i træ beklædt med glasfiber. . Men når jeg slår på selve skroget (altså siderne) så virker det ikke som om det er "dødt" at så på ligesom træ. .

KAn det være et skelet i træ beklædt med glasfiber ? ?

Er det en dårlig båd jeg har fået fat i ? altå kan det svarer sig at lave reperationer ?

 Mvh. Nikolai 

Skrevet af je__ns på 07-09-2014 14:22

Hvordan kan du være så skråsikker på det er glasfiber, kender du båden?

Prøv at forstørre billede 1 op (klik på det)

Havde du nu læst min sidste udgydelse, havde du set at jeg var kommet i tvivl, søde Jens.

 

 

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Hej Niko

Lad være med at tro, at det er en dårlig båd, bare fordi vi ikke lige kan regne ud hvordan den er lavet.

Det er sandsynligvis en ældre træjolle som er belagt med glasfiber - ellers ville der ikke være alle disse indvendige afstivninger, og glasfiber på toften.

Min "bådpladsnabo" har en ganske glimrende glasfiberbelagte træjolle, og dem er der masser af rundt omkring.

Jeg tror at du skal finde lokal som har lidt forstand på den slags ting - han skal pille i den skallede maling og skrabe lidt i det for at se hvordan den er - ellers er du velkommen til at køre til sydfyn med den - så vil jeg gerne kigge grundigt på den, og give en kop kaffe.

HVIS det er en træbåd belagt med glasfiber, så kan man sagtens reparere ved at slibe rent, fylde med spartel og lægge ny glasfiber, hvor det er nødvendigt.

Til sidst - når svage steder er repareret, kan man male (gelcoat / PU lak ellertilsvarende)

mvh A


To ulykker kommer sjældent alene.

Hej Nico.

Når du banker på skrogsiden skulle den gerne have efter klang hvis det var ren glasfiber, sådan som du beskriver det lyder den nærmest død ved et slag og så er det nok en gammel træjolle der er belagt med glasfiber. Det har været ret meget brugt, at når en træjolle begyndte at blive lidt for besværlig at holde tæt, blev der lige klasket en gang glasfiber på. At det så samtidig gjorde båden remlig tung var en anden sag. Men er det tilfældet så find hellere en anden ren glasfiber jolle. Det er nok bedst om du spørger en af de gamle glasfiber bådejere om det er en glasfiber belagt træjolle, og sådan nogle er der jo masser af i lystbåde havnene.

Jeg kunne godt frygte lidt, at den ikke er glasfiberbelagt, men blot har fået en gang topcoate, glasfiber burde ikke skalle af på den måde.

 

Skrevet af Håndværkeren på 07-09-2014 18:18

Hej Nico.

Når du banker på skrogsiden skulle den gerne have efter klang hvis det var ren glasfiber, sådan som du beskriver det lyder den nærmest død ved et slag og så er det nok en gammel træjolle der er belagt med glasfiber. Det har været ret meget brugt, at når en træjolle begyndte at blive lidt for besværlig at holde tæt, blev der lige klasket en gang glasfiber på. At det så samtidig gjorde båden remlig tung var en anden sag. Men er det tilfældet så find hellere en anden ren glasfiber jolle. Det er nok bedst om du spørger en af de gamle glasfiber bådejere om det er en glasfiber belagt træjolle, og sådan nogle er der jo masser af i lystbåde havnene.

Så er det mig der forklarer mig dårligt. . . Når jeg slår på skrog siden så har den klang, altså IKKE som at slå på træ hvilket jeg vil mene er mere dødt . . .

 

ydermere syntes jeg også den virker for let til at være en træ jolle.. . Men det svær at vurdere når den står på traileren. . .

 

 


 Mvh. Nikolai 

 Var for sjov lige inde og kigge på joller i glasfiber på G&G skrev max. 4000,00 kr. der er temlig mange til den pris også i nærheden af hvor du bor  Så det er nok ret begrænset hvormeget det kan betale sig at gøre ud af den du har.

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også