Ytopg multispor plader på kældervægge

Hej,

Jeg har et hus fra ca. 1930 med kælder.

Klimaet i kælderen føles ikke specielt fugtigt og der lugter ikke af kælder, dog har jeg på nogle af væggene i kælderen døjet med saltudtræk og løs puds.

Jeg har fået sat Ytong Multipor 50mm isoleringsplader op på en af væggene for nogle måneder siden, og indtil videre ser det rigtigt godt ud og væggen føles rigtig behagelig i forhold til de andre vægge i kælderen - nu kommer det store spørgsmål.... Hvor længe bør jeg afvente og se før jeg beslutter mig at bruge samme løsning i "resten" af kælderen..?

Jeg vil helst undgå at gå hele kælderen igennem og ende med at saltudtrækkene på et tidspunkt finder vej gennem Ytong pladerne og arbejdet er lidt spildt.

God dag :-)
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ingen der har et bud her?
Hej. Saltudtrækket og den løse puds kommer netop fordi der trænger fugt igennem dine vægge. Og en porebeton som du har brugt, suger nemt fugt til sig.
Jeg vil nok vente 1 år til næste sommer for at se nærmere på det. Sådan så man har været en god fugtig periode igennem.
Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Skrevet af Den Studerende Bygningskonstruktør på 03 sep 2014 17:33
Hej. Saltudtrækket og den løse puds kommer netop fordi der trænger fugt igennem dine vægge. Og en porebeton som du har brugt, suger nemt fugt til sig.
Jeg vil nok vente 1 år til næste sommer for at se nærmere på det. Sådan så man har været en god fugtig periode igennem.
Hilsen Martin

Hej Martin.

Bare et hurtigt spørgsmål til at du skriver at ytong plader suger fugt.

Iflg. deres hjemme side så er disse plader netop til kældre...

Så kan de så ikke bruges til det alligevel eller hva?


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse


Hej Martin.

Bare et hurtigt spørgsmål til at du skriver at ytong plader suger fugt.

Iflg. deres hjemme side så er disse plader netop til kældre...

Så kan de så ikke bruges til det alligevel eller hva?

Ja. Jeg så det godt efter følgende. Før i tiden skulle man ikke bruge porebeton til konstant fugtige vægge,
da det svækkede porrebetonen. men det er så lavet om kan jeg se.
så trækker mit svar tilbage
Det er en bedre isolering metode at bruge porrebeton end gipssystemer. Da der ved gipssystemet er større risiko for fugt og skimmel. Hvor porrebetonen klæbes helt op af væggene og sluttes tæt op af væggen

 


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Ok tak for svar :-) Du vil stadig mene jeg bør give det et års tid og se derefter?

God aften.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis