Isolering bag radiator, i gammelt indhak

Hej LDS'ere

Jeg står med et, nok, klassisk problem.

Jeg skal skifte mine gamle radiatorer ud med nogle nye og bedre.
Desværre står mange af dem i et såkaldt "indhak" som man byggede det tilbage i 1959, hvor mit hus er fra.
Det indhak radiatoren står i, er jo noget koldere da det ikke er isoleret som resten af væggen.

Hvilke muligheder har jeg for at forbedre isoleringen og/eller mindske varmetabet?

Er løsningerne....

1. At undgå at rode med indhakket og sætte en større radiator op, leve med varmetabet.

2. Indsætte isolering, rockwool eller tilsvarende, dernæst dampspærre efterfulgt af gipsplade. (der skal dertil være en tværgående støtte så en ny radiator kan hænge på denne og gipspladen.

3. Forslag modtages.



Tusind tak for al hjælp!


mvh
Nel
Hej LDS'ere Jeg står med et, nok, klassisk... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ordet reglar kan betyde stål eller træ. Men ja stål skal der bruges. Så der også mindre varmetab
God ide med krydsforskallingen efter opsætning af dampspærre

Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
Ordet reglar kan betyde stål eller træ. Men ja stål skal der bruges. Så der også mindre varmetab
God ide med krydsforskallingen efter opsætning af dampspærre

Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
hej boso

kan du forklare krydsforskalling lidt nærmere?

tak for hjælpen!

mvh
Det er forskallingsbrædder du sætter modsat på i forhold til reglarne efter du har monteret dampspærren. Så får du et mellemrum på 22 mm mellem dampspærren og gipsen.

Med venlig hilsen
Martin Hjordrup Hansen.

Bygningskonstruktør / projekterings,- IKT- og Procesleder. Bygningsdesign.

Ingeniørfirmaet 
FJERRING A/S
Slagelse.
ville det så ikke være stærkere med et lag gips og en osb plade bagved, således at det kan holde til både ryk og skub fra eventuelle børn mm.?

Så får jeg heller ikke 22mm luft bag gipsen?


tak for hjælpen !
Annonce
Luft isolerer glimrende, så du skal ikke bekymre dig for meget om 22 mm luft, hvis ellers din dampspærre er tæt. Men en OSB eller krydsfiner (sidstnævnte er altså lidt mere formstabil) ville også være ok sammen med en gipsplade.
Så er det bare om en krydsfinerplade på 22mm eller lign kan holde en radiator på 120cm med to fæstningspunkter.

tak for svaret, pilehave
Studerende> så prøv og ring på tømmerhandlen og bestil 400 meter reglar. Hvis de sender dem i stål giver jeg frokost :-)
I øvrigt har jeg lige en eftertanke mere, mht. trægulvet som går ind i selve indhakket, skal det dækkes af på nogen måde, eller skal isolering mm. bare placeres ovenpå dette?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis