Isolering bag radiator, i gammelt indhak

Hej LDS'ere

Jeg står med et, nok, klassisk problem.

Jeg skal skifte mine gamle radiatorer ud med nogle nye og bedre.
Desværre står mange af dem i et såkaldt "indhak" som man byggede det tilbage i 1959, hvor mit hus er fra.
Det indhak radiatoren står i, er jo noget koldere da det ikke er isoleret som resten af væggen.

Hvilke muligheder har jeg for at forbedre isoleringen og/eller mindske varmetabet?

Er løsningerne....

1. At undgå at rode med indhakket og sætte en større radiator op, leve med varmetabet.

2. Indsætte isolering, rockwool eller tilsvarende, dernæst dampspærre efterfulgt af gipsplade. (der skal dertil være en tværgående støtte så en ny radiator kan hænge på denne og gipspladen.

3. Forslag modtages.



Tusind tak for al hjælp!


mvh
Nel
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Helt klart forslag 2.

2 lag gips på væggen, så holder den uden problemer til ophæng af radiator også men expandet plugs.
Hej Koludabyg

2 lag gips, klarer de vægten af en 100-120cm radiator? også uden at sætte noget bag gipspladerne til at holde vægten?

Jeg skal altså ikke bekymre mig for meget om dampspærren? Altså om den sidder 100% tæt.
(Det virker noget svært at sætte det op uden at der kommer små "helligdage)
Én expandet plug kan bære ca. 85 kg i to lag gips, så det er intet problem, da du sikkert skal brug 4-6 stykker, men alternativt kan du jo sætte en plade bag gipsen, så du har noget at skrue i.

Der skal være dampspær.
Hej jenshøj

Tak for dit svar også!

Ja mht. dampspær . men er det ikke netop meget svært at få HELT tæt, der er trægulv forneden i mit indhak, og om det hele kan fuges/hæftes helt tæt er jeg da noget i tvivl om.

85kg. det bør vel være rigeligt til en radiator af den størrelse jeg taler om så. Selv fyldt med vand.


Så længe der er 2 lag gips på, ville jeg ikke være så bekymret for 100% tæt damspærre, 2 lag gips virker nærmest som en dampbremse, og vil forhindre fugt i nemt at passere ind i konstruktionen.

Ja, 2 expandet plugs i hver side, så burde den nok kunne holde både vandfyldt radiator, og evt. barn eller lign som kunne finde på at hænge eller kravle op på en radiator.
Annonce
Tak for svarene!

Det lyder da betryggende, det er endda på den yngstes værelse så det skal helst ikke ende med svamp og fugt.

Bør jeg fjerne tapetet der sidder på væggen i indhakket? Eller er det underordnet?
Hej.
Du skal fjerne tapet. så du kommer ind til den rå puds eller mur ellers vil din dampspærre ikke have nogen virkning
Få sat nogle reglar op. Og isolere helt tæt op til din eksisterende væg så der ikke dannes luftlommer, hvor der kan op hoppe sig kondens. sæt dampspærren op og tape hjørne og samlinger helt tæt! og dernæst skru dine gipsplader på.
Din dampspærre SKAL være helt tæt! du har en meget kold ydermur mod en meget varm radiator. så det er ikke nok med bare to lag gips som giver de sidste procenter op til de 100.!
Hilsen Martin.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Hej Martin

Tak for dit svar!

Så er der kun lige problemet med at undgå at skruer fra radiatorophænget ikke må bryde dampspærren.
Findes der en smart løsning eller handler det om at sætte dampspærren lidt inde i isoleringen, og måle hvor lang min skrue må være, inden opsætning?

Du kan ikke rigtig sætte den inde i isoleringen, da du så vil få dampspærren på den kolde side og det må den ikke.
Jeg vil sørge for at ophænget bliver skruet ind i reglarne igennem gipspladerne

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Hvis man bruger reglar i en forsatsvæg får han da problemer med organiske materialer og fugten.

Stålreglaer er vejen frem og så evt en krydsforskalling så dampspærre forbliver tæt når radiator ophænges
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis