Træls

Jeg har altid undret mig over ordet "træls" og "ikke`oghh".

Træls er jvf. Dansk Sprogordbog smile hermed forstår man en træl, som var slaver i mange år fra 1300 til 1988, hvor Sjællænderne kæmpede store kampe for at få dem "frigivt", så de kunne "høste a´ mark og pløje a´ fur".

Og derved ophævede man ordet "træls", da det var i alles interesse, at det skete, og det gjorde så jyden.

Og tak for det.

Så I er ikke "træls" mere, I synes det er kedeligt kun at høste og dyrke, og det er noget helt andet.

Hold kæft, hvor jeg læner mig op af en øretæve, selvom jeg selv hedder Elsted - fra Thy - men vi ved jo allesammen, at selvom vi driller hinanden elsker vi hinanden, bare vi når til Hamburg og møder en anden dansker - så er det sjovt.

Møder vi hinanden på Rhodos elsker vi også svenskere, nordmænd osv., så det er jo kun lidt pjat på overfladen.

Men træls - det bliver jeg aldrig mere, for så vil vi henvise til "søg" kommandoen tongue

Kærlig hilsen

Jørgen

Mvh. JørgenE
Jeg har altid undret mig over ordet "træls" og... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan oplyse at vi rent faktisk har et Dansk Sprognævn, som varetager (?) vort kære sprog. Disse nævn har det jo desværre sådan, at de mener vi skal følge trenden i sproget generelt = angloficering... Om man så kan lide det eller ej, tja det er som I siger en smagssag. Jeg kan personligt stadig bedst lide Medens- og Mayonnaise-stavemåderne og er absolut imod det nye komma-reglement(men jeg er jo også et par dage over 30, tsk, tsk:-)). Problematikken findes i øvrigt også, hvis man arbejder med det tyske sprog - hvilket ikke ligefrem gør tingene lettere... Det er ret træls! Jeg må indrømme jeg personligt synes udtrykket "dosk" er mere træls end "træls". Blot min mening...

Helle

Helle MN
Hm - som indleder af denne tråd, hvor jeg klagede over ordet "træls", er jeg nu kommet til den indstilling, at det rent faktisk er et enestående ord, som jeg egentligt ikke kan lide, men som beskriver noget, vi ellers ikke kan udtrykke. Altså et af de ord, jeg gerne vil have fordansket eller forjysket eller hvad det nu hedder smile

Men ikke Ohh - kan jeg fortsat ikke snuppe, bare for at få lidt ret wink

Jeg mener fortsat at sprognævnet burde vise power, og ikke blot lalle efter hvad slang der bliver talt i hverdagen. Ok, det er det nemmeste, for så har man ikke taget stilling til noget som helst, men bøjet sig som en plante på havets bund, der altid følger strømningerne, og det kan ingen da klage over.

Hvad skal vi med dem? At de kan fortælle os, at vi må gøre lige hvad vi vil - majonæse, myonaisse, mayonase - det er ligegyldigt, bare du har det godt med det - de viser rigtigt lederskab, og de forstår at føre os i den rigtige retning , og har dermed gjort sig selv totalt overflødige, for hvad skal man dog med sådan en forsamling skæg og briller, som garanteret er aflønnet af staten ?

Lad os få nogle regler, ikke for faste, men mere nogle vejledninger, og viser det sig så, at de ikke kan accepteres af befolkningen, så må man enten slås for dem, eller også bøje sig, og så finde nogen flertallet kan godkende. Det er at føre sproget i den rigtige retning.

Og faren ligger i 90% af fjernsynsprogrammerne og musikken i radioen - amerikansk - lidt engelsk, ikke fransk, ikke italiensk osv. kun kværnen af amerikansk fra morgen til aften.

Jeg har intet mod amerikanere (kører selv amerikanerbil), men vi tager for meget mod deres kultur, i stedet for at værne om vores egen, og kun vi har skylden. Og så har vi så travlt med risikoen fra de østlige/sydlige lande der fortsat har deres kultur intakt - det er da vist noget af en proporsionsforvirring (rigtigt stavet?), som højest kan give os lidt ballast mod denne polarisering, og tak for det.

- JørgenE


Mvh. JørgenE
Hej smile

Jeg har lige slået "træls" op i den store danske ordbog. Her fik jeg et rigtig godt gammeldags ord for træls: "belastende" eller "irriterende".

Så hver gang i siger træls, så prøv i stedet at sige belastende eller irriterende. Jeg synes belastende er et bedre ord end træls. "hold kæææft mand, hvor er du belastende mand".

Vedr. amerikanisering af dansk kultur, så synes jeg at det er helt i orden. Vi har jo selv valgt det. Hvad ville vi dog gøre uden Coca-Cola, McDonalds, Ford, Internettet og alle de andre 1000vis af amerikanske ting vi har taget til os? USA er langt fremme med mange ting, som vi kan lære meget af. (både positivt og negativt)
Verden udvikler sig hele tiden, og vi er godt på vej mod en ensretning af alle kulturer pga de hurtige kommunikationsmuligheder.

Det vi trænger til i verden nu, er fred.
Den "fight fire with fire" mentalitet de har i USA, hører ihvertfald ikke hjemme i DK, så det må de godt beholde for min skyld.

Mvh
ThomasB
ThomasB: Du har fuldstændig ret - nu mangler vi så bare at kunne kommunikere med hinanden...:-)

Helle

Helle MN
Jeg må sige, at jeg ikke hel er med længere.
Jørgen vil fordanske et ord, som beskriver noget der er træls, og mener sprognævnet burde vise power(hm!), selv om faren ligger i radioen, som kværner løs med amerikansk musik.
Thomas kan ikke leve uden Coca-Cola og McD.,( var du ikke holdt op, mand?)
Hvad USA har med ordet træls at gøre, kan man jo diskutere længe.
Ikk´åh vil jeg oversætte til: ikke også = mener du ikke også det. Men det lyder ganske enig dumt.
Ang. Hej som farvel, har jeg altid ment, at det er forkert at sige farvel i en telefon. Personen man taler med er vel ikke altid på vej ud at rejse.
Ang. farvel......

Jeg bruger det faktisk aldrig over for folk, jeg skal se igen. Jeg bruger altid: "Vi ses"

Det synes jeg lyder mere rigtigt.....

SMC
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis