Lovligt el-installation?

Jeg har en ekstern udløbsroset hængende på loftet med ledning trukket i etageadskillelse
boret ned igennem forskallingsbrædder. Er det lovligt?

Sådan en her 
http://www.wattoo.dk/lk-fuga-udloebsroset-rund-oe-75mm-3-led-jord-1020002935-1020002948

Da lampeudtag fungere med 2 kontakter (til 2 lamper) så er der ført fase både i den brune og den gul/grønne ledning. Er det lovligt?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når du skriver ledningen er ført igennem etageadskillelse, mener du installationskablet?

Gul/grøn ledning er KUN til beskyttelsesleder, så det er ikke lovligt.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Loftet i stuen er forskallingysbrædder på bjælkelagt på 1. sal. Ja installationskablet er ført igennem en boret hul i forskallingysbrædderne og monteret i udløbsroset
Din udløbsroset kan godt være lovlig når der er monteret installationskabel i den - at den gul/grønne er strømførende er absolut fy-fy - den må som skrevet udelukkende bruges til beskyttelsesleder

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Ja, det er lovligt hvis det er installationskabel.

Det er helt forrykt at bruge jord til fase! Det skal være en 5x1,5 så du har til to tændledninger og en fase med rundt.
Tak for svar, fik også dette bekræftet af en elektriker. Det eneste ulovlige er gul/grøn med fase.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis