Ombygning af køkken og stue

Jeg er i gang med de indledende undersøgelser og overvejelser mht. en ombygning af køkken og stue.

Plantegningen af eksiterende indretning ser ud som her:

http://tinypic.com/r/10r1sew/8

Venstre halvdel af huset er i to forskudte etager.

Huset er fra 1984.

Indtil videre er planen at lave stue og køkken om således:

http://tinypic.com/r/2e64egl/8

I grove træk er planen:

1. Der rives vægge ned
2. Der bygges ny skillevæg
3. Div. el-arbejde (ja, udført af autoriseret elinstallatør)
4. Loft og gulv ordnes pga. flyttede vægge
5. To døre bliver til én
6. Vindue og radiator i eksisterende køkken flyttes lidt til højre (set udefra) for at give plads til 4
7. Der laves skabe i gangen
8. Nyt køkken installeres (vand, afløb, aftræk til emhætte etc.)
9. Etc. etc. etc. etc. etc.

Spørgsmål 1 i rækken: Kan jeg regne med at ingen af indervæggende er bærende eller stabiliserende? De består af 7-10 cm gasbeton.

2. Hvordan planlægger jeg nedrivning/opbygning af vægge sammen med el-arbejde? Hvordan kan jeg forvente at den eksisterende kabelføring er? Der er nogle elektrikerrør på loftet. Er det kun til lampeudtag og stikkontakter eller er det også til komfur og ovn?

3. Ang. vand og afløb i nyt køkken: de eksisterende tilslutninger kan ikke skjules af nyt køkken. Kan det flyttes (betongulv) eller skal jeg "bare" skjule det bag en lille dæk-"kasse" på væggen?

4. Gode forslag af hvilken som helst karakter ...?

Jeg vil gerne lave en del af det selv, men som I nok kan regne ud går jeg ikke i gang i morgen da jeg stadig har en masse ubesvarede spørgsmål.

Jeg skal nok bruge professionel hjælp til flytning af vindue og radiator samt el-arbejde. Måske også nedrivning. Men opbygning af gipsvæg, skabe og køkken skræmmer mig ikke.

Kort sagt: hvordan ville I gribe projektet an? Alle kommentarer til hvad som helt i projektet lige fra små detaljer til den overordnede planlægning er meget velkomne, da jeg gerne vil undgå ubehagelige overraskelser undervejs.

/monza
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
wow, det var meget... kan godt være det skræmmer nogen fra at svare.. men her er mine kommentarer ihvertfald

1. nej, det kan du ikke være sikker på. det skal undersøges nærmere.
2. det er ikke til at svare på. Men normalt vil rørene samles i lampeudtag og gå videre derfra, da det er der, der er plads til at samle. Du kan godt genbruge nogle rør (sikkert stålrør) hvis de løber rigtigt. Det er dog sikkert nemmest at trække nye ledere i dem så det passer. Evt. kan man gå på de gamle rør og fræse nye ind hvis kontakter skal sidde anderledes.

Sørg ifm. El at få lavet nok kontakter, der er krav til nye installationer, men min erfaring er man godt kan bruge flere i f.eks. køkken med alt det grej (lort) vi har efterhånden

3. du kan jo droppe de gamle? Så bare sløjf dem og lap hullerne?

4. smid evt. nogle rigtige billeder op? det er nogen gange nemmere at forholde sig til

Det kommer til at tage noget tid så sørg for at kone er med på dette
Ja, det var meget, men jeg vil gerne vide så meget som muligt inden det går løs. Jeg tænke at det måske kunne give mere kvalificerede svar når folk kendte alle detaljerne (det efterlyses i hvert fald ofte), men dette var åbenbart for stor en mundfuld :-)

Ja, jeg rører ikke indervæggen inden det er undersøgt af en prof. De statiske beregniner forefindes jo også hvis det kan være en hjælp.

Det med ledningerne må elinstallatøren kigge på, men hvordan skal gipsvæggen forberedes for nye stik? (Og ja, der skal være rigeligt). Først skelet, så installatør, så isolering og gipsplader, så installatør igen eller hvordan er rækkefølgen mest hensigtsmæssig?

I forhold til vand og afløb skal jeg jo bruge dem et par meter længere henne, så jeg tænkte egentlig at de bare kunne bruges som de var for ikke at skulle rode med afløb i betongulvet og vandtilslutninger i væggen. Eneste minus er at de skal afdækkes under borpladen. Kan det ikke gøres sådan eller hvad skal der ske her?

Jeg er klar over at det er et halvstort projekt, og vi er begge med i det :-)

/monza
Skrevet af monza på 01 sep 2014 23:34
 
Det med ledningerne må elinstallatøren kigge på, men hvordan skal gipsvæggen forberedes for nye stik? (Og ja, der skal være rigeligt). Først skelet, så installatør, så isolering og gipsplader, så installatør igen eller hvordan er rækkefølgen mest hensigtsmæssig? 
   
/monza

Hvis der kun skal afbrydere i væggen på den ene side, laver du skellettet og beklæder med gips på en side, hvor afbryderene skal sidde. Derefter sætter installatøren forfra dåser i væggen og kan i princippet lave den del af installationen færdig. Skal der derimod afbrydere på begge sider af væggen, laves den ene side som beskrevet og den anden side kan klares ved, at der trækkes rør, som du borer huller, som passer til forfra dåserne, til og trækker ud af hullerne, når du sætter plader op på den sidste side. Når du river vægge ned, lader du bare installationen hænge i rørene, som med næsten 100% garanti er plast, uden at skille det ad. Du bør også tale med din VVSer angående skjulte samlinger

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis