Kattekillinger

Lidt mere til "dyretråden".

Har 2 dejlige kattekillinger, begge af hankøn. Da jeg ikke ønsker, de skal begynde at udkonkurrere deres egen far, vil jeg have dem neutraliseret, hvornår kan det tidligst gøres?.

------------------
Annette

Annette
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mig bekendt sker det efter 8 uger, hvor de også kan tages fra moderen, selv om man bør vente et par måneder mere.

Men check det lige, for vi snakker om så levende killinger.

Mvh.

PS: Har lige gået en tur med Oliver som er 2 år - er en gylden mis med tiger aftegninger i hovedet - gik ned til havnen, hvor han lagde og bredte sig ud på ryggen til der kom en hund, samlede sig - gik 1 meter til siden for at gemme sig bag nogle roser på 20 cm. så alle kunne se ham, og hunden havde mest lyst til at kæle med mig - gik videre, og Oliver og jeg sad uden samtale et kvarter og så solen gå ned over Roskilde Fjord. Hvad mere kan man ønske sig - smuk udsigt, en kat der er som en hund og går tur (uden snor) - rigdom, kære venner - rigdom, og uden man selv er skyld i det!

Mvh. JørgenE
Hvis du spørg mig ville jeg vente til et år, hvis det sker for tidligt kan man stoppe kattenes vægst der gør de kommer til at ligne rigtige hankatte med bredde store hoveder osv.
Forresten skal katte da vist ikke hjemmefra før de er 12 uger!
Peter
Det normale er nu nok at kastrere ved ca. ½ år lige inden de bliver kønsmodne for at undgå strejfen, kampe og strinten. Ellers kan man risikere at den voksne hankat sender sønnerne på porten, som det ville ske i naturen. Medicinsk og fysisk er der ingen hindring for at foretage indgrebet helt ned til 3 mdr. men de fleste har etiske problemer med det, selvom kattene faktisk kommer sig hurtigere når de er unge. Heste og hunde kan faktisk blive større ved kastration, så jeg tror ikke det omvendte gælder for katte - mine vejer da snildt over 6 kg stykket, og de er ikke kugleformede smile

De fleste adfærdseksperter og dyrlæger er i dag enige om at killinger udvikler sig lidt senere end hvalpe og derfor har godt af at lære kattesprog hos deres mor til de er 12 uger. Men der er ingen lovgivning omkring det.
Hej smile

Det må vist være op til den lokale dyrlæge at vurdere hvornår spørgerens katte skal naustraliseres.

Vi har alt mellem 8 uger og 1 år i denne tråd smile

Mvh
ThomasB

Annonce
Ja dyrlægen kan altid råde, men har man fx købt en kat af en af de store racer, er det surt at kastrere den for tidligt og derved få en stor hankat med et lille hoved, så ligner den mere en dinusarus end en kat wink Men huskatte er generelt tidligere udvoksede..
Peter
Jeg iler lige med min forkerte oplysning med at fortælle, at vi købte Oliver på Inge's kattehjem (et hjem for katte der ikke kan placeres), og alle han-misser ved dyrlægehjælp neutraliseres på kattehjemmet.

Bare I ikke tror, at jeg jeg fik gjort det efter 8 uger. Oliver var 2 år da vi fik ham.

Nå, jeg skal ud og gå tur med ham her i varmen, så ha' en fortsat varm aften.

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
Lige til orientering

Hold øje med annoncer fra Kattenes Værn. Det er tit de tilbyder et tilskud til neutralisering af katte. Og så er det inkl. øremærkning og vacination.

Vi gav 500,- for en hunkat. Og det er efter sigende ret billigt.

SMC
Inges Kattehjem gør det vist for 800,- altid.

tongueia
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis