Oplade helt fladt batteri. Hvor lang tid?

Den anden dag, da jeg kom hjem efter en måneds arbejde på havet, var bilen flad for strøm. Helt flad, end ikke digitaluret kunne klare sig. Så jeg måtte have autohjælpen ud og assistere med startkabler.
Efterfølgende kørte jeg en tur på ca 40  minutter, og bilen kunne også fint starte da jeg skulle hjem igen. Hjemme satte jeg ladeapparatet på og har givet den 16 timer, og den har været ude på en lang tur igen, så jeg er sikker på, at nu er batteriet ladet helt op igen.
Og så er det jeg kommer til at tænke på:
Hvor lang tid vil det tage, hvis batteriet skal lades helt op bare ved at kører i bilen. Altså uden at supplere med ladeapparatet? Batteroet er på 60 Ah

Det tyder iøvrigt på, at det er en tændt GPS, der har tappet batteriet, men jeg skal have checket om der er andet der suger strøm også.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Husk at rengøre toppen på batteriet , diverse skidt og møg kan give en krybestrøm imellem de 2 poler som langsomt aflader batteriet...........

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Tja, i jævnstrømsdynamoernes tid sagde man 1 time, så monstro ikke en vekselstrømsgenerator kan gøre det på mindst samme tid. 

Dit batteri har desværre også taget uhelbredelig skade ved at stå uden strøm, det har nemlig mistet en del af sin oprindelig kapasitet. Hvor meget afhænger af fabrikat/type og naturligvis hvor lang tid det har været fladt. 

En anden sjov kilde til flade batterier er lampen i bagagerummet.    En 5W pære tømmer normalt et batteri på omkring to døgn. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jeg er lidt overrasket. Kan et bilbatteri tåle, at generatoren lader på det med måske 50  Amp?

Ja, batteriet har nok taget nogen skade, så næste gang bilen har stået hen i lang tid må jeg hellere være forberedt på, at det ikke kan starte bilen. Så må jeg se på, om batteriet skal skiftes.

Jeg regnede lidt på, hvor hård GPS'en er.
Hvis den bruger 2,5 W i 4 uger, så er det:
2,5/12 x 4 x 168 Ah = 140 Ah, så allerede efter ca 10 dage var det slut...
Det viser bare, hvor vigtigt det er at få det hele slukket.
Normalt er det ikke noget problem at starte, selv efter 6 ugers stilstand.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Chr du glemmer helt, ved et startbatteri skal du kun påregne at kunne trække halvdelen af den lovede "suppe" som forbrug. Dvs. kun 30 Ah. 

Formoder også din GPS trækker en del mere, men ..........  ??? 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
@Nitter:
Min GPS kører på et USB-stik, og det kan leverer 5 V og 0,5 Amp, så det må være max den kan bruge. Den kan stort set ikke lade sit batteri, når den er i drift, så mon ikke de 2,5W er meget tæt på effektmæssigt.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Jo men de 5 volt skal pilles ned fra de 12. Så der må sidde en modstand som spiser 7 volt også. Eller tager jeg fejl?


 

Skrevet af Chr. på 29 aug 2014 21:21
@Nitter:
Min GPS kører på et USB-stik, og det kan leverer 5 V og 0,5 Amp, så det må være max den kan bruge. Den kan stort set ikke lade sit batteri, når den er i drift, så mon ikke de 2,5W er meget tæt på effektmæssigt.

Chr.
Det kan der vel være noget om. Men som Groosmann nævner skal spændingen resuceres fra 12 til 5 volt hvilket inducerer lidt ekstra tab. Modstande bruges der dog ikke da det vil genererer mere varme end det GPS'en forbruger. Der sidder lille DC til DC step down converter der klarer det lille nummer. Tabene i denne formodes at ligge i omegnen af 5%.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis