VVS'er laver fejl - hvem betaler

Hej GDS

Jeg fik et tilbud fra en VVSer på at skifte et par rør i køkkenet. Det ville koste ca. kr. 1500.

Han ordner det, men skærer rørerne af det forkerte sted (han havde ikke kigget ordentlig efter hvordan installationen forløb - det har han indrømmet) så han skærer rørene over til vandet i køkkenet. De var skjult i etageadskillelsen og det havde han ikke undersøgt. Han trækker nye rør (pex) som ikke er skjult, de løber under loftet i kælderen. Det var ok med mig, da der er masser af rør der alligevel.

Så kommer der en regning på 9000.-

Han har bonnet mig for det hele. Jeg ringer til ham og han siger det er en fejl.
Vi aftales at mødes og snakke det igennem.
Til mødet fjerner han 5 af de 9 timer han har faktureret. 
Han foreslår så at slå halv skade om materialerne, da jeg jo har fået "forbedret min installation".

Regningen lyder så på 4 timer a 410 + 1500 i materialer + moms, ialt kr. 4000.-

Det er mere end det dobbelte af det oprindelige tilbud, og det er pga en fejl han har lavet.

Hvordan er juraen i den sammenhæng?

Håber der er nogen der kan pege mig i den rigtige retning.

Mvh,
Niels
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det tilbud du fik på 1500,00 kr. var skriftligt, så har du noget at bruge mod hans regning, var det der imod blot mundtligt har du ingenting, så er det bare at betale ved kasse 1.
Smart nok.

Så hvis jeg aftaler med mekanikeren, at han skal skifte olie på bilen for et bestemt beløb, og han så "kommer til", at hælde forkert olie på, så dyser m.m. skal skiftes og hele systemet rensens igennem, så skal man bare betale for ekstra timer til det, smile og sige tak, fordi man jo har fået en forbedring af sin motor... Nej, den går ikke.

an skal selv udbedre den skade han har lavet, uden beregning. Væltede han f.eks. din mur, skulle du jo heller ikke sige tak og betale for en ny mur, fordi den jo ville være blevet nyere/bedre, vel. :-)
Selvfølgelig skal han udbedre hvad han ødelægger uden beregning., men mundtlige tilbud er intet værd.
Et mundtlig tilbud er ligeså bindende som et skriftligt rent juridisk. Det problematiske er at dokumentere et mundtligt tilbud.

Så spørgsmålet her er, hvem der har bevisbyrden (og dermed problemet) - kunden eller håndværkeren.

Spørgerens beskrivelse af forløbet synes ikke at give nok oplysninger til at vurdere dette. Det lyder lidt voldsomt, at fordi VVSen skærer røret et forkert sted, skal der i stedet skiftes for 9000 i forhold til de 1500.
Hej. Hvis du har indgået et tilbud er det aftaleloven du skal ind og kigge på.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=82218

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Du har ikke fået et tilbud fra ham efter hvad jeg kan læse, men bare et overslag, så rent lovmæssigt så hænger du altså på regningen.

Du skriver ca. 1500,- så er det jo et overslag og ikke et tilbud, også er prisen ikke længere bindende.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis