Hvilken Søjleboremaskine/bænkboremaskine.?

Hej Alle.

Jeg skal bruge en søjleboremaskine/bænkboremaskine til lidt hobby, træ og lidt metal.

Nu ved jeg ikke helt hvad jeg kan få men kan godt lide at tingende virker.
Budget er ca 1500-2000kr.

Har set en Bosch pbd40 til 1500kr,
Nogen der har praktisk erfaring med denne maskine,
ser vældig smart ud men virker den også i praksis ?
Plusser og minusser ?

Hvilken søjleboremaskine/bænkboremaskine vil I anbefale.?

Mvh.
Mati.
Kbh.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa

Jeg var igennem de samme overvejelser for nogle år siden. Jeg endte med at købe en Scantool 20AT, et køb jeg ikke har fortrudt. Jeg kiggede på nogle billigere alternativer fra Bauhaus og Harald Nyborg, men jeg syntes at det var noget dallerværk. Jeg kiggede også på den omtalte Bosch, men den var heller ikke lige noget for mig.
Ting jeg har lagt vægt på er bl.a. motorkraft og vægt. En tung maskine står bedre fast, og er sædvanligvis også mere robust. Det er totalt overkill til mit hobbybrug, men jeg kan godt lide at købe ordentlig kvalitet.

Hvis dit budget ikke rækker til en ny maskine, er der masser af muligheder på Den Blå Avis eller Gul og Gratis.

Med venlig hilsen

Anders

Jeg har kikket denne Bosch, jeg synes det er noget dingelværk, ikke en jeg kunne finde på at købe.
Jeg ville kikke efter en brugt søjle/bænk-boremaskine der synes jeg man får mest for pengene, da det ikke er noget der sådan lige bliver slidt op.


Skal det være billigt, er der et godt bud her. (jeg vil mene kvaliteter er bedre end den Bosch)
www.dba.dk/soejleboremaskine-scheppach/id-1009740290/
kr 300.
Søjleboremaskine, Scheppach STB T13, Har denne

Eller nummeret bedre til 950 kr
www.dba.dk/soejleboremaskine-huvema-s/id-1007260854/
Søjleboremaskine, Huvema, Stærk 220V / 880W
Jeg har faktisk haft en model tilsvarende den først Jens linker til. Den gjorde det faktisk ganske OK, når man tænker på prisen.
Udover mere motorkraft savnede jeg mulighed for at hæve og sænke bordet med et håndsving. På den billige model skal man hæve og sænke med håndkraft.

Med venlig hilsen

Anders

Hej Anders.

Tak for råd og det er godt nok en fin maskine du har der, lidt over mit budget. æv

Mvh.
Mati.
Hej Jens.

Den første maskine du linker kan jeg ikke få mig selv til at købe,
da sælgeren sige selv at det ikke er noget at råbe hurra for.

Den anden maskine du linker der sige sælgeren at
"der sidder et relæ i tænd sluk kontakten der brummer lidt"
Det kan være at jeg er så uheldige,
at maskine ikke virker når jeg har brugt den nogle gange.

Tusind tak for din hjælp, og at du lige gad at finde noget på dba.

Har læst et sted her på forum at du har en Ixon, det godt nok en lækkert maskine.

Mvh.
Mati.
Annonce
Jeg har lige købt denne: http://dorchdanola-netbutik.dk/product/ferax-baenkboremaskine-20-db-manuel-14919/
Den er godt nok lidt dyrere end dit budget, men jeg syntes at den virker rigtig fornuftigt.
Den står solidt på grund af den store vægt og den har en rigtig god arbejdshøjde. Jeg syntes at mange af de billigste er for små til at lave noget seriøst på.
Jeg var ude og røre ved den smarte bosch og den billige scheppach, men jeg syntes godt nok at det virkede som noget pangelværk og jeg har ikke fortrudt at jeg ofrede lidt ekstra.

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Jeg har sådan en Bosch søjle bore maskine og syntes godt om den. Der er mange små finesser på den, variabel hastigheds indstilling som bla. vises i et display, den holder den indstillede hastighed selvom den bliver mere belastet. Der er dybde måler også vist i displayet hvor du også kan indstille den dybde du vil bore. Der er lys på emnet og et lille kors lige pressist der hvor boret vil ramme på emnet.  Der er et nødstop den låser spindlen når du aktivere det.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis