termostat til el-gulvvarme skal skiftes

Hej

Jeg har en gammel termostat til el-gulvvarmen i sommerhuset som desværre er defekt.
Tror relæet har sat sig, da det overhovedet ikke tænder, hverken når man skruer helt op eller noget..

Jeg kan desværre ikke se hvad termostaten hedder, og da den er af lidt ældre dato er den svær at finde noget om.
Har uploadet et billedet af den.

Mit spørgsmål er om den kan udskiftes med en devireg 233?




8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Selv følgelig kan den udskiftes, med det skal din elektriker gøre. Det der på billedet er direkte livsfarligt at bruge og kan hurtigt koste et sommer hus. Så få elektrikeren til at montere en ny, du må ikke.
Skrevet af olesen1987 på 28 aug 2014 11:23
Hej

Jeg har en gammel termostat til el-gulvvarmen i sommerhuset som desværre er defekt.
Tror relæet har sat sig, da det overhovedet ikke tænder, hverken når man skruer helt op eller noget..

Jeg kan desværre ikke se hvad termostaten hedder, og da den er af lidt ældre dato er den svær at finde noget om.
Har uploadet et billedet af den.

Mit spørgsmål er om den kan udskiftes med en devireg 233?





Om du kan bruge en anden regulator afhænger om den kan bruges med den føler som er i gulvet, eller den kan/skal udskiftes også.
Mener at huske styringen skifter (husker ikke om det var slutt eller bryde) ved ca 20 Kohm afhængig af indstillingen, dvs. formodentligt en NTC eller PTC modstand.

Jeg har før repareret lige nøjagtig sådan en styring som du har. Det var nettransformatoren som var afbrudt, SAMT den operationsforstærker (mener det var en 741)  som sidder i den hvide kasse på printet som var defekt. Den er indstøbt, så der skal graves lidt..


Mange tak for jeres svar :-)
Jeg vil da ikke håbe den styring er livsfarlig, for vi har en magen til siddende i vores hus, og den virker.. 7-9-13 endnu. Hvad er der da galt med sådan en ?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Skrevet af Flemming.S på 21-09-2014 21:47
Jeg vil da ikke håbe den styring er livsfarlig, for vi har en magen til siddende i vores hus, og den virker.. 7-9-13 endnu. Hvad er der da galt med sådan en ?

Nej den er ikke livsfarlig, den sidder jo indkapslet i isolermateriale. Det er sikkert fordi, du har set "Håndværkeren" svare på indlægget. Længere nede i indlægget er nævnt, hvad der deffekt, og som skal udskiftes.

 

 

 


fase

Det jeg mente var livs farligt, er at isoleringen omkring transformatoren er fuldstændig krakeleret, så en finger det forkert sted vil nok komme til at give mere end en øm finger !

Det i ser er en krakeleret plastik kappe, og det inden under er Jernkernen i transformatoren. Den har ikke forbindelse til strøm. Spolen under er yderligere lavet med lakerede ledere, så der er ingen fare. Det er helt normalt at de ser sådan ud. Desuden sidder den inde i en vægdåse, så sov bare rolig.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis