Kabeltræk over kip loft

Jeg skal sætte et par højttalere op i hjørnerne af vores alrum hvor vi har loft til kip, der er 10 meter fra den ene højttaler til den anden, og jeg ville egentlig gerne skjule ledningen så godt som muligt.. et alternativ er en kabelbakke langs hele loftet, men synes nu at det er pænest at lade vores gips/akustik-lofter være, så derfor ville jeg gerne trække højttalerledningen over loftet... problemet er naturligvis at det er hjørnerne af kip-lofter og det er jo ikke lige til at komme til oppe fra... vi har fladt loft i rummene ved siden af, så jeg kan komme et stykke ud mod hjørnet, men jeg mangler nok 1-1,5 meter i højre side ud af tegningen nedenfor før jeg kan komme helt ud til hjørnet, kan det overhovedet lade sig gøre at trække kabel på denne måde.. og hvordan?

huset er nybyg fra 2011, så der er vel 50cm rockwool jeg skal igennem før jeg er nede ved loftet...



på tegningerne ovenfor repræsenterer de 2 røde prikker højttalerne og den røde linje hvor jeg forestillede mig at kablerne skulle trækkes. gode råd modtages

/Christian
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan jo prøve at stikke et stift rør ind i højre side, og se om du kan ramme hjørnet. Hvis det er muligt, så burde du kunne trække en søgefjeder igemmen røret og fange den nedefa. Pas på ikke at ødelægge dampspærren!

Jeg synes det plejer at kunne lade sig gøre at trække de fleste kabler, når det bare er nogenlunde til at komme til. Det tager lang tid, og man er ved at give op halvvejs, men det plejer at lykkes.
dvs. det ville være smart at begynde oppefra? ja, dampspærren er jo et kapitel for sig, jeg kan jo ikke undgå at lave hul i den helt ude i hjørnet, men jeg skulle så også gerne kunne nøjes med det ..
jeg overvejer om det ikke ville være smart at se om jeg kunne få et tomrør istedet for at trække kablet direkte, så er det jo lidt nemmere at skifte kablet ud hvis det engang blev aktuelt..

/Christian
Ja, jeg ville starte med at finde ud af, om du kan komme til det højre hjørne oppefra, ved at stikke et rør over mod det. Hvis det ikke er muligt, så er der ingen grund til at lave hul nedefra, da du så næppe kan komme til det. Der må jo være nogle spær på tværs, så det er ikke sikkert, der er let at komme der over.
I øvrigt, hvis det er en tynd ledning, så kan du evt. klæbe den op i kanten loftet, og fuge med akrylfuge efterfølgende.. Når det bliver malet, kan det faktisk ikke ses. Har set nogle alarm-montører gøre det, når de skal montere bevægelsesfølere i hjørnet i rum. Men det går kun hvis det er en tynd ledning.
jeg må hjem og finde billeder af byggeprocessen, måske kan jeg få svar på om det overhovedet er til at komme til derude i hjørnet..

alternativt er fuge-idéen faktisk ret god, desværre tror jeg at de fleste højttalerkabler er for tykke til det, måske kan man lave noget smart ved at skære fugen ud langs hele kanten, skubbe kablet op mellem loftsplade og fuge og så fuge om igen...? men det kræver også et ret tyndt kabel

/Christian
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også