brændeovne

tænker på at købe ny brænde ovn hvad skal man købe
      jeg har spekuleret på en termatech tt20r
      er der nogen der har en ide om dette emne.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Zorro.
Og velkommen her på LDS.

Der er nok lige så mange meninger om emnet som der er sandkorn på stranden
Det du skal kigge på er bla. hvor meget du skal opvarme med ovnen, og så lad være med at købe den for lille. Jeg har en 5 kw. brændeovn fra Varde, den er lige lille nok til mine 100 m2. Til gengæld er min årlige varme regning aldrig over 5.000,00 kr.
Men der er jo også pille brænde ovne, der skal du kun fylde piller på, resten klare ovnen automatisk efter den temperatur du har indstillet den til.
  hej håndværker
  du mener at en 5kw ovn er for lille.
  jeg har en stue på 55 kvadratmeter med dør til 25 kvadratmeter køkken som også skal have varme 
  hvor stor skal brændeovnen være.
Hej Zorro og velkommen på siden :-)

Det er bestemt ikke nok at fortælle antallet af kvadratmeter når man skal vurdere behovet på kapaciteten på en brændeovn...
Du må hellere fortælle en hel del om den isolering der er i huset / vinduer og hvor meget arbejde (fyringer osv) du er villig til at lave... Skal det kun være et tilskud på kolde dage, eller er det som primær varmekilde du ønsker en brændeovn....

Selv har jeg en Rais der forlængst er ude af produktion... men den virker fortrinligt og skorstensfejeren roser den hvert år for den rene forbrænding!
Jeg mener at huske den er på 5KW og jeg har den i et køkkenalrum med åben forbindelse til stuen (åben til kip) og køkken. Totalt er det vel omkring 70 kvm. Ud over dette varmer den stort set også to tre værelser op der støder til disse rum plus en åben dør til overetagen med et alrum på 25-30 kvm der også henter den primære varme fra brændeovnen....
Huset er bygget i 2001/02 og isoleret efter den standard der var gældende dengang.

Men var det nu et hus med 100 år mere på bagen.. så kunne jeg ikke varme op med denne brændeovn... der skulle nok have været tre stk for at kunne klare opgaven!

MVH Njord

MVH Njord
tak til njord for svaret
ovnen skal bruges som primær opvarmning 
huset er på 157 kvm fra 1979 der 30 cm isolering på loftet og 125mm i hulmuren
Man skal være forsigtig med at købe en ovn der er for stor til formålet.
Hvis ovnen er for stor må man kvæle den ned for ikke at få det for varmt, og så soder den skorstenen og sig selv til og får en ineffektiv forbrænding.
En brændeovn fungerer bedst, når den kører på designeffekten, hvilket vil sige at der skal være godt gang i ilden.

Chr

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hej Zorro.

Som CHR pointerer skal man ikke have en ovn der er for stor...
Og hvis man har en der er rigelig stor skal man passe på med ikke at fyre med for stort bål i den.
Jeg tror en 5KW ovn passer rimelig godt til dit brug, men snak med forhandleren om hva størrelse han mener den skal have..
Jeg er faktisk itvivl om det med størrelsen.. de nye ovne skulle jo være mere effektive, så man ikke behøver så stor en ovn som tidligere..

Og når du fyrer, så sørg for at have et pænt bål hele tiden.. Hellere et lidt mindre bål der brænder godtog friskt, end et stort der ligger og ulmer.... Så undgår du diverse sod og at din rude bliver sort... Og ikke mindst så husk at fyre med tørt træ :-) Lad det gerne overnatte en nat inde i stuen inden du fyrer med det. På den måde får du den sidste rest fugt ud inden det ender i ovnen og forstyrrer den gode forbrænding.

Selv henter jeg altid en kurv brænde når jeg har lagt det næst sidste brænde på bålet i ovnen, og det sidste er placeret under brændkammeret på ovnen, der er nemlig en plads her...
På den måde fyrer jeg altid med tørt træ :-)
Og det er klart med til at give en god og sod fri forbrænding, som netop også skorstensfejeren pointerer hvert år når han fejer den lille sjat ud af skorstenen :-)

MVH Njord

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis