Lud inden sæbebehandling?

Hej lds'ere

Jeg får slebet mine fyrretræsgulvegulve her i weekenden og havde tænkt mig at sæbebehandle dem med en hvidpigmenteret Junckerssæbe efterfølgende. (det var den der lige var på bud i Stark).
Nu spørger min gulvmand om gulvene skal ludbehandles inden jeg selv sæbebehandler dem.

Jeg har søgt, her og andetsteds, omkring ludbehandling, og fundet meget godt.

Dog er jeg stadig en smule forvirret.

Jeg har før sæbebehandlet gulve og været godt tilfreds. Der har jeg dog ikke boet længe nok til at opleve at de er blevet "gule".

Mit spørgsmål er om det er dumt ikke at ludbehandle inden jeg sæbebehandler gulvene? Og om det er svært at gøre selv?

Mvh. Andreas
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er slet ikke svært, at ludbehandle, du køber noget Pibeler/Kaolin for små penge, og børster gulvet med opblanding 100 g.
til 1 liter varmt vand. Når træet er tørt vasker du det med hvidsæben. Jeg vaskede mit gulv 10 gange men jeg går også med
både livrem og seler :-) Gulvet er lige flot efter 15 år.

susanne Mertz

Ph.d. = pensionist hele dagen 


Vi sleb vores fyrretræsgulve ned sidste sommer, gav dem lud, og derefter sæbe en masse gange.

Det var også sådan de var blevet behandlet første gang, for 16 år siden. De var stadig rigtig flotte i farven, men lidt slidt af hundepoter.
Ludbehandling modvirker af træet gulner, samt det åbner træets porrer, og gør trægulvet mere modtagelig, for sæbe eller olie.
Så jeg vil helt klart få gulvene ludbehandlet
Tusind tak for de mange hurtige svar.

Njl gulvservice grundet dit "navn" antager jeg, at du har "gulvservice" som fag. Vil du mene, at det er til at ludbehandle selv, hvis man har almindelig fingersnilde?
Helt klart ludbehandling og derefter sæbebehandling alt efter hvor slidt gulvet bliver skal du nok sæbebehandle min. 5 gange og gerne mere. Brug fede gammedags sæbespåner, så får du det flotteste resultat.

Hvis du bruger gammeldagslud med kalkrester, skal du huske at få kalken (hvidt støv der ligger på gulvet efter ludbehandlingen) af gulvet inden du sæbebehandler ellers bliver gulvet gråt, og det kan du ikke fjerne bagefter.


God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Hej igen

Jeg har idag fået gulvet ludbehandlet. Jeg endte med den nemme løsning. Sagt på en anden måde: gulvmanden gav mig et tilbud jeg ikke kunne sige nej til.

Jeg synes, at gulvet er blevet rigtigt rigtigt flot. Det er dog meget Hvidt. Jeg har læst mange steder, at luden skal slibes eller poleres når behandlingen er tør. Det har min gulvmand ikke gjort. Er der en god ide at få det gjort? Specielt når jeg nu synes, at gulvet er meget hvidt?
Jeg er ikke i tvivl om at du skal have det hvid støv af. Hvis du ikke fjerner dette med det samme og bare begynder at sæbebehandle ovenpå risikerer du at gulvet bliver gråt og det får du aldrig af.

Så ja, jeg beklager det er en omgang på knæ på gulvet og så i gang.

Husk derefter at give dit gulv masser af sæbe, så skal det nok bliver både holdbart og slidstærkt.

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis