Bil "fløjter" - aircondition?

Hej,

Har en Octavia 1,9 tdi 2008 model.

Når jeg kører og airconditionen er tændt, så fløjter det et sted "langt inde" i systemet. Det svinger en lille smule.

Jeg har prøvet at slukke det helt og så forsvinder lyden. Faktisk, så syntes det er meget højt og markant.

Er det min aircondition mon eller hvad er det? Hvad skal jeg gøre?

Hilsen Torben
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skifter lyden med omdrejningerne?

Vores Huyndai Accent '08 har også en fløjtelyd fra AC, men den er omdrejningsafhængig. Mekanikeren sagde det var kompressoren der larmede, og det var okay at køre med det til den gik helt i stykker, og så få den skiftet..

Du skal nok regne med 5000+ for sådan en operation.
Skrevet af uldal på 31 aug 2014 19:49
... Og der ER kølemiddel på anlægget? Ellers kører kompressoren tørt - og det får hurtigt ende så
Hvordan kan jeg kontrollere det? - umiddelbart syntes jeg ej heller anlægget køler særlig godt.

Hilsen Torben
Hvis den ikke køler ret godt, så kan det sagtens være kølemiddel der mangler.

Du kan ikke kontrollere det selv, det skal et værksted gøre. De fleste værksteder laver aircon-service for omkring 1000 kr.
...og Så starter balladen. Hvis anlægget har kørt uden tryk et stykke tid, kan pumpen tage skade. Vi krydser alle fingre for, at det bare er et par O-ringe der er tørret ud. HUSK at få checket anlægget en gang årligt og brug det også om vinteren!! Tørhed er pakningernes værste fjende

 

Annonce
Skrevet af uldal på 02 sep 2014 09:56
...og Så starter balladen. Hvis anlægget har kørt uden tryk et stykke tid, kan pumpen tage skade. Vi krydser alle fingre for, at det bare er et par O-ringe der er tørret ud. HUSK at få checket anlægget en gang årligt og brug det også om vinteren!! Tørhed er pakningernes værste fjende

...ja puha - de generelle almindelige serviceeftersyn indeholder de mon eftersyn af aircondition - syntes dog ikke jeg har set det nævnt nogensinde

Jeg må vist hurtigt have fat i min forhandler/værksted.

Hilsen Torben
Skrevet af uldal på 02 sep 2014 09:56
...og Så starter balladen. Hvis anlægget har kørt uden tryk et stykke tid, kan pumpen tage skade. Vi krydser alle fingre for, at det bare er et par O-ringe der er tørret ud. HUSK at få checket anlægget en gang årligt og brug det også om vinteren!! Tørhed er pakningernes værste fjende
Hej

@ uldal et ac anlæg styres ef en dobbelt eller 3 ganges pressostat hvoraf den ene er en lavtrykspressostat som åbner hvis der ikke er systemtryk og når den er åben kan kompressoren IKKE starte så det holder ikke det du skriver !

hvis der mangler mere end ca 100 gram kølemiddel kan anlægget godt støje men det kan det også selv om kølemiddel mængden er i orden - det kan være støj fra selve kompressoren 
prøv at lade dit varmeanlæg køre uden at tænde for ac men med temperaturvælgeren på laveste indstilling og kontroller om støjen så er der !

prøv med blæseren i forskellige trin og hør om støjen ændrer sig event. med ac tændt samtidig !

Hilsen Polobjørn


"AUTOELEKTRIKEREN"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis