byg nyt eller smid penge i det gamle

vi står og skal skifte bolig ..

vi kan ikke helt finde ud af, hvad vi skal gøre ..vi forventer at have 500,000 kr med fra det gamle hus når det er solgt .

har kigget på noget andet, det er en lille bondegård  med jord og 212 m2 udebygning  som ikke fejler noget.  huset fejler som sådan set ikke så meget .. det er kalket hvert år, der er blevet sat en skal mur uden på den gamle facade og del vis isoleret unde fra .
der er intet gjort inden for de sidste 30 år .. så alt skal ud  og laves forfra.. .. ca 150 m2.. huset er fra 1880  

 jeg kan ikke finde ud af om det er bedre at tegne et nyt hus  og få det bygget op selv  stille og roligt..  og skubbe det gamle omkuld .. tag på det gamle holder en 15-20 år mere  gamle b6 plader  

hvad er jeres holdning

Lille_smed

30 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du forventer og det reelle beløb kan hurtigt ændre sig, men jo større udbetaling du kan give jo billigere kan du sidde i huset. Nu har jeg jo ikke set det hus du tænker på, men har det stået hen uden reparationer vedlige hold gennem alle de år, så forsvinder en halv million ned i et stort hul. Hvad siger tilstand rapporten om beboelsen, en sådan skal der være.
Det kan sagtens gå hen og blive billigere på den lange bane at rive ned og bygge nyt. Hvis du altså må rive huset ned, det er noget du skal have tilladelse til.
Er enig med Håndværkeren . Det kræver en stor projekterings gennemgang at udføre renovering i forhold til nybyg. Der tænker jeg både på energi optimering og især håndtering af fugt.
Men vil klart anbefale at bygge efter BR15 da der kommer nye krav til næste år

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
tak for svaret . jeg  er meget  over bevist om at jeg ikke vil få problemer med at rive det ned. da det er i land zone  og at der intet krav er om bevaring.

men hensyn tilstanden .. jeg mener ikke der er  krav om tilstandsrapport på en landejendom.har ingen set på den desværre

Lille_smed

Jeg har selv købt en gammel sag fra 1897. Jeg har valgt at renovere det, da man ikke kan få den charme i et moderne hus, så er jeg fløjtende om det koster ekstra at varme op og så dyrt er det heller ikke, hvis det bare er lidt isoleret og man tænker sig lidt om.

Min personlige mening er at der er alt for meget fokus på at nedbringe varmeomkostninger og for lidt på historie og æstetik. Man kan sagtens kombinere det. Naturligvis for man ikke et BR15 0energi hus, hvis det er det man ønsker.

og nej der er ikke krav om tilstandsrapport, lige som det heller ikke er krav ved alm boliger, så vidt jeg husker. Det er ikke normalt at der laves på landejendomme.
Jeg har for 20 år siden renoveret og udvidet en ejd. fra 1904 vel vidende, at jeg måske til samme penge kunne have bygget et moderne, lille typehus til samme penge.
Jeg foretrækker det gamle, stærkt moderniserede hus og har ikke fortrudt.
Det koster mig 20-25.000 kr. årligt at varme de 300 m2 op med et pillefyr på en forhadt Salamanderkedel.
Tænk lige på, at det koster 1-2 kr. kiloet at slippe af med det gamle hus. Det er i klasse med giftaffald.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
For mig at se er det et spørgsmål om, hvor meget værdi du "smider ud" ved at rive ned.
Dybest set, så vil købsprisen på huset og prisen for nedrivning svarer til grundprisen i et nybyggeri. Så kan du modregne lidt for "andre bygninger", og så har du noget at sammenligne med, når du kigger på tilsvarende grunde.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

fruen og jer har bestemt også snakket om hvad vi skal vi ønsker. charme, historie og æstetik ønsker vi hvis vi kan få det, men ikke for en hver pris.. . det skal være bære dygtigt .. efter jeg er blevet far for 6 mdr siden .. må jeg tilstå at jeg ikke er så vil med tanken om at skulle gå og rode med det gamle hus. har et gammelt hus nu, og der er hele tiden noget man burde tage sig af. og det går ud over familien. .

vi ønsker heller ikke at sættes og alt for dyrt .. lige nu betaler vi 4000 kr pr mdr.. og ønsker helt ikke at den stiger meget mere end 2000 kr pr mdr.. syntes det er sjovere at bruge dem på noget andet end at smide dem i et hus. som man bare skal bo i .. heller smide dem efter ungerne. og god mad

Lille_smed

Vi tog ombygningen i den takt vi kunne skaffe midlerne til det, inkl. salg af et sommerhus, således vi stod med et gældfrit hus, da vi var færdige.
Den disposition er vi nu som folkepensionister/ældrebyrde meget tilfredse med, og håber på, at stat og kommune ikke beskatter os ud af hytten.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej Lille_Smed

Prøv at kigge på dette link: http://www.bolius.dk/vaerd-at-vide-foer-du-koeber-hus-paa-landet-17000
Her vil jeg mene, at du får svar på dine spørgsmål.

Hvis det er et dødsbo, mener jeg godt at man kan fraskrive sig ansvaret ellers ikke. (Er ikke 100% sikker 😃).

Taler vi om en almindelig bolig, så vil det være dumt af sælger ikke at lave en tilstandsrapport og tilbyde en ejerskifteforsikring til køber, da det nedsætter sælgerens 20 årig ansvar til ejerskifteforsikringens 10 år.
Som køber bør du tegne en udvidet ejerskifteforsikring.

Men før du stoler på og retter dig efter vores velmenende ord, om hvad vi herinde tror og mener, så vil jeg anbefale dig til, at kontakte din boligadvokat og få dennes professionelle svar, da boligadvokaten skal stå til ansvar for sin rådgivning. Men husk at få det på skrift.

Den dag i dag synes jeg stadig, at det er mærkeligt at en mundtlig aftale er lige så bindende som en skriftlig, når nu det er så meget sværere at bevise en mundtlig aftale.

Renovering eller bygge nyt er svært at svare på, når vi ikke kender boligen og dennes placering i miljøet.
Men en renovering vil næsten altid blive dyrere end at bygge helt nyt.



Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
gæld fri vil være dejligt .. men ikke helt muligt med de ønsker vi har til bolig,, jeg vil gerne have at vores biller kan komme inden for at stå om vinteren, og jeg stadig har noget plads at gå at rode på,, laver selv vores biler.. .

så et værksted skal der være på omkring 200 m2.. er et krav ..

jeg har forsøgt at regne på sætte ny indmad i et gammelt hus.. det er bestemt ikke billigt .. men koster jo det sammen om indmaden skal ind i en ny muret råhus

Lille_smed

Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis