Gips og brændeovn

God formiddag,

Jeg tillader mig lige at spørge i endnu en tråd herinde, i håbet om, at der sidder nogen derude med løsningen på mit problem. 

Vi skal have monteret gipsplader på vores trævægge i stuen. Jeg troede egentlig, at vi havde kontrol over det, indtil det går op for mig, at der naturligvis skal andre løsninger til omkring vores brændeovn. 

Vi besluttede os for at ringe og rådføre os med vores tilknyttede skorstensfejer, som sagde, at der ingen problemer bør være, så længe vi sætter en ikke-brandbar gipsplade op bag brændeovnen. 
Nu er problemet så, at de almindelige GDS gipsplader er 13 mm. i standardmål - og de ikke-brandbare plader vi kan finde hedder enten 12 eller 12,5 mm. - Hvad pokker gør man så? Kan man sætte noget bag de plader, eller evt. stille sig tilfreds med en løsning hvor det ikke springer lige i øjnene?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej. Husk der skal bruges stålreglar bag ved brændeovn og ikke træ.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Altså, som det er nu, er der blot træbrædder bag brændeovnen og det er den godkendt med? Og planen var at sætte gipspladerne op på de nuværende træbrædder, hvilket skorstensfejeren ikke nævnte noget imod. Jeg bliver nu en anelse forvirret, da dette ikke er mit stærkeste felt
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Eftersom væggene vel skal spartles, kan i let spartle en ekstra milimeter på den ikke-brændbare. Det er vist lige til at overskue ;-)
Planen var nu ikke at fuldspartle væggene, men kun samlingerne. Er dette forkert forstået?
Hvad skal du have på væggene? Der skal vel noget filt på eller andet der kan holde til lidt slid?

Om ikke andet kan du jo nøjes med at fuldspartle den ene plade. Du kan også vælge bare at spartle 30-40 cm ud på pladen fra de andre så den ikke kommer i niveau, men får en glidende overgang (sløring).
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg har netop oprettet en tråd om dette igår, da vi nemlig helst gerne undgik filt, da vi foretrækker den helt rå, glatte finish, så planen var faktisk blot at spartle (og tape) samlingerne som man skal og derefter blot male det.
Det kan du også fint gøre, men vær nu omhyggelig med spartel- og slibearbejdet. Især når du ikke beklæder det med filt/væv/tapet kan enhver fejl ses...
Ja, det forsøger vi også at være obs på. Jeg har gudskelov et familiemedlem der lige har gjort det samme i deres hus og har tilbudt at hjælpe med spartle- og slibearbejdet.
Du skal være opmærksom på, at der er andre afstandskrav, når du har brændbart materiale i væggen bag brændeovnen. Det er den besked jeg har fået fra fejeren.
Jeg vil tro, at du skal holde min. 30 cm fra dine brædder, men jeg ville høre fejeren helt specifikt om det..

Med venlig hilsen
ktm

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også