12v/24v fejlmonteret ledning.

Hej!

Sidste år købte vi en Albin Ballad med en indenbords volvo penta 2002B motor.
Efter at have brændt et starterrelæ, et stelrelæ, en log og lidt pærer i lanternerne
opdagede jeg at der er en fejl på systemet, således at der er 24 volt på systemet,
når hovedafbryderen til forbrugsbatterierne bliver slået til. Der er altså en fejl på
ledningsnettet således at der er opstået en serielforbindelse i stedet for parallelforbindelse.

Båden er "sat op" med et motorbatteri umiddelbart ved motoren med egen hovedafbryder.
Der ud over er der 2 batterier i stævnen med egen afbryder. De 2 batterier i stævnen er parallelforbundne.

Efter at have ligget med hovedet begravet i båden mange gange er det i dag lykkedes mig
at finde fejlen. Ved hjælp af multimeter har jeg fundet ud af at stelledningen fra forbrugsbatterierne er
monteret samme sted på starterrelæet som plusledningen fra motorbatteriet.

Motoren havde været ude af båden til overhaling året før vi købte den. Jeg tror det er i den forbindelse fejlen er opstået.

Mit problem er nu at finde ud af hvor jeg skal montere den fejlplacerede ledning. Jeg går stærkt ud fra at det er stelledningen fra
forbrugsbatterierne der skal flyttes. Skal den ned på stelrelæet samme sted som den anden "tykke" ledning eller evt. på den anden tomme pol på stelrelæet? Eller et helt 3. sted?

 

Øverst i billedet ses den med rød tape markerede stelledning direkte fra forbrugsbatterierne.
Der er en magen til monteret bagved som man ikke kan se. Det er den der kommer fra motorbatteriets
plus. Under det og lidt bagved ses to store poler, den øverste med en tyk sort ledning. Det er på stelrelæet.
Den nederste af polerne er der ikke monteret nogen ledninger på, men det ser ud som om den er skruet rundt om
en metaldel der kommer ud fra motoren. Det er lidt svært at komme ordentlig til.

Håber det jeg har skrevet giver nogen mening!

Venlig hilsen
Rasmus
25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Forudsat det ikke er meningen der skal være noget 24 volt på skibet, skal alle batterierne have deres minus klemmer forbundet sammen. Dvs. du skal pille forbrugsbatteriets minus ledning af startrelæet og bolte den på motorens stel. 

Er der derimod en 24 volts starter på motoren og resten af anlæget er rent 12 volt bør du ikke bruge ovennævnte fremgangsmåde.

Du har sikkert et par komentare til hvad du ønsker slutresultatet skal blive. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Nu siger du 24 volt starter.... Det tror jeg ikke, men det havde jeg ikke lige tænkt på. Problemet er at jeg også har 24 volt på resten af forbruget i båden, når jeg slår forbrugsbatterierne til. Jeg skal lige ned og se på båden, men som jeg husker det får den ikke 24 volt hvis jeg ikke slår afbryderen ved forbrugsbatterierne til. ...og det har netop været min løsning det sidste stykke tid for ikke at ødelægge mere på båden med overspænding.
Så den starter i hvert fald fint på 12 volt, hvis jeg husker rigtigt. Hvordan ser jeg om det er en 24 volt starter?

Jeg er med på at stelledningen skal på stel, mit spørgsmål går på hvor jeg skal sætte den for at det er "rigtigt". Gætter på at det ville virker at sætte den på motorfundamentet, men en direkte forbindelse til en anden stelledning er vel bedre? Her tænker jeg i modstand. Hvis jeg ikke husker helt galt fra elektroniktimerne i folkeskolen er netop modstand min værste fjende, når der er tale om jævnstrøm(?)
Hej.
Det er meget risikabelt at have blandede spændinger, så du må igennem hele systemerne
for at se hvor de mødes og skilles.
Jeg forstår ikke helt din beskrivelse når du siger der er 24 volt installation på forbrugs-
batterier. Det er der vel også under drift.

mvh

 varmetossen

@Klaus: et motor batteri med egen afbryder på 12 v. To 12 v. batterier til forbrug med egen afbryder. Forbrugsbatterierne er i parallelforbindelse, så de sender kun 12 v videre ind i systemet. Når jeg slår begge afbrydere til er der pludselig 24 v på instrumenter, lampeudtag osv. Jeg har fundet frem til at serieforbindelsen der laver de 24 v er på starterrelæet, hvor en "minusledning" fra forbrugsbatterierne er sat på samme sted som en "plusledning" fra motorbatteriet. Begge ledninger kommer direkte fra de respektive batterier. Systemet er sat op med en "ladestrømsfordeler" (aner ikke hvad det heder og kan ikke finde den på nettet) af mærket Valeo, der skulle fordele ladningen fra generatoren, således at den først lader motorbatteriet op og efterfølgende forbrugsbatterierne. Giver det bedre mening nu? 

Lige et billede af "fordeleren"... den sorte ledning er direkte plus uden om afbryder til forbrugsbatterierne. Den en røde er fra motorbatteriets plus og den anden kommer fra generatoren. Der er ikke noget på minus nogen steder (heller ikke på bagsiden) kan det passe? Som sagt har jeg ikke kunnet finde den på nettet, så jeg har ikke noget diagram eller vejledning.
Annonce
Ok Rasmus, nu er jeg helt sikker på det er et rent 12 volts anlæg du har. Den første betingelse for du "bibeholder" de 12 volt, er at alle batteriernes minuspoler forbundet sammen. Af med minuspolen fra forbrugsbatterierne på startrelæet og sæt  den bag en af boltene der holder starteren på blokken (hvor den garanteret før har siddet). Forudsat der ikke er byttet flere ledninger rundt, eller der er brændt komponenter af ved forrige fejlforbindelse, så burde det virke nu.

Når det gælder ladning, betyder en smule modstand ikke noget. Men det er et problem hvis du skal køre meget strøm i gennem til eks.vis startmotoren.  

Modstanden (tabet) er i øvrigt den samme ved jævn eller vekselspænding når du regner på det. 



Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Tak for hjælpen!

Nitter: Jeg ved ikke om du arbejder med bådmotorer.... men der er ret dårlig plads. ...rundt om min motor er der i hvert fald. Men jeg har nu taget ledningen fra og har derefter målt mig frem til at det hele umiddelbart virker, når den bliver forbundet rigtigt til minussiden. Jeg har svært ved at komme til starteren, men ledningen er lang nok til at jeg kan forbinde den direkte på motorbatteriets minuspol. Dermed burde problemet være løst(?)

Så mangler jeg bare at finde et diagram på min "valeo ladestrømsfordelerting" da jeg har mistanke om at der er "faldet en stelledning af"

Gentager lige spørgsmålet kan det passe at der kun skal gå plusledninger ind i den? Den skal vel også bruge stel for at finde ud af spændingen på de to batteribanker og dermed skifte over når det er nødvendigt?

Nogen der kender noget til den side af sagen?

vh
Rasmus
Skrevet af Soarer på 25 aug 2014 14:54

Nitter: Jeg ved ikke om du arbejder med bådmotorer.... men der er ret dårlig plads. ...rundt om min motor er der i hvert fald. Men jeg har nu taget ledningen fra og har derefter målt mig frem til at det hele umiddelbart virker, når den bliver forbundet rigtigt til minussiden. Jeg har svært ved at komme til starteren, men ledningen er lang nok til at jeg kan forbinde den direkte på motorbatteriets minuspol. Dermed burde problemet være løst(?)

Så mangler jeg bare at finde et diagram på min "valeo ladestrømsfordelerting" da jeg har mistanke om at der er "faldet en stelledning af"

Gentager lige spørgsmålet kan det passe at der kun skal gå plusledninger ind i den? Den skal vel også bruge stel for at finde ud af spændingen på de to batteribanker og dermed skifte over når det er nødvendigt?

Nogen der kender noget til den side af sagen?

vh
Rasmus
TiHi Rasmus. Helst ikke lystskibe, der er der altid manglende plads. Men det hænder jeg har kravlet rundt og ............. samt haft arme der er både mere fleksible eller længere end man skulle forvente. 

Det giver samme resultat om du forbinder, den du ved, til minuspolen på startbatteriet eller stel på motoren. 

Kender desværre ikke din ladefordeler, men der burde være en stelforbindelse så brikken kan føle hvornår første batteri er opladet. Jeg har dog en på fornemmelsen at din bare består af to dioder og derfor lader på begge batterier på samme tid. Dog er der så ikke forbindelse mellem mellem startbatteriet og forbrugsbatterierne grundet dioderne. Du skal ikke fortvivle, det kan jo være der kommer en anden der lige siger AHA.   Og hvis ikke plejer man og kunne finde et typenummer et sted på brikken, det vil uden tvivl lette søgning i google en hel del.  



Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
  Ups Rasmus, kigger du nøje på billedet af "dimsen", vil du se der ved skruen/bolten øverst til venstre står et tydeligt "-" tegn.   

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Få hjælp af en sagkyndig. Eventuel fejlmontering af usikrede hovedledninger til store batterier kan nemt føre til brand.

Finnband
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis