Puch Maxi Firkantet karb.

Hej hej
jeg har en gammel Puch Maxi med firkantet karburator som jeg ikke kan finde ud af
at indstille, jeg har også læst diverse steder at den er svær at indstille.

Så mit spørgsmål er, kan jeg købe en ny rund karburator og sætte den på istedet?

Skulle måske sige hvad problemet er, den går kun med fuld choker og den dør når
jeg har behov for fuld gas

mvh 
Otto
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Otto Andreasen på 24 aug 2014 18:22
Hej hej
jeg har en gammel Puch Maxi med firkantet karburator som jeg ikke kan finde ud af
at indstille, jeg har også læst diverse steder at den er svær at indstille.

Så mit spørgsmål er, kan jeg købe en ny rund karburator og sætte den på istedet?

Skulle måske sige hvad problemet er, den går kun med fuld choker og den dør når
jeg har behov for fuld gas

mvh 
Otto
Forskellen på en firkantet og rund karburator er nu vist stærkt overdrevet, når det gælder indstilling. Måske det dækker mest over manglende evner udi ..........  

Ja, så går din motor alt alt for magert. Men hvis det er den rette størrelse strålespids og den er ren, ville jeg mistænke simmerringene på krumtapakslen.

Er der den korrekte mængde olie på koblingshuset ??? 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Helt tydeligt en karburator der trænger meget til en rensning af dyser men også et tilstoppet luft filter kan være årsagen. Så rens karburatoren og blæs dyserne rene med trykluft eventuelt en cykel pumpe. Et tilstoppet luft filter kan også hindre den rigtige gas blanding i at nå ned i krumtap huset. Om det er en rund eller firkantet karburator har ingen som helst betydning, det er indeholder der er det væsentligste og der er de ens.  
Mine evner med denne knallert er = 0 :-) så i kan tro at der var jubel da jeg fik den at starte :-))
Cyklen har stået stille i ca 15 år, jeg skiftede bensinen (har ikke kommet 2T olie i bensinen, jeg vidste ikke bedre) :-)
Siden tog jeg bundkarret af karb. tog dysen ud og blæste i den (jeg kan lige skimte igennem den) skal man rigtigt kunne se igennem?
Luftfilter er ikke eksisterende ( det er bestilt)
og til sidst er det indstillingen af karb - tomgangsskrue og luftskrue. Skal jeg starte med at skrue dem helt ind og så arbjede dem ud?
og i hvilken rækkefølge skal jeg gøre det? tomgang først eller luft først?
Og til sidst har jeg planer om at rense udstødningen, er det nødvendigt tror i?
Alt er standard på cyklen, ingen tuning af nogen art.
vh
Otto
Ps. her var en hel masse spørgsmål :-)
Skrevet af Otto Andreasen på 26 aug 2014 22:49
Mine evner med denne knallert er = 0 :-) så i kan tro at der var jubel da jeg fik den at starte :-))
Cyklen har stået stille i ca 15 år, jeg skiftede bensinen (har ikke kommet 2T olie i bensinen, jeg vidste ikke bedre) :-)
Siden tog jeg bundkarret af karb. tog dysen ud og blæste i den (jeg kan lige skimte igennem den) skal man rigtigt kunne se igennem?
Luftfilter er ikke eksisterende ( det er bestilt)
og til sidst er det indstillingen af karb - tomgangsskrue og luftskrue. Skal jeg starte med at skrue dem helt ind og så arbjede dem ud?
og i hvilken rækkefølge skal jeg gøre det? tomgang først eller luft først?
Og til sidst har jeg planer om at rense udstødningen, er det nødvendigt tror i?
Alt er standard på cyklen, ingen tuning af nogen art.
vh
Otto
Ps. her var en hel masse spørgsmål :-)

Så er muligheden for at lære noget nyt  absolut til stede. 

Du kan ikke regne med at kunne indstille karburator når luftfilteret mangler. Så du må vente til det kommer hjem. Et manglende luftfilter gør at motoren vil gå alt for magert, dvs du skal hive i chokeren for at kunne få motoren til og trække.

 Luftskruen skal være skruet ca 1-1,5 omdr ud som udgangspunkt. Men ellers stiller du luftskruen, derefter tomgangsskruen, finjuster luftskruen, stiller tomgang endeligt.

Udstødning, kunne ikke på nogen måde forestille mig at motoren vil gå ringere efter rensning, så ...............   Husk lige der sidder en snor omkring fløjten som du bør forny samtidig.

Pøj pøj og lad os høre om resultatet af anstrengelserne.  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Så er jeg tilbage. Det er gået så som så.
Hidtil har jeg købt og skiftet karburator og luftfilter, "rund karburator 15mm" og tilhørende luftfilter. Samt ogso indsugningsmanifoldet.
Skiftet tændrør og skiftet olien.
Alt dele fra maxishoppen.
har også renset udstødningen.
nu er det indstillingen jeg har udfordringer med :-)
har prøvet hæve/sænke nålen til gasspjælden
problemet er skiftevis at den dør når den får gas
eller at når den går godt i tomgang so tar imod speed så trækker den ikke ikke godt.
hvor kan i anbefale at jeg sætter splitten i gasspjældsnålen?
den slange som sad på det gamle luftfilter, skal den på den nye og skal der sættes luftdyse prop både på luftfiltret og på den ende af slangen der går ind i stellet?
har i ellers nogle idéer om hvad jeg skal gøre?
skal tændingen evt stilles på ny, da jeg nu har 15mm karb. istedet for den orginale 12mm firkantede?
HJÆLP :-)
vh
Otto

Jo det var nok en ide at få stillet tændnings tidspunktet, ikke fordi du har skiftet kaburator, men fordi netop det at den trækker dårligt kunne skyldes at den ikke står optimalt. Jeg er ikke sikker men mener at den skal tænde 2 mm. før den når  toppunktet.

Og ja den stump gummi slange der er mellem kaburator og stel skal monteres igen, der skulle gerne være forbindelse til dit luftfilter ad den vej.

der er en ting i har glæmt er benzinhane (benzin filter) at den skal renses og olie i tanken med benzinen i 4% eller 2% blanding af afhengige af olie typen

nemmest blandes i dunken inden det hældes i tanken.!

Skrevet af Otto Andreasen på 07-10-2014 23:42
Så er jeg tilbage. Det er gået så som så.
Hidtil har jeg købt og skiftet karburator og luftfilter, "rund karburator 15mm" og tilhørende luftfilter. Samt ogso indsugningsmanifoldet.
Skiftet tændrør og skiftet olien.
Alt dele fra maxishoppen.
har også renset udstødningen.
nu er det indstillingen jeg har udfordringer med :-)
har prøvet hæve/sænke nålen til gasspjælden
problemet er skiftevis at den dør når den får gas
eller at når den går godt i tomgang so tar imod speed så trækker den ikke ikke godt.
hvor kan i anbefale at jeg sætter splitten i gasspjældsnålen?
den slange som sad på det gamle luftfilter, skal den på den nye og skal der sættes luftdyse prop både på luftfiltret og på den ende af slangen der går ind i stellet?
har i ellers nogle idéer om hvad jeg skal gøre?
skal tændingen evt stilles på ny, da jeg nu har 15mm karb. istedet for den orginale 12mm firkantede?
HJÆLP :-)
vh
Otto

Ja og nu er knallerten så ulovlig med den 15 mm karburator. 

Er ked af at meddele dig, du får endnu sværer ved og få motoren til at gå ordentelig med den nye karburator grundet det mindre sug du har i den. Højst sansynligt vil det også medføre du skal have en strålespids med et større hul (nummer) end du vil forvente på en orginal karburator. Men du må prøve dig frem. Firtakter den, skal strålespidsen være mindre. Og går den for magert skal strålespidsen være større. 

Fra luftfilteret sidder der en slange der går ind i stellet hvor på der er monteret en forsnævring ude i enden, de ting skal være monteret korrekt inden du begynder og justere.  

Nålen på gasspjældet skal sidde i nr. to hak fra oven på en orginal karburator.

Og så er det f...... som jeg brokker mig.  Men det er ment på den gode måde.    

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej igen
Nu er jeg på færøerne, så jeg vil bestille nogle dyser inden jeg går i krig igen :-)
Har lige kontaktet Maxishoppen og fået at vide at der sidder str. 70 i den karb jeg har købt.
er det så nok at jeg bestille en str. 68 og en str 72??
vh
Otto
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis