Gipsvægge i stuen

Jeg er ny herinde og håber derfor, at I har lyst til at tage godt imod mig/os  

Sagen er den, at vi står og skal igang med en renovering af stuen, som lige nu består af trævægge. Disse skal altså erstattes med hvide gipsvægge, hvilket vi ser meget frem til. 

Der er blot et par spørgsmål i forbindelse med processen, som vi håber, at nogen herinde evt. kunne være med til at besvare eller blot dele deres input med. 

1. Er det nødvendigt at sætte filt op? Vi ønsker så rå og "minimalistiske" vægge som muligt og det skal da heller ikke være nogen hemmelighed, at det ikke er filt-arbejdet der trækker mest. Så er dette en nødvendighed?

2. Og er det ellers korrekt forstået med tape i samlingerne, spartelmasse ovenpå og slibe (evt. gentage de sidste to trin?) og så noget microdisperser (blå væske?) på, så væggene ikke suger al malingen til sig...?

Jeg er ny herinde og håber derfor, at I har lyst... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Men filten, skaber den ikke en slags struktur i sig selv? 

Og hvordan sarte er væggene?
Hej.
Hvis det er helt rigtigt blev filt brugt til armering af ens væg især i ældre bygninger. men efter hånden begynder folk at bruge det som en færdig finish. Hvis det er helt nye overflade du skal lave af gips, over det hele. behøver du ikke filten.
Det med det rå look kan også klares . efter man har spartlet sine samlinger med papirstrimmel (Som er et krav ) armeringstapen gælder ikke længere. kan man få et speciel produkt som kan spartles på gipsplader som kommer til at ligne en filtset væg. (et råt look)

Har en god vejledning her som starter helt fra opsætning af gips og slutter med overfladebehandling.
http://www.gyproc.dk/files/PDF/Denmark/Brochurer_og_anvisninger/Maleranvisning_2009_web.pdf

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skrevet af SH89 på 24 aug 2014 19:12
Men filten, skaber den ikke en slags struktur i sig selv? 

Og hvordan sarte er væggene?

Strukturen på en standardfilt afviger næppe meget fra pappen.

Sarthed tolker jeg ikke som holdbarhed i forhold til stød, slag mm, men mere i forhold til smuds.
Hvis det er korrekt, så er det altafgørende kvaliteten af den maling du bruger, og ikke mindst glanstallet. Jo højere tal jo lettere at tørre af, og jo mere fugtbestandig. De højeste glanstal giver dog almindeligvis et uønsket (gen)skin fra væggen.
Jo grovere struktur jo sværere bliver det selvfølgelig også at få tørret pølseketchuppen af igen, når onkel Arne singer armen lidt for entusiastisk :-)



Skrevet af SH89 på 24 aug 2014 19:12
Men filten, skaber den ikke en slags struktur i sig selv? 



Og hvordan sarte er væggene?


Filten er jo helt glat. Så hvis du maler med en glat skumrulle, får du jo helt glatte vægge!

Væggene er sarte for ridser og mærker i overfladen (især når man har børn), uanset at alle mine vægge er malet med kvalitetsmalling i glans 10. Det er som om, at filten på en måde armere væggene og forstærker overfladen på disse.

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Skrevet af Wezio på 24 aug 2014 19:45


Filten er jo helt glat. Så hvis du maler med en glat skumrulle, får du jo helt glatte vægge!

Væggene er sarte for ridser og mærker i overfladen (især når man har børn), uanset at alle mine vægge er malet med kvalitetsmalling i glans 10. Det er som om, at filten på en måde armere væggene og forstærker overfladen på disse.

Jeg er nu ikke helt enig
Vi har ikke filt på vores børneværelser og det ser altså stadig godt ud.
Det er 3 år siden vi har lavet dem så de er da stadig nye hvis man kan sige det sådan..

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af SH89 på 24 aug 2014 19:02
Jeg er nemlig helt enig med dig i det med, at det ser godt ud med de glatte vægge. Det er lige præcis det vi søger imod, som det endelige resultat. Hvor længe siden er det, at du har sat dit op? Blot for at se hvor lang tid du har haft den samme tilfredshed over resultatet. Det er da et rimeligt udgangspunkt  

Super lækker overtage du har fået lavet dig der. Thumbs up

Det er 3 år siden vi lavede vores vægge og der er ikke noget at se, syntes vi
Og det er endda børneværelser og stuer der er uden filt..

Som der også skrives længere nede så vælg en god maling og med en lidt højere glans.
Så skal det nok gå

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Og er det ellers korrekt forstået med tape i samlingerne, spartelmasse ovenpå og slibe (evt. gentage de sidste to trin?)

Regn med at samlinger skal spartles 3 gange og skruehullerne 2 gange.
Jeg tillader mig lige at besvare alle herinde, nu når I er så gode og søde til at komme med mange svar - Det er skønt :-)

Vi har købt Beckers maling, så det skulle være rimelig god kvalitet, mig bekendt. Vi har desuden hverken børn eller en onkel Arne der kaster med ketchup i stuen - for der siddes slet ikke med mad i stuen, så det skulle heldigvis heller ikke være det store problem.

MLU: Det er fedt at læse, at du har haft succes med det, og stadig har det på 3. år, med flere rum Så er alt håb da ikke ude, kan man sige.

Jeg har lige et spørgsmål mere, nu I lader til at vide en hel del herinde. Vi har kig på gipsplader, hvor teksten siger "Kan dog ikke anvendes i brandtekniske konstruktioner". Hvad skal dette sige?

Og sidder der mon en venlig sjæl herinde der vil fortælle mig hvor det er bedst at købe microdisperser og god spartel?? Går ud fra, at der er forskel på kvaliteten af disse - og den tape, hvad er det for noget? :-)
Det med brandtekniske konstruktioner kan jeg svare på.
I følge bygningsreglementet skal erhvervsbygninger/lejeboliger/offentlige bygninger osv. overholde Krav i forhold til brand, både indvendig, i konstruktionen og udvendig. dette gælder ikke privatboliger der er der kun krav til brand i forhold til skel og udvendig beklædning. Så alle de materialer der ikke er godkendt for brand. kan kun bruges privat og ikke erhvervsmæssigt brug.
Men jeg vil nu altid vælge de brand godkende. Det føles som om man får lidt ekstra sikkerhed.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Okay, så det skal altså ikke forstås sådan, at når vi har brændeovn i stuen, så futter det helt automatisk pladen af?
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også