Afmontering af ramme på topstyrede vinduer fra 1995?

Hej

Vi skal udskifte de gamle ruder med moderne glas, i ca 10 topstyrede vinduer fra 1995. De er lavet af Dybbøl Vinduer A/S som ikke længere findes.



For at lette udskiftningen, og undgå at stå på stiger osv. ville vi afmontere rammen fra karmen og skifte glasset, og sætte rammen tilbage igen til sidst.

Men jeg har netop forsøgt at afmontere rammen, og det virker ikke som nogen let sag.



Som det ses, er der inden i karmen en alu-skinne som sidder fast med 3 skruer, som samtidig holder hængslet til styrestang og stopklods.

Min første tanke var at skrue aluskinnerne af, men de bliver holdt fast i spænd, da vinduets top jo sidder fast i skinnerne med en klods i hver side og fylder hele bredden.

Derfor ville det være sagen at få afmonteret styrestængerne og deres hængsler fra skinnen, og så lade vinduesrammen glide ned gennem skinnerne og ud.

Men hængslerne sidder fast i skinnen, det føles bag på skinnen som om de er nittet fast, og foran ses en gylden rund dims...
 
Er der nogen måde at få dem af på??

På selve vinduesrammerne er stængerne og klodserne fastgjort med nogle store beslag som går langs siden og op over toppen af rammen.



Det virker umiddelbart ret omstændigt at skrue det beslag af rammen, så det ville være perfekt hvis der var en måde at få dem af på, uden at gøre det!


6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tror vi har fundet ud af det, der er ikke så meget andet at gøre end at skrue beslagene af selve vinduesrammen - havde håbet det kunne klares indefra...
det kan aldrig betale sig at pille rammerne ud. Af med listerne, ny rude I, glasklodser og montage af lister. Overvej kraftige at købe en sugekop til sådan en opgave.

Det tager ikke ret lang tid at skifte en rude - helt sikkert kortere tid end det tager dig at får rammen ud :-)
boso det kommer vel an på om der er 2 meter ned til jorden, der hvor vinduet er monteret... i så fald er det nok nemmere at pille rammen af først, i stedet for at stå på en stige og fedte med klodser og lister og søm, for ikke at tale om ruden...
Så det skulle være lettere at stå 2m oppe på en stige og rode med skruemaskine, små skruer og et tungt og uhåndterligt vindue, end at stå 2m oppe på stigen og rode med et par klodser, lister og dykkere? At skifte glas i vinduer i den højde er ikke den letteste opgave uanset hvordan du gør det, men hvis du piller rammen ud først gør du det blot sværere for dig selv.

Køb et par sugekopper, og få en til at hjælpe dig. En af jer holder glasset med sugekop indefra, mens den anden piller listerne af. Ud med glasset, og i med det nye. Sugekopper på indersiden igen, løft glasset og smid klodser i, sæt nye lister på. Færdig.
Gammel tråd men står med et lignende problem, hvor vinduerne er med samme montering som spørgers.

Sagen er den, at jeg er ved at skifte gummilisterne på vore vinduer. De nye hæftes så fast med klammer, som de gamle gummilister. Men jeg kan ikke komme til med hæftepistolen, hvor beslaget (billede 2 og 3 i oprindelig indlæg) sidder.

Har så foreløbet løst det ved at de øverste 10-15 cm af gummilisten limes fast med kontaktlim, og resten hæftes med klammer. Nogen som har et tip (uden at afmontere hele vinduet), så jeg kan få klammer i hele vejen?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også