Kipbjælke - Plywood Box Beam - Dimensioner?

Hej,

Jeg er ved at bygge mig et kolonihavehus på 8,45 x 5,30, hvor der skal være loft til kip. Hældningen på taget er 29 grader og der skal tagpap på. Det betyder, at jeg skal bruge en stærk kipbjælke fx en limtræsbjælke, som er det mest brugte her i landet. Spærene er 45x200 med 45x45 lasket på for at få plads til isoleringen.

Imidlertid er jeg blevet lidt lun på selv at lave bjælken som en Plywood Box Beam bestående af T1 lægter 38x73 sat sammen med 9 mm birkefiner i 40 cm højde i to lag på hver side ligesom på tegningen herunder. Det hele bliver limet og sømmet sammen. Bare med lidt andre dimensioner end som på denne tegning.



Dvs. min bjælke bliver 10,9 x 40 x 845 cm i alt.

Jeg vil forstærke bjælken med tværstivere således:



Og der kommer også en lodret stolpe 5 meter fra den ene ende, så det reelle spænd er altså max 5 meter for min PBB.

Her er mit byggeri, som det er ud dags dato.




Er bjælken stærk nok?

Mvh
Søren
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Søren

Nu er der jo en god grund til vi i DK bruger limtræ, kassebjælker er ikke lige til at udføre/beregne, selvom et byggesæt som det sikkert tiltaler LDS'er

Jeg meget overslagsmæssigt smidt det ind i et beregningsprogram og den kan ca. spænde 2 m, så der er et stykke igen.
Den kan måske strækkes lidt, men ikke 5 m og så ville jeg aldrig bruge den som kipdrager det er for vigtig en del af huset.

Mvh Simon

Mvh Simon
Bygningsingeniør
der er en bog der dimensionere de bærende dele man f.eks. kan producer udaf krydsfiner. Den hedder træ ... et-eller-andet-nummer.

Men når det så er sagt. 5 meter er en del. limtræ kan købes for penge og du får samtidig fabrikken til at dimensionere det for dig - så det må da være den rigtige løsning.

Desuden mangler du da også lidt I dine gavle for at kunne understøtte en bærende dragger :-)
Hej. Har en engelsk udgave af tabeller til din Plywood beam.
http://www.timber.net.au/images/downloads/long_span_beams/long_span_beams_span_tables.pdf
Jeg vil også selv fortrække limtræ. da det er en risikabel konstruktionsdel.


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Hej Simon,

Tak for dit meget fornuftige svar. Jeg er selv kommet frem til nogenlunde samme resultat - omend det er meget modvilligt, for jeg var virkelig vild med ideen om at kunne lave-det-sæl selv :-)

I eftermiddag hvor regnen silede ned det meste af tiden og forhindrede mig i at gå i gang med at måle og lime, sad jeg og kiggede på mit fine hus, og blev enig med selv om at bruge en limtræsbjælke og se at komme videre med byggeriet, inden det bliver for koldt at gå ude.

I følge http://dimension.athena-cms.dk/WoodBeams/IW/100309IWWoodenBeam.dll/EXEC/1/17ghppq0ijw2k414fzg3p1m7li5q bør min bjælke være fx 90x300x8450 med følgende data:

Spændvidde: 5 m
Lastbredde: 2,65 m
Totallængde: 8,45 m
Taghældning: 29 grader

Foreløbig er jeg landet på valget mellem Anneberg, Lilleheden eller Flexwood. Dem ringer jeg til i morgen, og ser om de vil give mig et godt tilbud på at levere bjælken i Rødovre.

Andre forslag til hvor jeg anskaffer mig sådan en bjælke til en fornuftig pris?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
hej søren
Du ringer til din lokale trælast - stark, bygma eller lign. og bestiller limtræet. Jeg mener umiddelbart ikke at producenterne af limtræ og spær handler direkte med private.

Sådan en fætter koster I udsalg nok omkring 350 plus moms. Hvor meget du så kan få I rabat er jo helt op til din aftale med trælasten og evner som forhandler.

God arbejdslyst.
Annonce
pris er selvfølgelig pr. meter. :-)
Hej Boso

Hos Flexwood tager de 183+moms/meter for den i de dimensioner, som tabellerne anbefaler.

http://flexwood.dk/flexform/prisliste.php#0100090300

Så det bliver ovenikøbet billigt også :-)

Tak - det er et hyggeligt og spændende projekt!
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis