Fundament til drivhus

...endnu en tråd om dette, men jeg har ikke kunne grave den nødvendige information frem endnu. 

Jeg har pt. et hul i jorden, ca. 300x500. Projektet er blevet lidt ambitiøst så jeg håber at jeg kan være lidt doven. Tanken var/er at der skal bygges en sokkel som drivhus kan forankres i. Oprindeligt tænkte jeg lecablokke, men nu overvejer jeg om jeg ikke kan komme nemmere omkring ved at stable fundablokke i stedet og betale for at få fyldt noget færdigbeton ned i dem. Her overvejer jeg så om man kan komme endnu nemmere omkring det ved at unlade at stable blokkene ovenpå et betonfundament men i stedet direkte ovenpå den temmelig hårde lag ler jeg ramte allerede i 65 cm dybde. “muren” vil jo alligevel være støttet af jord på begge sider. Drivhus vejer jo heller ikke alverden (mener det er omkring 300 kg)
Kan også forstå at betonen (i fundablokkene) skal have en tur med en stavvibrator. Er dette også strengt nødvendigt?
32 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mine 2 drivhuse (10 m2) står oven på lecablokke lagt i grus............

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Ja, du kan sagtens lave et "svømmende" fundament til et drivhus af fundablokke. Mener man nu om dage bruger og sætte fundablokke i tørbeton også.

Har selv haft et større drivhus stående på et trebloks højt fundament i 25 år uden der var revner at spore. Der var blokkene bare "smidt"  ned i renden efter bunden var rettet af og fik en hurtig vals med enden af en 5*5 stolpe. Det skal dog siges jeg havde 2 runder 6 mm tento i fundamentet.

Det er bare og gå i gang.  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Super! Syntes også det virkede lidt som overkill at skulle lægge dem på et betonfundament. 

Hvad med stavvibratoren? Kan man også springe den over?
Skrevet af ldsBeaver på 24 aug 2014 12:11
Super! Syntes også det virkede lidt som overkill at skulle lægge dem på et betonfundament. 

Hvad med stavvibratoren? Kan man også springe den over?

Oh undskyld, glemte helt vibratoren. Du roder bare en smule rundt til siderne/op ned med et kosteskaft eller en stump lægte, så er det fjong. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Det hele er ligepludselig meget mere overskueligt!

Er der behov for at lægge armeringsstål i fundablokkene?

I en artikel på danskbeton.dk skriver de at "Blokke og støbeskel forvandes, og der udstøbes med
beton til det øverste skifte er ca. halvt fyldt."

Hvorfor ikke fyld dem "helt op"? Specielt ift. drivhus hvor nedstøbningsjernene kun er små 30 cm, så er det lidt skidt at de øverste 10 ligger frit.
Annonce
Skrevet af ldsBeaver på 24 aug 2014 13:48
Det hele er ligepludselig meget mere overskueligt!

Er der behov for at lægge armeringsstål i fundablokkene?

I en artikel på danskbeton.dk skriver de at "Blokke og støbeskel forvandes, og der udstøbes med
beton til det øverste skifte er ca. halvt fyldt."

Hvorfor ikke fyld dem "helt op"? Specielt ift. drivhus hvor nedstøbningsjernene kun er små 30 cm, så er det lidt skidt at de øverste 10 ligger frit.

Det lyder godt. 

Nej da, vel ikke strengt nødvendigt. Jeg lagde det i da det lå i vejen og så burde jeg være 100% sikker på fundamentet ikke revnede selv om der var lidt ler i det sand jeg brugte til støbemixen. Da jeg rev fundamentet op blev jeg også mødt til og skille noget af det med den store vinkelsliber for det kunne være i skovlen på frontlæsseren. 

Støbte mit fundament helt op og pudsede det op så der kunne ligge en 4"*4" som rem til at bolte drivhuset fast i. Hvad det læste skal gøre godt for ved jeg ikke rigtigt. Men nu er jeg heller ikke byggeriuddannet. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Har undersøgt lidt videre nu og kan se at det løber op. Fundablokkene skal op i 29 cm for at man "kan" lægge dem i 3 skifter. Det er naturligvis lidt dyrere end de lidt mindre blokke jeg først havde i tankerne. Men så kommer der beton oveni hvor det hurtigt løber op i 3.000 kr. (ca. 600 kr. i levering og ca. 1.6 m^3 beton til en 1500 kr/m^3)

Nogen der har prøvet at stå med sådan en svend og fylde beton i 3-4 skifter fundablokke? Som ham jeg snakkede med udtrykte det er det ikke nogen raketvidenskab. Omvendt er det også noget rigtig skidt at lave galt.

Har forsøgt at opstøve lidt hvordan man gør med hjørner når man stabler fundablokke. Da det visuelle indtryk er lidt ligegyldigt tænker jeg forskalninger i enderne, fremfor at begynde at skære dem til så man får "pæne" hjørner.

Tanken med lecablokke var jo iøvrigt at de isolerer godt og derved kan holde jorden nogenlunde frostfri i de kolde måneder. Hvor godt isolerer beton og fundablokke ift. lecablokke?
Jeg ved ikke helt hvorfor du mener at det er nemmere med fundablokke?
Min sokkel er 10cm lecablokke i 3 skifte og så en lægte som rem. Det fungerer fint.
Jeg har pudset den del af lecablokkene der er synlig.

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Min umiddelbare vurdering er at det er "nemmere" at stable fundablokke end at mure lecablokke. Men det kommer så også fra en der ikke har muret så meget som en enkelt sten i sit liv. Det er vel ret meget det samme minus mørtel (og i fundablokkenes tilfælde skal der så hældes beton i efter de er stablet).
Hør min gode mand, hvor brede er de fundablokke du har set på og hvor mange meter fundament skal du bruge ???

Sætter du fundamentet i lecablokke er det nødvendigt at understøbe eller sætte dem i tørbeton. Gøres dette ikke er der meget stor fare for at fundamentet slår revner. Beton er kun stærkt når det bliver sammenpresset, det er derfor man ligger jern i et fundament. Lecablokke er meget værre end beton hvad angår skrøbelighed ved ikke sammenpresning.   

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 22 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis