Fundament til drivhus

...endnu en tråd om dette, men jeg har ikke kunne grave den nødvendige information frem endnu. 

Jeg har pt. et hul i jorden, ca. 300x500. Projektet er blevet lidt ambitiøst så jeg håber at jeg kan være lidt doven. Tanken var/er at der skal bygges en sokkel som drivhus kan forankres i. Oprindeligt tænkte jeg lecablokke, men nu overvejer jeg om jeg ikke kan komme nemmere omkring ved at stable fundablokke i stedet og betale for at få fyldt noget færdigbeton ned i dem. Her overvejer jeg så om man kan komme endnu nemmere omkring det ved at unlade at stable blokkene ovenpå et betonfundament men i stedet direkte ovenpå den temmelig hårde lag ler jeg ramte allerede i 65 cm dybde. “muren” vil jo alligevel være støttet af jord på begge sider. Drivhus vejer jo heller ikke alverden (mener det er omkring 300 kg)
Kan også forstå at betonen (i fundablokkene) skal have en tur med en stavvibrator. Er dette også strengt nødvendigt?
...endnu en tråd om dette, men jeg har ikke kunne... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Det er altid godt at have en varm sokkel. du skal jo et pænt stykke i jorden for at komme i varm/frostfri dybde og dele af din sokkel er jo samtidigt over jord højde og vil derfor give strålekulde.

Ang temp ude og inde, så er det jo jord temp der tæller i første omgang og ikke luften som jo kan svinge på få min, har læst om flere som havde frossen jord i den indre kreds af deres drivhus som fik det fjernet ved at isolere soklen



Ved ikke om der ligefrem er nogen der har lavet varmeberegninger på det, men alle de steder hvor du støder på opvarmning/frostsikring af drivhus vil du støde på "varme" sokler

 

Man har jo i nyere tid fundet ud af at det også giver varme i sokkelen hvis man isolerer vandret lige under jord overfladen, så reelt kunne man også give drivhuset en gang fliser rundt om, på ydersiden, med en gang flamingo plader under. Noget som huset også ville have gavn af, hvis man har lyst til lidt seriøs gravning :-)

Bare et par få tråde for inspiration

http://www.havenyt.dk/forum/drivhuset/7977.html
http://www.drivhusklubben.dk/profiles/blogs/fundament-og-isolering-hvad-koster-det
http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/173999

Skrevet af Hugoianer på 28-09-2014 17:06

Det er altid godt at have en varm sokkel. du skal jo et pænt stykke i jorden for at komme i varm/frostfri dybde og dele af din sokkel er jo samtidigt over jord højde og vil derfor give strålekulde.

Ang temp ude og inde, så er det jo jord temp der tæller i første omgang og ikke luften som jo kan svinge på få min, har læst om flere som havde frossen jord i den indre kreds af deres drivhus som fik det fjernet ved at isolere soklen


Det er faktisk lige omvendt , det er luften der afkøler jorden , især i kolde klare nætter bliver glasene  meget kolde  og virker som en stor kuldeflade med minus temperatur  og med is på  , og det er med en ude lufttemperatur på 4-5 plusgrader, da kold luft er tungere end varm luft vil den lægge sig i bunden og køle jorden og soklen ned , hvis man graver soklen ned vil man forstærke kulden i drivhuset da man spærrer for vertikal tilføring af  varme i jorden .

Hvis man ikke tilfører varme til drivhuset er det stort set ligegyldig om soklen er isoleret , det er ikke der varme tabet er , det er taget som er det svage punkt .

 

 

 

 

 


   elektriker fra jævnstrømmens tid
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis