Fundament til drivhus

...endnu en tråd om dette, men jeg har ikke kunne grave den nødvendige information frem endnu. 

Jeg har pt. et hul i jorden, ca. 300x500. Projektet er blevet lidt ambitiøst så jeg håber at jeg kan være lidt doven. Tanken var/er at der skal bygges en sokkel som drivhus kan forankres i. Oprindeligt tænkte jeg lecablokke, men nu overvejer jeg om jeg ikke kan komme nemmere omkring ved at stable fundablokke i stedet og betale for at få fyldt noget færdigbeton ned i dem. Her overvejer jeg så om man kan komme endnu nemmere omkring det ved at unlade at stable blokkene ovenpå et betonfundament men i stedet direkte ovenpå den temmelig hårde lag ler jeg ramte allerede i 65 cm dybde. “muren” vil jo alligevel være støttet af jord på begge sider. Drivhus vejer jo heller ikke alverden (mener det er omkring 300 kg)
Kan også forstå at betonen (i fundablokkene) skal have en tur med en stavvibrator. Er dette også strengt nødvendigt?
...endnu en tråd om dette, men jeg har ikke kunne... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Henrik S på 28 aug 2014 20:37
mit drivhus står på 6 sokler med et fladjern i, de er støbt i orange kloakrør, som står der endnu, inde i drivhuset har jeg nedgravet 25x50 cm fliser, hele vejen rundt så den er tæt.
Ja, der dannede sig en film i mit hovede med gråspurve og kanoner .

Havde egentligt planlagt at jeg ville have et drivhus - men hvis der skal så meget til bliver det ikke

Jeg vil overveje din metode i stedet - og så købe en stålsokkel til drivhuset - mon ikke det kan holde ?


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af EISOE på 29 aug 2014 16:30
Ja, der dannede sig en film i mit hovede med gråspurve og kanoner .

Havde egentligt planlagt at jeg ville have et drivhus - men hvis der skal så meget til bliver det ikke

Jeg vil overveje din metode i stedet - og så købe en stålsokkel til drivhuset - mon ikke det kan holde ?

Ja, og hvis nu bare et enkelt af de kleine punktfundamenter, som folk laver til der drivhus, enten hæver eller sænker sig er fanden løs med at ruderne pludselig ikke vil blive i hytten.   En stålsokkel er, alt efter udførsel bevars, nok noget af det værste og lejre et drivhus på, forudsat det ikke skal stå indendørs, da de ingen sideværs stivhed har. Men ok, de sælger flere drivhuse og fabrikanterne er så smarte og lade folk betale i dyre domme for deres lille "sælg flere drivhuse fidus". 

Et drivhus der skal stå i mange år bør have et "fast" fundament og stå på. Om det "faste" fundament så er udført som et fast eller flydende fundament er ligemeget. 

P.S. Med ordet fast fundament menes et der er sat på frostfrit dybte og et flydende er sat under frostfri dybte.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Nitter på 30 aug 2014 07:00
P.S. Med ordet fast fundament menes et der er sat på frostfrit dybte og et flydende er sat under frostfri dybte.

Nå - jeg vil mene at et punktfundament ned i frostfri dybde rækker - bedre end et der er sat ovenpå muldjord

Der er tale om et drivhus ! - ikke en bunker der skal holde til en mindre borgerkrig

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Mit drivhus 10m2 har stået i mere end 35 år på en række 25X50 cm fliser lagt i grus , det er ikke fastgjort  det står løst oven på fliserne , det var det eneste drivhus her i området der overlevede orkanen 2 dec. 1999 . Det var blevet flyttet en halv meter frem og drejet 45Grader  af vindstødende , men stod stadig på fliserne , og der var ikke et eneste glas der var gået , hvis det var fastgjort og ikke kunne give efter , var det blevet en stor bunke alu og glasskår.............. 

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Annonce
Vort drivhus står bare på en sokkel af 3x3 tommer trykimprænerede stolper. I hvert hjørne er der så en stolpe gravet vel 30-50 cm ned (husket ikke helt dybden). Drivhuset er så skruet fast ovenpå med skruer skrueet gennem aluprofilen.

Indvendigt er der almindelig belægningsfiler, hvor der ikke er nedgravet plantekasser.

Meget simpelt, billigt og hurtigt at lave.
Skrevet af henrikh29 på 30 aug 2014 10:26
Vort drivhus står bare på en sokkel af 3x3 tommer trykimprænerede stolper. I hvert hjørne er der så en stolpe gravet vel 30-50 cm ned (husket ikke helt dybden). Drivhuset er så skruet fast ovenpå med skruer skrueet gennem aluprofilen.

Indvendigt er der almindelig belægningsfiler, hvor der ikke er nedgravet plantekasser.

Meget simpelt, billigt og hurtigt at lave.
Vi taler samme sprog

Det er jo altså ikke en beboelse


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

det er ikke nødvendigt i frostfri dybde, min er 35 cm høje, drivhuset har overlevet 4 orkaner, du kan bare skære regler til og klemme imellem rørene, så det er tæt. skal lige have en bolt, så den ikke flyver væk.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Det er altså ret nemt at bruge leca blokke, som jo "limes" sammen og intet vejer.
Derudover så husk lige på at leca blokke giver dig en varmere jord i drivhuset, pga luften der er i dem, hvor en fundament blok ikke bidrager med andet en en mulig brok operation ;-)

Der dukker et hav af vejledninger, og billeder op hvis du googler bygge drivhus lecca

Jeg tror ikke at jorden bliver varmere inde i drihuset , da varmen kommer nedefra og også fra siden , husk at der er koldere inde i et drivhus om natten end der er udenfor , der kan godt være frost inde i drivhuset og plusgrader udenfor................


   elektriker fra jævnstrømmens tid
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis