Fundament til drivhus

...endnu en tråd om dette, men jeg har ikke kunne grave den nødvendige information frem endnu. 

Jeg har pt. et hul i jorden, ca. 300x500. Projektet er blevet lidt ambitiøst så jeg håber at jeg kan være lidt doven. Tanken var/er at der skal bygges en sokkel som drivhus kan forankres i. Oprindeligt tænkte jeg lecablokke, men nu overvejer jeg om jeg ikke kan komme nemmere omkring ved at stable fundablokke i stedet og betale for at få fyldt noget færdigbeton ned i dem. Her overvejer jeg så om man kan komme endnu nemmere omkring det ved at unlade at stable blokkene ovenpå et betonfundament men i stedet direkte ovenpå den temmelig hårde lag ler jeg ramte allerede i 65 cm dybde. “muren” vil jo alligevel være støttet af jord på begge sider. Drivhus vejer jo heller ikke alverden (mener det er omkring 300 kg)
Kan også forstå at betonen (i fundablokkene) skal have en tur med en stavvibrator. Er dette også strengt nødvendigt?
...endnu en tråd om dette, men jeg har ikke kunne... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ca. 14 meter fundament skal jeg bruge. De fundablokke jeg har kigget på er 29x20x50 - som jeg kan læse mig til så skal man have nogle blokke i denne størrelse hvis man lægger i 3-4 skifter. Da jeg helst vil udenom at blande betonnen selv (1.5 m^3 lyder som et ret stort arbejde), tænker jeg at købe noget færdigbeton, og det skal så helst gøres med en enkelt levering.

Du skrev tidligere at det ikke burde være nødvendigt med armeringsstål i fundablokke. Men det har jeg måske misforstået?
Skrevet af ldsBeaver på 26 aug 2014 19:36
ca. 14 meter fundament skal jeg bruge. De fundablokke jeg har kigget på er 29x20x50 - som jeg kan læse mig til så skal man have nogle blokke i denne størrelse hvis man lægger i 3-4 skifter. Da jeg helst vil udenom at blande betonnen selv (1.5 m^3 lyder som et ret stort arbejde), tænker jeg at købe noget færdigbeton, og det skal så helst gøres med en enkelt levering.

Du skrev tidligere at det ikke burde være nødvendigt med armeringsstål i fundablokke. Men det har jeg måske misforstået?

Du skal ikke købe fundablokkene bredere end 15 cm til dit drivhus, hvis den indvendige og udvendige jordhøjde er nogenlunde den samme. Til tre skift er 15 cm derfor udemærket.

Syntes er nu ikke noget stort problem og blande selv. Støbemixen kører jeg hjem på min trailer. Mixen kan blandes på en krydsfinersplade eller i en lille blandemaskine. Men du bestemmer jo hvordan.  Beton'en køre du bare i en hjulbor og hælder det direkte i fundablokkene fra bor'en med forsigtighed.

Køber du færdigbeton skal du tænke på og have et fast underlag du vil svine til med beton. Det er nemlig ikke helt så nemt at få af igen med vand og stiv kost. En højtryksrenser er en smule bedre.

Nej, det burde det heller ikke når blokkene er understøbte. Personligt vil jeg dog ikke spare de tre længder væk når fundamentet bliver meget over 3 meter langt på nogen led.

Igen er  det jeg skriver baseret på erfaring. Har desværre set flere drivhusfundamenter skille sig af over en kort årrække på grund af det jeg vil kalde forkert opbygning.



Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Det kan være jeg gør det til et større arbejde oppe i mit hoved...

Grunden til de 29 cm var pga. en artikel på danskbeton.dk hvor de skriver

Blokkene sættes ovenpå hinanden i et passende
antal skifter valgt i forhold til blokbredden for at sikre
en effektiv udstøbning. Ved 15 til 23 cm blokke sættes
2 skifter, ved 29 cm blokke og derover sættes 3 til 4
skifter. Blokkene forskydes i forbandt med en halv
bloklængde fra skifte til skifte.

Mht. færdigbeton så oplyste leverandøren at de sagtens kunne hælde direkte ned i fundamentblokkene (efter de er stablet naturligvis!). Eller rettere at jeg skal styre "kanonen" ned i.

Nu er jeg lidt forvirret omkring armeringsjern. Er det noget jeg bør bruge eller ej? Skal der en fuld længde i hvert skifte? Altså horisontalt. Måske også nogen vertikalt?
Skrevet af ldsBeaver på 26 aug 2014 21:57
Det kan være jeg gør det til et større arbejde oppe i mit hoved...

Grunden til de 29 cm var pga. en artikel på danskbeton.dk hvor de skriver

Blokkene sættes ovenpå hinanden i et passende
antal skifter valgt i forhold til blokbredden for at sikre
en effektiv udstøbning. Ved 15 til 23 cm blokke sættes
2 skifter, ved 29 cm blokke og derover sættes 3 til 4
skifter. Blokkene forskydes i forbandt med en halv
bloklængde fra skifte til skifte.

Mht. færdigbeton så oplyste leverandøren at de sagtens kunne hælde direkte ned i fundamentblokkene (efter de er stablet naturligvis!). Eller rettere at jeg skal styre "kanonen" ned i.

Nu er jeg lidt forvirret omkring armeringsjern. Er det noget jeg bør bruge eller ej? Skal der en fuld længde i hvert skifte? Altså horisontalt. Måske også nogen vertikalt?

Øh, ja det tøws jeg du gør. 

Du kan sagtens udstøbe 4 blokke i højden af 15 cm bredde på den måde jeg forklarede dig tideligere.

Jo ja, tvivler på kanonen har tid til du får stødt betonen også men kender ikke det tilbud du har fået.

Hvis der skal jern i, bør du lægge hele vejen rundt i mellem de to øverste blokke og igen mellem det nederste og næstnederste lag. De lag du har i mellem lægger du ikke jern.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af ldsBeaver på 26 aug 2014 22:23
okie dokie. Og understøbning er ikke strengt nødvendigt?
Det burde det ikke være, bare din bund er rimelig fast. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Det er den. Rockhard ler

Så skal jeg bare have skaffet et par ton støbemix og låne naboens betonblander.
Skrevet af ldsBeaver på 27 aug 2014 21:47
Det er den. Rockhard ler

Så skal jeg bare have skaffet et par ton støbemix og låne naboens betonblander.

Det er uden tvivl den billigste metode. Og så undgår du tilmed og få stress, når chaufføren står og tripper og vil videre. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
mit drivhus står på 6 sokler med et fladjern i, de er støbt i orange kloakrør, som står der endnu, inde i drivhuset har jeg nedgravet 25x50 cm fliser, hele vejen rundt så den er tæt.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Prøv lige at se dette dokument, der er en liste over materialeforbrug.

http://www.google.dk/url?url=http://www.nicolaigreen.dk/byggeriHTX/word_filer/materialeforbrug_ved_opmuring.doc&rct=j&q=&esrc=s&sa=U&ei=VYIAVPSzGavMyAOm3ILADQ&ved=0CDQQFjAF&sig2=-cXAA7PkWmd2nSgGB-TRXw&usg=AFQjCNFt0zlQzxs-pmY5jgEIFAkCV2y1PA

Hvis du laver en sokkel på 3x5 m med 3 skifter er der 9.6 m2, altså 96 blokke og der skal bruges 0,75 m3 beton, det svarer til ca. 1 m3 støbemix og 200 kg cement.

http://www.aalborgportland.dk/default.aspx?m=2&i=100&overskrift=Udst%F8bning+i+fundamentblokke&hidStoebemix=&optone=2&opttwo=cement%3D1%26sand%3D3%26sten%3D4%26mode%3Dbland%26opgavetype%3D2%26overskrift%3D%27+%2B+escape%28%27Udst%F8bning+i+fundamentblokke%27%29+%2B+%27&hidSand=3&hidSten=4&hidStoebemix=ja&cement=1&stoebemix=6&sand=3&sten=4&chkStoebemix=ja&mode=Beregn
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis