Gulvvarme tilsluttet metro varmer?

Hej :-)

Dette er min første tråd på dette forum.

Jeg er ved at ligge nyt gulv i min kolonihave. I den forbindelse
vil jeg have noget varme i gulvet.

Der er ingen varmekilde i kolonihaven ud over en metro varmer til varm vand
i vandhanerne.

Min tanke er:

Kan jeg lave vandgulvevarme og tilslutte det en metrovarmer?
Hvis ja, hvad kræver det?


Hilsen Kennert
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan man godt, men tror du skal uddybe lidt mere hvad du vil bruge det til. Skal det være frostfrit hele året eller er det kun til hyggevarme når man er der. I så fald ville jeg lave det med el. Ved varndbåret skal man tappe vandet af inden frosten kommer og så kan det ikke bruges hvis man lige kommer forbi om vinteren.
Tak for svaret :-)

Det skal være frostfrit hele året, da jeg bor her hele året ;-)

Jeg har ikke så meget viden omkring gulvvarme med vand og tilslutning til en metrovarmer.
Hvordan er det muligt?
Jeg tænker på en metro varmer for kold vand ind og sender varm vand ud der ikke kommer retur.

En af mine tanker er hvordan skal det brugte vand fra gulvvarmen komme retur ind i metro varmeren?
Du kan ikke have din VVB sat til både brugsvand og gulvvarme samtidig. Eller det vil jeg tror man godt kan bikse sammen, men det bliver noget klyt. Jeg ville købe en billig VVB hos onkel Harald og smide på gulvvarmen, så du har en lukket kreds til varme.
Men det er ikke billigt i strøm at lave på den måde og vær opmærksom på at den er ikke bygget til at køre på den måde, så den kan have kort levetid.
Det er en fuldstændig skør ide  , hvorfor ikke lægge el varme kabler ned i gulvet , de er billige og vare  stort set evigt , er nemme at styre via en nedstøbt termo føler , jeg kan ikke se hvordan det her skulle virke , og hvordan det skal styres , og en cirkulationspumpe skal der også til , og specielt blødt vand , nej det duer ikke........også ville det koste en bondegård i drift..............
.
Vandbåren gulvvarme bliver idag fødet af luft til vand varmepumper.

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Ha ha tak for god info :-)

Ideen udsprang af jeg ikke ved om min oprindelige el gulv varm ide kan udføres;

Jeg vil ligge samme type fyrplankegulv i soveværelset som i stuen. (det er soveværelset jeg har splittet ad)
Når nu jeg er nede på den bare jord og skal lave ny gulv tænkte jeg hvad med vand i stedet for el varme i gulvet.

TILBAGE til el varme under fyrplanke gulv.

Kan jeg ligge el varme ovenpå isoleringen?
Altså ligge el varme baner ovenpå rockuld.
Jeg vil ligge træregler ned med 60 cm afstand og ligge fyrplankerne ovenpå det.

Så spørgsmålet er elvarme lagt på rock uld, fyrplanker ovenpå? Hvis denne løsning laves kan jeg nok ikke ligge
dampspær pga el varmen?

Annonce
Før vi fik luft/vand varmepumpe, havde vi en stor METRO vandvarmer til opvarmning af gulvvarme i hele huset. Det fungerede fint, omend det ikke var helt billigt i drift. Det kræver naturligvis en cirkulationspumpe. Jeg mener også, at der sad en meget lille ekspansionsbeholder og en radiatortermostat.

Du skal selvfølgelig have en separat VVB til dette.


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Hej.
På de betingelser ville jeg vælge vandvarmeren og rør under gulvet. Så kan du også
skifte varmekilde hvis du får lyst til en varmepumpe.
Det skal installeres som et centralvarmeanlæg med pumpe og ekspansion.
Så kører du den varme afgang til varmerørene og retur til kold indgang.
Du kan fint fylde frostvæske på anlægget, og så sætter du tryk på anlægget fra vandværket-
husk kontraventil !!
Jeg siger dette, fordi el-gulvvarmen vil altid være dyr i drift, og det andet er flexibelt, samt
det er en ret billig installation.
Du kan måske også overveje en træpilleovn med 'gris' til centralvarme.

mvh

 varmetossen

Hejsa..
Helt enig med Klaus.. Prøv det dog og se om det funger.. det kan sagtens laves, og det vil virke.. Måske bliver det for dyrt i drift, men du har så et fleksibelt anlæg du kan "bygge" videre på..
Mvh Jan
Seler livrem manden ville jo nok ligge både en slange til vandbåren varme, just in case , og et el varmekabel , så kan man altid skifte over og bruge en luft/vand varmepumpe ,det er billiger end en metro vandvarmer............ 

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Hvor ved I fra det bliver så dyrt... er det noget i tror eller noget i ved ????
Jeg tror ski ikke ideen er så dum endda... temp. til gulv behøver jo kun være ca. 30.. 37 grader, vvb har termostat, så det er jo kun en cirk. pumpe og exp, sikkerhedsventil (som måske allerede er der).. Efterfølgende kan man måske lave noget solvarme, det vil virke rigtig godt sammen med det der så er lavet..
Morale må være: ikke skyde ideer ned med noget man "tror" :-)
Mvh Jan
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis