Afsyring af rå mur

Hej

Jeg har behov for lige at få godkendt min fremgangsmåde.

Jeg skal afsyre en rå mur for at fjerne gammelt puds, således væggen kan stå råt og pænt efter den er omfuget og grundet.
Det er indendørs.

Alt støv børstes af.
Muren forvandes.
Eddikesyre børstes på i et tyndt lag med en kost i et blandingsforhold 1:6 (der bruges 32% eddikesyre)


Duer det?

Vh
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Syrens eneste formål er at reagere med (æde) kalk.
Hvis der sidder rester af puds, så skal du fjerne dem mekanisk først. Syren bruger du til at fjerne kalksløret til sidst.

Og så forstår jeg ikke hvorfor du vil forvande?
Så har jeg ikke formuleret mig korrekt.

Jeg har fjernet det gamle kalkmørtel med hammer. Der sidder et fint lag, som jeg antager, du kalder slør, som ikke kan skrabes væk.

Jeg ville forvande for at undgå, at syren trænger ind i selve stenen og for langt ind i fugen. Er dette ikke nødvendigt, så dropper jeg jeg blot det.

Har du et forslag til blandingsforhold - og skal jeg gå efter så lav en koncentration, som muligt?
Ok, så er jeg med.
Det kan da godt være at man bør forvande murværket inden afsyring - jeg har dog aldrig selv gjort det :-)
1:6 synes jeg også lyder rimelig kras... Står der ikke 1:20 på dunken med saltsyre?

Jeg har i øvrigt god erfaring med at afsyre med et fliserensebræt. Det sviner ikke nær så meget som en kost.
Nu har jeg ikke tænkt mig at bruge saltsyre indendøre :-) - det var vel heller ikke det, du mente?

Eddikesyren er jo allerede fortyndet til 32%, det må vel betyde, at det allerede er blandet i forholdet 1:2, eddikesyre:vand.
Ahh, eddikesyre :-)
Jeg ville prøve mig frem med blandingen. 1:6 er sikkert fint.
Med den fremgangsmåde du beskriver, så går der i hvert fald ikke noget galt :-)
Æder syren ikke kalken, så må du jo dosere op :-)
Jeg tænker 32% tilnærmelsesvis må være 1:3 :-)
Annonce
Tak for dit svar.

Nu du selv vil hænge dig i petitesser :-) så angiver blandingsforholdet 1:2, at man tager en del syre og to dele vand, ergo er der ca. en tredjedel syre i og derfor ca. 33% :-)

Betragter man det som en brøk, ja så gælder det selvfølgelig, at 1:3 = 33%, mens 1:2 = 50%.


Hej husk at behandle din væg med kalkvand efter du er færdig. Det lukker dit murværk i forhold til skidt og snavs og det vil holde på dine fuger så de ikke smulrer hele tiden.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Tak for det. Havde tænkt mig at bruge farveløs forankringsgrunder.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis