Fjerne jord - hvordan nemmest?

Jeg har plan om at udgrave bede i haven, samt måske også til en lille terrasse og gangsti. 
Arbejdet laves løbende (afhængig af mit energi-niveau og tid) og jorden kan jeg bunke lige ved offentlig vej. 
Der bliver måske 15 kubik meter. 

Der skal køres virkelig mange gange med almindelig trailer på genbrugspladsen.

Nogen erfaringer, eller idéer, til hvordan det gøres på en nem og billig måde, hvem man kan hyre til det m.v.?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Øhm, du ringer bare til en vognmand fra dit lokalområde og får ham til at komme og hente det? Enten ved at grabbe det op, eller ved at han sætter en container hos dig som han henter igen når den er fuld

I øvrigt må du slet ikke aflevere så meget jord på din genbrugsstation. Bemærk: De fleste kommuner har også et krav om at fjernelse af jord over en vis mængde fra matriklen, skal anmeldes til dem.

Alternativt kan du grave et hul der er lidt større end den mængde jord du skal af med, og så putte den derned.
Skrevet af AllanE på 22 aug 2014 15:43


HAHAHA! Genialt trick.
  Nej, Pilehave er slet ikke uden evner. 

Håber det er skrevet direkte på xxxxx-kanten efter middags søvnen. 

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Viggo_L på 22 aug 2014 12:11
Jeg har plan om at udgrave bede i haven, samt måske også til en lille terrasse og gangsti. 
Arbejdet laves løbende (afhængig af mit energi-niveau og tid) og jorden kan jeg bunke lige ved offentlig vej. 
Der bliver måske 15 kubik meter. 

Der skal køres virkelig mange gange med almindelig trailer på genbrugspladsen.

Nogen erfaringer, eller idéer, til hvordan det gøres på en nem og billig måde, hvem man kan hyre til det m.v.?
Kan du ikke bruge jorden til et par højbede ?


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Vær opmærksom på at bortskaffelse af jord kan blive dyrt, fordi det i princippet skal undersøges for om det er forurenet.

Dette gælder for proff folk, hvorimod private ikke er underlagt de samme regler, hvis du selv kører på genbrugspladsen. 

Tak til Pilehave for dagens griner 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Jeg gravede en masse op sidste år og fik en vognmand til at hente det. Ved dog ikke hvad det kostede isoleret set, da jeg brugte en murer som regnede vognmanden med ind i sin pris.

Jeg samlede det i en stor bunke på græsplænen, som kan kunne "grabbe ud" over hækken. Et tip: Det er en god ide at lægge plader under, hvis du har nogen! Så ødelægger grabben ikke græsset og det er nemt at få alt jorden og sten væk bagefter.

Mvh. AllanE

Det er rigtigt nok, at jord, der skal køres væk regne som "giftigt affald"- og skal deponeres. Det er dyrt! For ikke at tale om besvære med at flytte 15 kubikmeter.

jeg ville lægge jorden på grunden, og så vil jeg spørge, hvordan dine gangstier skal være? Din terrasse?

Der er måske andre muligheder, der ikke kræver enorme jordarbejder.


Mvh
Pinny
Tak for tips ang plader ifb grabning.

Det jeg prøver at undgå er den besværlige og dyre jordprøve process. Giver ingen mening med alm havejord der ikke har været i nærheden af olietank eller lign eller industri.

Den store mængde var et worst case scenario hvis jeg gravid det hele ud indenfor kort tid. Men, men nu ændrede vi plan så graver lidt af gangen efter behov, dvs hvor dårlig jorden er på stedet.
Fjernede en del med alm trailer og det går jo, men ved stor mængde må jeg finde en lokal mand med en lastbil, grab og evt minigraver (vi tager ét område af gangen nu).

Stierne rundt om bedene, bliver Slotsgrus. Og hvis jeg kan finde det til en rimelig pris, skal der jernkant som afgræsning.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis