iverplank direkte på sternbræt og vindskede?

Hi LDS. 

Jeg vil beklæde min vindskede og stern med iverplank. 
spørgsmålet er så hvordan underlaget skal være,
jeg forstiller mig at pillle det gamle træ ned,
og sætte noget nyt op, trykimprægneret sternbrædde 180x25mm, så ville det nemme jo være 
bare at montere iverplank direkte på dette sternbræt.
menn ifølge iverplanks skal underlaget altid være ventileret, så de har denne 
ventilationsprofil, der åbenbart skal monteres direkte på sternbrædet også iverplank udenpå.

nogen der har erfaringer med denne type opgave?
ved jeg har set en tømrermester montere dem direkte på sternbrædder uden denne ventilationsprofil.

så mit spørgsmål, lyder på om hvor vigtig denne sikkert meget dyre ventilationsprofil er?

hilsen Preben

 

selvgjort er velgjort 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Monter hardiplank i stedet for, er mere holdbart en iverplank.

Begge kan monteres uden ventilation, så ville ikke anvende ventilationsprofiler... personligt ville jeg dog slet ikke anvende eternit produkter som vindskede eller stern, det er jo ikke mere holdbart end træ med ordentlig maling, som jo koster det samme, og helt vedligeholdses frit er det jo heller ikke, skal jo også vaskes ned med algerens jævnligt, og vil se mindre pæne ud om 8-10 år, og må ikke males for så ryger garantien.

Skulle det alligevel dækkes ind med vedligeholdses frit materaile, så ville jeg vælge zink, da er jo ikke så meget dyrere end det dyre Ivarplank.
Hvad er forskellen på hardiplank og ivarplank? Og er de ikke lavet af fibercement?

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Jo, men hardiplank er lavet af ivarson, og ikke cembrit... og Ivarsson har sjovt nok ikke haft samme problemer med smuldrer eternit, som cembrit har døjet med siden asbesten blev taget ud af pladerne.

Personligt syntes jeg dog det er så hamper en pris, at der er mange gode alternativer.
tak for svar koludabyg.

selvgjort er velgjort 
Skrevet af Koludabyg på 23 aug 2014 09:08
Jo, men hardiplank er lavet af ivarson, og ikke cembrit... og Ivarsson har sjovt nok ikke haft samme problemer med smuldrer eternit, som cembrit har døjet med siden asbesten blev taget ud af pladerne.

Personligt syntes jeg dog det er så hamper en pris, at der er mange gode alternativer.
Vrøvl!
Ivarplank er lavet af ivarsson
hardieplank er lavet af cembrit

Annonce
Hvad er egentligt erfaringen med disse materialer?
Kan se at de bliver meget brugt. Men kan ikke se nogen begroning.
Er folk bare flinke til at vaske overfladerne?

Personligt synes jeg at ivarsson har mere glød i farverne...

Mvh.
jeg har haft dem i næsten 7 år og INGEN begroninger overhoveddet o har aldrig vasket dem
Er det ivarsson du har?

Der kan være mange meninger for og imod produkter. Men ren montage mæssig forekommer det mig at du "fradrag" har misforstået det lidt. Når du har fjernet den gamle beklædning på stern og vindskede kommer der en bjælke/lægtekonstruktion frem. Både Iver og Hardiplank skal monteres direkte på denne lægtekonstruktion. Dog med en max afstand på 600mm, så ofte må der en ekstra lægte i hvert fag. Du kan se uddrag af montage vejledning her. Da det ofte er nødvendig med et par sprækker i f.eks udhæng til ventilation af tagrum, har du måske automatisk ventileret dine planks på bagsiden. Så nye trykimprænerede stern på 180x25 til at montere på, synes jeg er lidt i overskud


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også