Læg fliser i løst ukomprimeret sand?

Hej
Jeg skal til at lægge fliser og har været ved at læse lidt vejledninger fra Gør Det Selv, IBF og RBR.
De anbefaler alle, at fliser bliver lagt i løst ukomprimeret afretningslag af sand på ca. 3cm. Og der først vibreres når fliserne er lagt. Fordelen skulle være (tror jeg), at fugerne bliver bedre fyldte.

De skriver, at man skal undgå at træde i sandet før fliserne er lagt. Jeg har bare meget svært ved, at se hvordan jeg kan rette sandet af og ligge fliserne, uden at træde og rode rundt i det løse sand lag. Hvis laget er komprimeret, er det forholdsvis nemt at liste rundt på det uden at lave aftryk.

Hvad gør I?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er jo kun afretningslaget som ikke skal komprimeres, din bund skal jo være dejlig fast 

Nej det er lidt et spørgsmål om hvor du starter. Hvis du feks skal ud fra et hus, så retter du af ved hjælp af nogle vandrør. Så starter du i den ene side, og bevæger dig langs med huset (så træder du oven på de fliser du lige har lagt)
Og når du så har en række at gå på, giver det sig selv med fortsættelsen.

Husk nu at passe på ryggen, du kan nemlig ikke bestille en ny hos doktoren  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Mig er der bekendt forskel på fremgangsmåden ved fliselægning og den der bruges til belægningssten. Den beskrevende fremgangsmåde er til belægningssten. Hvis den  benyttes til fliser, knækker de bare og kommer højst sansynligt også til og ligge temmelig ujævnt.  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Nitter på 21 aug 2014 16:59
Mig er der bekendt forskel på fremgangsmåden ved fliselægning og den der bruges til belægningssten. Den beskrevende fremgangsmåde er til belægningssten. Hvis den  benyttes til fliser, knækker de bare og kommer højst sansynligt også til og ligge temmelig ujævnt.  
 Det har du ret i. Fliser lægges i komprimeret afrettet sand, og fliserne skal ikke vibreres med mindre det skal være "brudfliser".


fase
Du har nok ret, jeg har nok brugt det forkerte ord. Så siger vi sten i stedet for fliser :-)
Skrevet af karstenkous på 21 aug 2014 18:19
Du har nok ret, jeg har nok brugt det forkerte ord. Så siger vi sten i stedet for fliser :-)


Jaaaaaaamen, så er det helt rigtigt det du har læst.   

Og undgå at træde i komprimeringslaget, er et simpelt spørgsmål om logistik. Der skal man lige tænke arbejdsgangen godt i gennem FØR man starter.  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis